November elején már írtunk a Hajónapló című remek rövidfilm-sorozatról, amelyben fiatal rendezők, kortárs magyar írók novellái alapján készült rövidfilmjeit vetítik csütörtök esténként az M1-en. A különböző hangvételű kisfilmekben közös pont, hogy a húsz évvel a rendszerváltás utáni, mai Magyarországról szólnak. A sorozat január 21-ig folytatódik; mi az utolsó kivételével már láttuk az összes részt, és csak ajánlani tudjuk, hogy csütörtök (ill. néha szerda) esténként fél tizenegy tájban mindenki szánjon rájuk 25 percet - vagy a filmet követő beszélgetéssel együtt 50-et. Ígérjük, hogy jó lesz. Hajónapló
A film elején Veiszer Alinda rajongói és utálói sikongathatnak örömükben, mert a Záróra műsorvezetője magát játssza/parodizálja: a híres írót alakító Rajhona Ádámmal készít interjút. Nagy író, de kis ember - lényegében ezt a sok komikus lehetőséget magában rejtő ellentmondást fejti ki a szuper film. Rajhona zseniális, a rendező első nagyjátékfilmjében, az Apaföld-ben feltűnt Babcsán Bence pedig olyan szívfájdítón bénuska, hogy nagyon megnéznénk, mit tud egy teljesen más szerepben. * * * Hazafelé
A három szálon futó filmben egy harmincas férfi, egy hasonló korú nő és egy kisfiú egy délutánját látjuk. Mindhárman elég kellemetlen szituációba kerülnek, sok apró hazugságra kényszerülnek, és inkább hazamennének már. Horváth Lili különféle Garaczi-írásokból gyurmázta össze a forgatókönyvet, de ez egyáltalán nem érződik a filmen, tökéletes kis kerek egész. Thuróczy Szabolcs iránti rajongásunk alaposan dokumentált (például itt és itt), most is imádtuk őt, de a többiek is mind kiválók. A legjobb dolog a filmben viszont a sok jellegzetes budapesti helyszín, amiktől igazán életre kel és ismerős lesz a sztori. Maly Róbert az új kedvenc operatőrünk. * * * Summertime
Bollók Csaba filmje kétségtelenül a legambiciózusabb a sorozatban: három időben (1914, 1971, 2006) játszódik, és az egyetlen, amely kinéz a határon túlra. (Érdekes, hogy senki másnak nem jutott eszébe, hogy bármelyik szomszédunkhoz fűződő viszonyunkkal foglalkozzon.) A három kis epizódban részben ugyanazok a szereplők bukkannak fel, köztük a szépséges és - mint a legvégén kiderül - rabul ejtő énekhangú Radnay Csilla. Szarajevóban, Hvarban, illetve Budapesten vagyunk, a közös elem a határokkal mit sem törődő szerelem, vagy legalábbis vonzalom. Kedves humor és tragikum is fért a kis epizódokba, amelyek közül a viccesen némafilmet imitáló első a kedvencünk. * * * A rejtvény
Kicsit visszamegyünk a múltba, de csak a 90-es évekig, a sötét és szövevényes olajügyletekig. A sztoriról nem írunk, mert ez tulajdonképpen krimi, mégpedig egy meglehetősen izgalmas és közben eléggé szomorú krimi. Pasis film ez mindenféle férfival a vasúti melóstól kezdve a különféle szintű maffiózókon és rendőrökön keresztül a minisztériumi dolgozóig. Kettőjüket kell külön megemlíteni: a mindig zseniális Kovács Lajost a keresztrejtvényével és Szabó Simont, aki királyul mondja, hogy "cuncimókus". * * * Vadhuss
A gyerekkorunkból jól ismert tóparti, nyomi szoci hotelben és környékén vagyunk, ahol mintha megállt volna az idő. Szerencsétlenke, októberben nyaraló család, totál fásult vendéglátósok élükön egy becsavarodás szélén álló üzletvezetővel, és egy ezotériabolond lány, aki valami önsegítő csoporttal érkezett, csak hogy tudjuk, a látszat ellenére a mában vagyunk. Minden borzasztóan szánalmas, közben zavarba ejtően közeli, és éppen annyira kínos, hogy még végig tudjuk nézni mosolyogva. |