5. Mundruczó Kornél (Szelíd teremtés - A Frankenstein-terv) Nem mintha egy rendezőnek feladata volna alkotói módszereinek működését a gyakorlatban igazolni, de értékeltük a gesztust Mundruczó részéről. A művészi hitvallása szerint a színészeitől a kamera előtt "létezést" és nem alakítást kérő rendező szépen beállt a saját célkeresztjébe, levetkőzött atlétára és megmutatta magát. Bátor és szép dolog volt. * * * 4. Ben Affleck (Tolvajok városa) Két évvel ezelőtt méltatlankodtam amiatt, hogy nem mindenkinek esik le, Casey az igazi színész az Affleck-családban. Nos, Benről már akkor tudtuk, hogy rendezőnek viszont ügyes, idén pedig azzal lepett meg bennünket, hogy második rendezésében sokkal jobb alakítást nyújt, mint eddig bárki más keze alatt. Biztos annak is köszönhető ez, hogy az ismerős bostoni terepen kellett bankrablóskodnia, de talán a kamera másik oldalán szerzett tapasztalatai is segítettek neki levetni néhány korábbi manírt. * * * 3. Jesse Eisenberg (Social Network) Jesse Eisenberg imádnivaló, de nagyjából ugyanazt a figurát hozza a Roger Dodger óta. Lényegében csak súlyozási különbséget lehet felfedezni: hol a geekes okoskodás kerül előtérbe (A tintahal és a bálna), hol a geekes bénázás (Adventureland). David Fincher szerencséje, hogy Mark Zuckerberg megformálásához pont ezekre a kvalitásokra volt szükség (okoskodás feltekerve a maximumra), és hogy némi húzódozás után belátta, igaza van a tömegeknek, akik Eisenberget követelik a szerepre. * * * 2. Tóth Sándor (Vespa) Hogy működni fog-e Groó Diana road movie-ja, a főszereplő roma kisfiú megtalálásán állt. A rendezőnek mázlija volt: a szereplőválogatáson egyes sorszámmal érkezett Tóth Sándor, és bár Groó utána még rengeteg amatőrt végignézett, tudta, hogy megvan, akit keresett. A kis (azóta már lakli kamasz) Sanyi teljesen természetes életet él a kamera előtt, lehetetlen nem szeretni ezt a kedves, szemtelen, megható gyereket. * * * 1. Michael Fassbender (Éhség, Akvárium) Amikor Fassbendert néztük az Akvárium-ban és az Éhség-ben, nem hittünk a szemünknek: hol volt ez a fickó eddig?! (Leginkább tévésorozatokban amúgy.) Új európai férfisztár született. A félig német, félig ír színész elveiért meghalni kész IRÁ-s rabként és meggondolatlan, szexis pótapukaként egyformán letaglózó volt, és egyáltalán nem csak azért, mert mindkét filmben levette az ingét. Akárkit is játszik, Fassbenderben mindig van egy olyan meleg emberség, ami átsüt az alakításán, ez még a Becstelen brigantyk-ban is evidens volt, pedig ott főleg idétlenkednie kellett. |