10. Szélcsend Miért várjuk? Pár hete egy rádióműsorban már megjegyeztük, hogy Sas Tamás a magyar Steven Soderbergh: mindketten ontják magukból az alkotásokat (Sasnak két filmje is lesz a Szemle versenyprogramjában, és már egy harmadik is várja a márciusi mozibemutatót), és felváltva készítenek a közönség kegyeit kereső nagyszabású produkciókat, valamint intim, személyes munkákat. A Szélcsend egyértelműen az utóbbi kategórába sorolható. Három nő vitorlázgat a Balatonon, és lezajlik közöttük egy komplett pszichodráma, ami nem meglepő, hiszen az egyik (Kovács Patrícia) közülük a másik (Kováts Adél) férjének a szeretője. Ez már izgibbnek tűnik, mint egy S.O.S. Szerelem 2! Mitől tartunk? Hogy olyan elhibázott lesz, mint Sas Tamás összes filmje a Presszó óta. * * * 9. Paktum
Miért várjuk? A kisjátékfilmes versenyből jó pár filmet láttunk már, a nem látottak közül pedig a Paktum ugrik ki, hiszen Péterfy Bori rúdtáncosnőt játszik benne, amit elég nehéz überelni figyelemfelkeltésben. Az előzetesben fehér parókában, bőrszerkóban produkálja magát, szerintünk hitelesen. Mitől tartunk? Hogy - gyakori rövidfilmes betegség - nem fut ki sehova a sztori. * * * 8. Oda az igazság Miért várjuk? A 88 éves mester legújabb filmjében lesz minden, mint a búcsúban: legendás magyar színész (Cserhalmi György, aki utoljára az 1996-os Szeressük egymást, gyerekek!-ben dolgozott együtt Jancsóval), legendás lengyel színész (Daniel Olbrychski), erdőben szaladgáló meztelen nő, próbababa levágott fejét csókolgató Mundruczó Kornél, tiniszerelem, Pindroch Csaba, Szabó Simon, de még maga Rózsa Gyuri is. A film három idősíkon zajló története annyira bonyolult, hogy az alkotók történészek segítségével próbálták meg képbe hozni a sajtó képviselőit a múlt héten. Mitől tartunk? Mivel nem vettünk részt az említett sajtóbeszélgetésen, félő, hogy egy mukkot sem fogunk érteni az egészből. * * * 7. Hunky Blues - Az amerikai álom Miért várjuk? Forgács Péter filmjeinek roncsolt képei, asszociatív vágástechnikája és hipnotikus aláfestőzenéi azt az összhatást keltik a nézőben, mintha ópium hatása alatt látná ismeretlen emberek home videóit. A múlt század elején Amerikában szerencsét próbáló szegény magyarok kálváriáját bemutató Hunky Blues talán a rendező eddigi legjobban sikerült és legkönnyebben befogadható alkotása. Ha lenne normálisan működő közszolgálató televíziónk, egy ilyen filmet főműsoridőben sugározna és másnap mindenki erről beszélne. Mitől tartunk? Semmitől. Már láttuk a filmet és ragyogó. * * * 6. Kolorádó Kid Miért várjuk? A jogosabb kérdés talán inkább az, hogy mióta várjuk. A Magyar Narancs egykori főszerkesztőjének '56-os filmjét még 2006 nyarán kezdték el forgatni és azóta három Szemle telt úgy el, hogy hiába kerestük a programban. Nagy Zsolt, Sárosdi Lilla és Fullajtár Andrea játssza a főszerepeket, de felbukkannak itt a nyolcvanas-kilencvenes évek budapesti undergroundjának olyan emblematikus figurái is, mint Menyhárt Jenő, Dr. Horváth Putyi, Legát Tibor, Bárdos Deák Ági, valamint Kiss Tibor a Quimbyből. Bakács Tibor Settenkedő agresszív alkeszt alakít, Rózsa Gyuri (!) pedig egy konferansziét. A stilizált képi világ miatt a Kolorádó Kid inkább hasonlít egy film noirra, mint a Szabadság, szerelem-re. A korabeli slágerekkel tarkított zenei aláfestésért a Tilos Rádió bakelitfüggő zsenije, Kanada Káosz felelt. Mitől tartunk? A hányattatott körülmények között és sok ideig készülő filmeknél mindig veszély, hogy az alkotók annyira belecsavarodnak a művükbe, hogy a végén már nem látják a fától az erdőt. * * * 5. Látogatás Miért várjuk? Nem olvastuk a film alapjául szolgáló krimit (Der Kameramörder a címe, magyarul egyelőre nem jelent meg), de állítólag nagyon sötét és kegyetlen. Mi pedig szeretnénk végre egy sötét és kegyetlen magyar filmet látni. Bíztató a némiképp klausztrofób alaphelyzet is: két pár egy vízparti házban, összezárva egymással és a titkaikkal. Mindig aggódunk egy kicsit, amikor valaki a fejébe veszi, hogy idegen nyelven forgat magyar filmet, de itt nem, mert a többségében németül zajló dialógusokat olyan színészek szájába adják, akik mind nagyon jól bírják a nyelvet. Mitől tartunk? Hogy mégsem elég feszes a forgatókönyv ahhoz, hogy ez legyen az első igazán ütős magyar thriller. (A nyomozó-t nem számítjuk, mert az az első ütős magyar vicces thriller volt.) Olvasnivaló: riportunk a film forgatásáról * * * 4. Team Building Miért várjuk? A téma a lehető legaktuálisabb: a nagyvállalat munkatársai csapatépítő hétvégén senyvednek, ahol az angol tréner próbál belőlük jól dolgozó robotot faragni. Társadalmi tablót biztos kapunk a különböző beosztású és hátterű kollégákon keresztül, de nagyon reméljük, hogy nem csak ennyi lesz: fricskát, poént, meglepetést ígérnek az alkotók. Nagy Zsolttól Blaskó Péterig tart a pompás szereplőgárda, külön örülünk annak, hogy a tréninget rögzítő videós szerepében Nagy Pétert láthatjuk, akit a Lorá-ban nagyon bírtunk, de azóta nem játszott filmszerepet. Mitől tartunk? A sokszereplős sztori könnyen vinyetták sorozatává eshet szét. Olvasnivaló: riportunk a film forgatásáról * * * 3. Czukor Show Miért várjuk? Az alapötlet frappáns: az író-rendező, Dömötör Tamás Füst Milán Boldogtalanok című drámáját pakolta be egy mai tévéshow színfalai közé. Az eredeti - egy tragikus szerelmi háromszögről szóló - dráma is egy bulvárhíren alapult, úgyhogy a megoldás nem is annyira meglepő, és színházban már bevált. Alig várjuk, hogy viszontlássuk a vásznon Anger Zsoltot az egyszerre két nőt kikészítő nyomdász szerepében, valószínűleg önző disznóként is imádni fogjuk. Mitől tartunk? Az ennyire az itt és mostba ágyazott filmek gyakran klisésnek tűnnek, és a kereskedelmi tévék genyasága pont olyan téma, amiből mostanra egy kicsit már mindenkinek elege van. Olvasnivaló: riportunk a film forgatásáról * * * 2. Köntörfalak Miért várjuk? Ha a forgatókönyv tűpontos és a színészek is a helyükön vannak, a néhány szereplős kamaradráma nagyon hatásos műfaj. A Köntörfalak szinte végig egyetlen - amúgy pazar - legénylakásban játszódik, ahol Tompos Kátya, Elek Ferenc és Rába Roland szavakkal gyűrik egymást, és mégsem ül le, hanem izgalmas szobakrimivé alakul, ami végig fenntartja az érdeklődést. Amikor pedig éppen nem hangzik el semmi olyan, amire őrülten kéne koncentrálni, akkor vizuális poénok (pl. a korábban említett csíkot húzó dzsoint) szórakoztatják a nézőt. Mitől tartunk? Már láttuk, úgyhogy nincs mitől tartanunk, azt leszámítva, hogy moziban kevesen nézik majd meg a filmet. Olvasnivaló: riportunk a film forgatásáról * * * 1. Bibliotheque Pascal Miért várjuk? Hajdu Szabolcs még nem csinált olyat, amit ne szerettünk volna, a mesehangulatú Macerás ügyek és Tamara pedig az abszolút kedvenceink tőle. Úgy tűnik, a Bibliotheque Pascal leginkább ezekhez hasonlít majd, és nem is annyira azért, mert megint Hajdu felesége, Török-Illyés Orsolya játssza a főszerepet, hanem mert egy mesés road movie-ról van szó, amiben álmok, varázslatok és egy bizarr irodalmi bordély állnak a középpontban. Forgatáson járva általában igyekszünk nem belelovallni magunkat abba, hogy zseniális lesz a készülő film, hiszen ki tudja, de be kell ismernünk, hogy a Bibliotheque Pascal víztározóban felépített impozáns díszlete lenyűgözött bennünket. Ki tudna ellenállni Dorian Gray egyenesen a falból kiálló műpéniszének? Mitől tartunk? A Bibliotheque Pascal számos cím- és történetváltozaton ment át több éves érlelődése során, ami persze nem ritkaság, de ilyenkor előfordul, hogy a filmet az alkotó túlcsiszolja, és összeesik a koncepció. Olvasnivaló: riportunk a film forgatásáról |