Luc Besson egy időben arról volt híres, hogy megteremtette a modern amazon, vagyis az erős, érzéki akció-hősnő mítoszát a vásznon, és ezzel tulajdonképpen megihlette Tarantino Kill Bill-jét, és megágyazott az összes Angelina Jolie-akciófilmnek. A Nikitá-ról beszélünk természetesen, amit akkori feleségének, Anne Parillaudnak írt. A törékeny francia színésznővel 1985-ben ismerkedett meg egy párizsi filmfesztiválon, akkor, amikor Parillaud még viszonylag ismeretlen volt, épp abba is hagyta egy időre a szakmát. Forgatott ugyan jónéhány filmet korábban - köztük többet korábbi pasijával, Alain Delonnal -, de az igazi áttörés nem sikerült neki. Besson viszont épp túl volt a Metró sikerén.
1986-ban házasodtak össze, majd Besson elkészítette A nagy kékség-et, és csak azután fogott bele, hogy sztárt csináljon Parillaudból. Direkt neki írta Nikita történetét, bár felesége valós életbeli karakterénél semmi sem állhatott volna távolabb a bérgyilkosnő figurájától. 1989-ben forgatták a filmet, amikor kislányuk, Juliette már két éves volt.
Parillaud komoly kiképzést kapott nemcsak harcművészetből és fegyverhasználatból, de az élet kegyetlen oldalából is - a legenda szerint még híd alatt is kellett aludnia a szerep kedvéért. A fáradozásokat azonban példátlan siker koronázta, legalábbis, ami közös művüket illeti. A kapcsolatuk viszont ráment a filmre, és 1991-ben elváltak. Parillaud későbbi nyilatkozataiból kiderül, hogy a Nikita túlságosan beszivárgott az életükbe:
"Egy ideig úgy élt bennem, mint egy démon. Olyan dolgokat csináltam, amiket különben sosem tettem volna. Nikita egy félszeg, depressziós, kétségbeesett karakter, de számomra volt egy erős spirituális oldala is. Talán túlzásnak hangzik, de szerintem a fiatalok bizonyos rétegének a megtestesítője volt. Mindent elpusztított maga körül, mert nem hitt semmiben a Földön." A szerep fizikai aspektusáról pedig csak ennyit mondott: "Gyűlölöm a fegyvereket, gyűlölöm az erőszakot, és gyűlölöm a dzsúdót."
Anne Parillaud a Nikitá-ban |
Parillaud és Besson útjai tehát elváltak. Parillaudt amerikai filmekbe hívták, amikkel végül nem tudott hollywoodi karriert csinálni, majd visszatért Franciaországba, de ott sem tudta megismételni a Nikita sikerét. 2004-ben összejött Jean-Michel Jarre-ral, és 2005-ben hozzáment feleségül. Jarre egyenesen Isabelle Adjani karjaból menekült Parillaudhoz, azelőtt pedig 20 évig Charlotte Rampling férje volt.
Besson nem maradt sokáig egyedül. Egy váratlan fordulattal beleszeretett egy 15 éves lányba, Maiwenn Le Bescóba, aki fiatal kora ellenére már komoly színészi múlttal rendelkezett. És másfajta múlttal is: ő ekkor érezte úgy, hogy ideje lenne kiszállnia az éjszakából.
Bessont ezúttal is megihlette a szerelme - tulajdonképpen Le Besco karakteréből írta meg a Leon, a profi fiatal hősnője, Mathilda karakterét. A szerephez viszont már idős lett volna, így játszhatta el Nathalie Portman, meg egyébként is, mire elkezdték forgatni, már megszületett közös lányuk, Shana, akit Le Besco 16 évesen szült. Le Besco így csak a Leon, a profi werkfilmjét készíthette el, magában a filmben csupán egy apró szerepben tűnik fel. Inkább Beverly Hillsben nevelte a kislányukat, és Besson következő filmjében, Az ötödik elem-ben is csak egy betétdalt kapott. Viszont addigra Besson eljegyezte.
Maiwenn Le Besco Az ötödik elem-ben |
Míg Le Besco az anyai feladatokkal volt elfoglalva, addig Luc Besson tőle nem messze, a Chateau Marmont nevű híres hotel és szórakozóhely medencéjének partján meglátta Milla Jovovichot. Jovovich összesen egy évvel volt idősebb Le Bescónál, de neki is karrier volt már a háta mögött. Régóta ismert modellként csak arra vágyott, hogy valaki akár színésznőként, akár énekesnőként többet is meglásson benne. Ezen az estén nem viselt sminket, és épp magányosan lógatta a lábát a vízbe, amikor Besson mellé lépett. Később szívesen idézte fel Besson tekintetét, ami szerinte egy ragadozó állatéra emlékeztetett, aki megtalálta a zsákmányát.
Valójában Besson Az ötödik elem főhősnőjét, Leeloot látta meg benne, de miután a forgatás véget ért, persze már egy pár lettek. Jovovich a média hálás riportalanyaként többször is mesélt a kapcsolatukról, így például 1998-ban a Movieline magazinnak: "Ő is együtt vol valakivel, én is, szóval először mint emberbe szerettem bele. Ő nyitotta fel a szemem arra, hogy mit is jelent színésznőnek lenni. Aztán, ahogy véget ért a forgatás, mindkettőnk kapcsolata tragikusan alakult, és én meglátogattam őt Malibun, ahol a filmet vágta. Ekkor jöttünk csak rá, hogy mennyire hiányoztunk egymásnak."
Bruce Willis, Demi Moore, Luc Besson és Milla Jovovich Az ötödik elem díszbemutatóján |
A korkülönbség ezúttal sem volt probléma, és Besson büszkén mutogatta új barátnőjét Cannes-ban. Miután pedig kiünnepelték magukat Az ötödik elem-mel, elkezdték tervezni következő közös filmjüket, a Jeanne D'Arc - Az Orléans-i szűz-et, amit egyébként Besson eredetileg csak producerként csinált volna. De mivel a kiszemelt rendező, Kathryn Bigelow ragaszkodott ahhoz, hogy Claire Danes legyen a főszereplő, Besson végül elvette tőle a filmet, és maga rendezte meg Jovovich-csal. (Bigelow pedig beperelte ötletlopásért.)
Besson még a forgatás előtt feleségül vette Jovovichot, de ez a házasság sem tartott sokáig - összesen másfél évig. Mire befejezték a Jeanne D'Arc-ot, már el is váltak. Némi betekintést nyújt ebbe az időszakba Jovovich egy 1998-ban adott nyilatkozata: "Nem a házasság a nehéz, hanem hogy az ember mit akar kezdeni az életével. Döntéseket hozni az életünkkel kapcsolatban annyival nehezebb, hogy a házasság eltörpül mellette. Persze nagyon jó dolog megosztani az életünket valakivel, de egyszer mindenkinek szembesülnie kell azzal, hogy magányos teremtmények vagyunk a földön, és az életünkkel bizonyos pillanatokban egyedül kell szembenéznünk."
A munkakapcsoltukra vontakozóan azonban más hangnemet használt: "Egészen különleges kreatív kötelék fűz össze minket. Akkora a bizalom közöttünk, hogy azt csak a légtornászokéhoz tudnám hasonlítani. Ennek biztosan a sok munka az alapja, de része egy megfoghatatlan, meghatározhatatlan dolog is. Hónapokig beszélgetünk a forgatókönyvről és a szerepről, és mire a forgatásra érkezünk, már a következő gondolatát is kitalálom. Ha heti hét napban filmeket készítenénk, fogalmunk sem lenne róla, mi folyik a világban, olyan álomországban élnénk."
Milla Jovovich a Jeanne D'Arc - Az Orléans-i szűz-ben |
Évekkel később, a Jeanne D'Arc vegyes fogadtatása, és a válásuk után Jovovich már kelletlenül ugyan, de elismerte, hogy ez a filmjük mégsem sikerült tökéletesen. "Vannak erős pillanatai, de még nekem is hiányzik belőle valami. Általában véve nem szeretnék a film hiányosságairól beszélni, hiszen végső soron támogatnom kell. De egyébként sem kell kimondani, benne van a szerepemben, az őszinteség" - mondta a Vogue-nak az ezredfordulón.
2000-ben még tett ugyan kísérletet arra, hogy komoly színésznőnek tekintsék - Michael Winterbottommal és Wim Wendersszel forgatott -, aztán belevetette magát a partizásba, és összejött a Red Hot Chilli Peppers gitárosával, John Frusciantéval, aki épp akkor jött ki a heroin-függőségéből, és csatlakozott újra a bandához. Jovovich pedig boldogan áradozta róla a sajtóban, hogy 18 éves kora óta rajongott érte. De nem sokkal azután, hogy beteljesült, ez a szerelem is elmúlt.
Anno Birkin és Milla Jovovich |
Jovovich életében azonban nem ez okozott törést, sokkal inkább egy ezután bekövetkező tragédia: új fiúja, a nála öt évvel fiatalabb Anno Birkin autóbaleset áldozata lett. Birkin híres művészcsaládba született (Jane Birkin unokaöccse volt), és maga is dalszerzéssel, versírással próbálkozott. Jovovich-csal is együtt zenéltek, és több dalt írtak együtt, mielőtt összejöttek volna. A huszonegyedik születésnapját már nem érte meg.
Jovovich egy évvel később, 2002-ben találkozott későbbi férjével, Paul W. S. Andersonnal, akivel együtt forgatták a Kaptár első részét. Ha Besson nem is így képzelte el, de végül Millából is akció-hősnő lett. Andersonban pedig állatólag megtalálta azt a férfit, akit mindig is keresett. 2007 novemberében született meg a kislányuk, és 2009 augusztusában házasodtak össze. A Kaptár első része óta most, a negyedik epizódban dolgoztak csak újra együtt (a köztes két részt Anderson csak forgatókönyvíróként jegyzi), de már forgatják a következő munkájukat, Dumas A három testőr című regényének adaptációját, amelyben Jovovich Milady-t alakítja.
Paul W. S. Anderson és Milla Jovovich A kaptár - Túlvilág forgatásán |
Besson pedig azóta felhagyott a színésznők elcsábításával, de a világszép nőkkel nem. Nem sokkal a válása után, a 2001-ben bemutatott Yamakasi készítése során ismerte meg Virgine Sillát, aki szintén producere volt a filmnek, mellesleg úgy nézett ki, mint egy szupermodell. Azóta több filmet is jegyeztek együtt producerként, született három lányuk, és 2004-ben össze is házasodtak.
Virgine Silla azóta önállóan is több filmet készített, és családja révén rokoni kapcsolatba hozta Bessont Franciaország legnagyobb filmsztárjaival. Húga, Karine ugyanis előbb Gérard Depardieu-nek szült gyereket, majd Vincent Pereznek hármat, és vele a mai napig házasok.
Luc Besson és Virgine Silla Cannes-ben 2007-ben |
Nem véletlen tehát, hogy Besson kikötött ennél a házasságnál, és legújabb, Adéle és a múmiák rejtélye című filmjét már úgy készítette, hogy a produceri teendőket teljesen átengedte a feleségének. A ComingSoon-nak pedig így nyilatkozott a családjáról: "Egyik nap oviba vittem az 5 éves gyerekemet, és a teremben muszlim, zsidó, keresztény, fekete, sárga, és még ki tudja, milyen színű gyerekek játszottak. Őket persze nem érdekelte ez a sokféleség. Egyszerűen csak együtt játszottak. Nekem meg eszembe jutott, hogy ‚Te jó ég, húsz évükbe fog kerülni, hogy megtanulják gyűlölni egymást'. Hogy lehetséges ez? Miért mi tanítjuk őket erre? Nekik kellene megtanítani minket a helyes viselkedésre."
Majd így folytatja: "A feleségem szenegáli, szóval a családom fele Afrika mélyéből származik. Persze nem ezért választottam a feleségem, hanem mert egy csodálatos ember, mégis, boldoggá tesz, hogy a gyerekeink karamel színűek. És hogy nemcsak beszélünk arról, hogyan kellene élni, hanem csináljuk is, és példát mutathatunk másoknak." És persze arról sem tett le, hogy filmjeiben az erős nőkkel mutasson példát a világnak, ahogy az Adéle és a múmiák rejtélyében teszi.