Dirty Dancing (1987) A nem különösebben jóképű Patrick Swayze-t kamaszlányok milliói zárták a szívükbe és rajzszögezték ágyuk fölé a Dirty Dancing után. A színészt sok mindennek lehetett nevezni, de szabályos szépségnek biztosan nem, viszont volt benne valami tűz, ami miatt nem csak a filmbeli jó kislány, hanem a női nézők is megőrültek érte. A film húsz év távlatából meglehetősen sablonosnak tűnik, de van benne sok kedves és néhány egészen meglepő pillanat is - a titokban végrehajtott abortusz pl. rendszerint nem eleme az ilyen jellegű filmeknek.
A bébinek szólított tizenéves főhősnő (Jennifer Grey) túlféltős szüleivel családi nyaraláson vesz részt egy menő üdülőhelyen, ahol megismerkedik a családok szórakoztatásáról gondoskodó, temperamentumos tánctanárral (Swayze). A két ballábas apuci lányából a film végére természetesen fergetegesen táncoló nagylány lesz a szexi srácnak köszönhetően, akiről pedig kiderül, hogy azért, mert a saját feje után megy, még nem rosszfiú, sőt. Nem csoda, hogy Swayze itt ugrott ki, a jeleneteit rendre hisztérikusan túljátszó Grey mellett kifejezetten visszafogott alakítást nyújt, és persze remekül mozog. Néznivaló: a film fináléja a nagy táncjelenettel * * * Országúti diszkó (1989) Ebben a jó kis verekedős B filmben Swayze egy békés természetű, filozófiadiplomával rendelkező kidobóembert alakít. Dalton szereti szép szóval elintézni a konfliktusokat a bárban, ahova felfogadják, de a rosszfiúk erre persze ritkán adnak lehetőséget, és végül általában mégiscsak előkerül az ököl. Visszatérő poén, hogy a szereplők megjegyzik, azt hitték, Dalton nagyobb, ez pikáns felhangot kap, amikor a meztelenre vetkőzött Swayze-nek a szőke doktornő (Kelly Lynch) veti oda.
Swayze sármján kívül a film kínál egy klasszul utálható rosszfiút Ben Gazzara személyében, és itt van még Sam Elliott is mint Dalton mentora, aki félhosszú ősz hajával, hanyag borostájával a lazaság megtestesülése (de persze szintén odacsap, amikor kell). Néznivaló: Dalton, az új kidobóember elmondja a szabályokat beosztottjainak * * * Ghost (1990) Ez a halhatatlan szerelemről szóló hollywoodi mese könnyen megfekszi az ember gyomrát, de a három főszereplő szerethető, és kellemes humora van a filmnek, ami egy kicsit könnyedebbé teszi. Demi Moore pasiját (Swayze), Samet egy utcai támadás során megölik, és a fickó szellemmé változik, akit azonban a lány, Molly nem lát és nem hall. Sam rátalál egy kamu médiumra (Whoopi Goldberg), aki neki köszönhetően rájön, hogy mégis hallja a szellemeket. Sam rábeszéli a nőt, hogy vegye fel a kapcsolatot Mollyval, akivel csak rajta keresztül tud kommunikálni. A film jelentős részében Molly nem hisz a médiumnak, ami vicces helyzeteket is szül, de végül persze a lelki társak kapcsolatba kerülnek egymással.
Roger Ebert filmes tévéműsorában, a Siskel & Ebert-ben 1990-ben, a Ghost bemutatása idején azt kifogásolta, hogy nem elég okos a film, Moore idegesítően lassan jön rá, hogy tényleg jelen van a szerelme szelleme, és az egész túlságosan kiszámítható. "Tetszett, de annyira nem tetszett, hogy ajánljam is" - zárja értékelését. A Ghost mindenesetre egy kétes értékű, de felejthetetlen jelenetet hagyott az útókorra, amelyben Swayze hátulról betámadja az agyagozó Moore-t, és kimerítik az agyagedényben rejlő fallikus szimbolika minden lehetőségét. És vigyázat: jövőre debütál a Broadwayn a film alapján készülő Ghost musical! * * * Holtpont (1991) A Holtpont minden idők legkirályabb filmje. Ez az állítás úgy bizonyítható, ha megnézzük, összesen hány király összetevőt tartalmaz. A történet középpontjában egy olyan FBI-ügynök (Keanu Reeves) áll, aki a szörfösök közé beépülve keresi a bankrablássorozat elkövetőit. Így nem csoda, hogy kapunk jó pár gyönyörűen felvett szörfözést és pár baromira izgalmas bankrablást. Kathryn Bigelow rendezőnő ennyivel akár le is tudhatta volna az akcióminimumot, de ő még belerakta a filmbe minden idők legjobb (futva) üldözős jelenetét, két lenyűgöző ejtőernyőzős részt ("Szex az istenekkel, verhetetlen érzés!"), valamint azt az elképesztően feszült jelenetet, amelyben az FBI-osok rajtaütnek Anthony Kiedisék fegyvertanyáján.
A színészek terén is nagyon erős a felhozatal. Ott van az isteni Gary Busy a nyugdíj előtt álló kiégett ügynök szerepében, az őrülten menő James LeGros és Tom Sizemore, a rosszfej főnököt pedig ki más is játszhatná, mint dr. Cox a Dokik-ból, azaz John C. McGinley. Külön dicséretre méltó, hogy Keanu szörfös csajának a szerepére nem valami cicababát hoztak be, hanem egy valódi kemény csajt (Lori Petty).
Azonban a film legzseniálisabb húzása, hogy a szörfös bankrablókat kissé nihilista ("Nem akarok harmincéves trotli lenni!"), de leginkább nagyon hedonista fiatalembereknek ábrázolja, és teljesen érthető, hogy a főhős miért vonzódik hozzájuk. Bodhi, a Patrick Swayze által játszott szörfguru pedig az egyik legkarizmatikusabb antagonista a filmtörténelemben. Egy végtelenül laza arc, aki a legtutibb bulikat rendezi, és ha lelkes fejjel becsönget hozzád reggel hatkor, hogy azonnal induljatok szörfözni, képtelenség neki nemet mondani. Sugárzik róla, hogy ő már megtalálta a receptet az élethez ("Van aki szippant, van aki fecskendez, pedig elég, ha csak ugrasz"), és ha vele tartasz, te is király lehetsz. (Holtpont-rajongóknak kötelező megnézni a Vaskabátok-at, ami kedvesen parodizálja a film egyes elemeit.) Néznivaló: a Holtpont előzetese * * * Donnie Darko (2001) Richard Kelly kultfilmjében Swayze-nek csak mellék-, de ütős szerep jut: ő Jim Cunningham, az életvezetési tanácsadó, aki a szeretet-félelem skálára redukálva magyarázza az élet minden fontos eseményét. Ezt sokan be is szopják, többek közt Donnie Darko (Jake Gyllenhaal) sulijának egyik tanárnője, aki különböző szituációkat felvázoló kártyákat ad a diákokat, amelyeket el kell helyezniük a szeretet-félelem skálán.
Donnie szerint viszont jobb volna, ha az öreglány feldugná az ánuszába a kártyáját. Amikor a sima modorú és lenyalt frizurájú Cunningham az iskolába jön eligazítani a kamaszokat és minél többet eladni a könyveiből, Donnie személyesen is megmondja neki a véleményét a bölcsességeiről. Swayze remekül nyomja a Tom Cruise Magnoliá-s guruja és Dylan Baker A boldogságtól ordítani-s pedofilja közt félúton elhelyezkedő figurát, a kétszínű behízelgő egy új szín a palettáján. Néznivaló: Donnie Darko és Jim Cunningham szópárbaja |