Oscar-jelöltek képekben: Nézd meg galériánkat a fontosabb kategóriák jelöltjeiről! Legjobb film, legjobb rendező
2010 nem csak az amerikai mozi diadalmas visszatérésének éve, de az intelligens, felnőtteknek szóló filmeké is. Ráadásul a Social Network - A közösségi háló, a Fekete hattyú és különösen A félszemű meg is találták közönségüket, mindhárom elhagyta, vagy rövidesen el fogja hagyni a bűvös 100 millió dolláros bevételi határt. Tisztességes kasszasiker The Fighter - A harcos és A király beszéde is, a The Kids Are All Right pedig enyhén szólva kitört a függetlenfilmek gettójából. Ilyen szép sikerek mellett szó sincs arról, hogy az év két legjövedelmezőbb filmjének top tízbe juttatásával bármit is kompenzálni kellene: a Toy Story 3 újabb meghajlás a Pixar töretlen minőségi sikersorozata előtt, az Eredet pedig egyfajta bocsánatkérésként is értelmezhető A sötét lovag két évvel ezelőtti mellőzéséért (sokan úgy vélik, hogy amiatt került sor a kategória tízre duzzasztására is) bár szembetűnő, hogy rendezői jelölésig most sem jutott Christopher Nolan. Érdemes megjegyezni, hogy David Finchernek (Benjamin Button különös élete), a Coen testvéreknek (Egy komoly ember) és Danny Boyle-nak (Gettómilliomos) az előző filmje is fődíj-jelölt volt, míg Aronofsky (A pankrátor) és Nolan (A sötét lovag) pedig több fontos kategóriában is jelölést kaptak eggyel korábbi filmjükkel. Azaz a klub zárt és világosan látható, hogy kik számítanak mostanában Hollywood legmegbízhatóbb rendezőinek. Ami a tavalyi női diadal (Kathryn Bigelow A bombák földjén-je nyerte a legjobb filmnek és legjobb rendezőnek járó Oscart is) esetleges pozitív kihatását illeti, idén legalább újra van hölgy által rendezett legjobb film jelölt (The Kids Are All Right, Winter's Bone), bár a rendezői ötös mezőnybe sajnos egyikük sem tudott beférkőzni. A jelöltek - Legjobb film 1. Fekete hattyú (Black Swan, rendező: Darren Aronofsky) Legjobb rendező: 1. Darren Aronofsky (Fekete hattyú) Nyerni fog/nyernie kellene: Hónapokig makacsul tartotta magát az elképzelés, hogy idén újra kettéválhat a két fő kategória győztese és Fincher megkapná a régóta esedékes rendezői trófeáját, míg a könnyed, klasszikus Akadémia-ízléshez idomított A király beszédé-t kürtölnék ki a legjobb filmnek. Időközben azonban A közösségi háló végigtarolta a szezon összes díjátadóját és óriási felhördülést okozna, ha ezek után nem nyerné meg az Oscart is. Intő jel azonban, hogy a producerek kamarája nagy meglepetésre A király beszédé-t találta jobbnak - épp amikor már kezdett unalmassá válni ez a szezon. Ahogy pedig minden évben lenni szokott, a kampány kezd elmocskosodni, aminek egyelőre csak A király beszéde issza a levét; elterjedt ugyanis, hogy főhőse, a dadogós VI. György állítólag zsidók Palesztinába menekülését akadályozta meg, ezért az Akadémia számos tagja bojkottálhatja. Ha a most műbalhénak tűnő információ valóban rontaná a film esélyeit, akkor is csak az ezüstérem kerülne át The Fighter - A harcos-hoz, mert a fődíj szerintünk már csak A közösségi háló-é lehet - és ez így is van rendjén. Méltatlan mellőzés: Érthetetlen, hogy az Akadémia kedvencei közé tartozó Mike Leigh-ról miért feledkeztek meg idén, az Another Year-nek a rendezői ötös és a legjobb film tízes mezőnyében is ott lehetne a helye. + + + Legjobb férfi főszereplő
A nagyon erős idei mezőny a szokásosnál lényegesen fiatalosabb, hiszen a díjátadó házigazdájának is választott Franco épp felülről, Eisenberg pedig épp alulról közelíti a harmincat, míg a nagy meglepetésre spanyol nyelvű filmjével is bekerült Bardem is a fiatalabb korosztályhoz tartozik. A veteránokat egyedül a tavalyi győztes Jeff Bridges képviseli. Míg a hölgyeknél a fiatalság kifejezetten előny szokott lenni, a férfiak általában 45 és 60 között kerülnek közelebb Oscar kegyeihez, ezért statisztikailag is az ötvenéves Colin Firth a legesélyesebb. A jelöltek: 1. Javier Bardem (Biutiful) Nyerni fog/nyernie kellene: Elterjedt vélemény, hogy a két újrázó jelölt közül Firthnek tavaly (A Single Man), az akkor az Őrült szív-ért kitüntetett Bridgesnek pedig idén kellett volna nyernie. Ennek az állításnak az első részével maximálisan egyetértünk, de Bridgest pedig már sokkal hamarabb díjaztuk volna és akkor most megérdemelten James Francóé lehetne az Oscar. Félretéve a "mi lett volna" elméleteket, ezt a kategóriát simán viszi idén Firth dadogós királya. Méltatlan mellőzés: Az utolsó pillanatig nyolc egyaránt méltó alakítás küzdött az öt helyért; Mark Wahlberg amiatt kerülhetett hátrányba, mert a látványosabb mellékszereplők lenyúlták előle a show-t, Ryan Gosling Blue Valentine-ját pedig a korosztálybesorolás körüli balhé ellenére sem látták elegen. + + + Legjobb női főszereplő
Idén talán a női főszereplők kategóriáját is érdemes lett volna tízre bővíteni, annyira szép évet zártunk. Ez különösen figyelemreméltó a tavalyi, Sandra Bullock nevével fémjelezhető gyengécske mezőny után, ráadásul a szokásos arcok közül sem Meryl Streep, sem Kate Winslet, sem Cate Blanchett nem volt versenyben idén. Mégis nem csak, hogy ütős női alakítások születtek, de három, kifejezetten női karakterekre építő film (The Kids Are All Right, Fekete hattyú, Winter's Bone) is bekerült az év legjobb filmjei közé. A végül finalistaként kikerült hölgyek egytől-egyig karriercsúcs alakítást nyújtanak és bármelyikük Oscart nyerhetett volna ugyanezzel a teljesítménnyel egy másik évben. A visszatérők közül például Nicole Kidman nem csak, hogy jobb, mint valaha, de simán lepipálja kilenc évvel ezelőtti Oscar-nyertes alakítását Az órák-ban. Az év felfedezettje a húszéves Jennifer Lawrence, de a végső harc persze két veterán, Annette Bening és Natalie Portman között fog eldőlni. Karaktereik közös vonása, hogy leszbikus csók- illetve szexjelenetük is van (sőt, már többen kiemelték, hogy Michelle Williamsszel együtt három jelölt is orális kényeztetésben részesül a filmjében), de persze óva intenénk minden kezdő színésznőt, hogy ebből azt a következtetést vonja le, hogy ez a tuti Oscar-sikerrecept. A jelöltek: 1. Annette Bening (The Kids Are All Right) Nyerni fog/nyernie kellene: A korai favoritról, Annette Beningről mindenki tudja, hogy régóta kijárna neki az Oscar, ráadásul egyszer (2000 - Amerikai szépség) már majdnem a zsebében volt, és azóta is sorra jobbnál-jobb alakításokat nyújt. "A fiatalabb esélyes nyer" statisztika azonban nem neki kedvez, továbbá az sem, hogy a Fekete hattyú öt jelölésével, százmillióhoz közelítő bevételével és a közbeszéd kisajátításával egyszerűen erőteljesebben hajrázik. Portman ráadásul huszonhárom évvel fiatalabb, de korántsem nevezhető zöldfülű újoncnak: tizenöt éve Hollywood élvonalában van és ez már a sokadik ütős alakítása és a második Oscar-jelölése. Kemény fizikai felkészülés előzte meg a ballerinává átlényegülést és ez eddigi legbátrabb szerepe. Hátrányára szól, hogy a csapból is ő folyik mostanában és konkrétan három gagyinak tűnő 2011-es filmjét (Csak szexre kellesz, Thor, Your Highness) reklámozzák a szavazás ideje alatt, de mégis arra fogadnánk, hogy ő lesz a 2011-es Oscar bálkirálynője. Méltatlan mellőzés: Oké, hogy Beningé volt a szimpatikusabb karakter a The Kids Are All Right-ban, de partnernője, Julianne Moore nélkül fele ilyen jó sem lett volna a film, ráadásul ő még többször maradt ki méltatlanul Oscar kegyeiből. A kemény mezőny miatt sajnos idén nem volt esélye Tilda Swintonnak (Szerelmes lettem), Carey Mulligannek (Never Let Me Go), Naomi Wattsnak (Fair Game) és Lesley Manville-nek (Another Year) sem, pedig amint korábban említésre került, velük simán tízfősre lehetett volna duzzasztani az idei kategóriát. + + + Legjobb férfi mellékszereplő
A Facebook srácokkal szépen fel lehetett volna tölteni ezt a kategóriát, de végül egyiküknek sem sikerült bejutnia, ami felveti a kérdést, hogy elég nagy-e a Social Network - A közösségi háló támogatottsága az Akadémiában. Régóta kijárna a méltatás Mark Ruffalónakés Christian Bale-nek, a tavalyi fődíjas film (A bombák földjén) főszereplőjét, Jeremy Rennert viszont még mindig annyira bírja az Akadémia, hogy újra jelölt. A kategória legnagyobb Oscar-kedvence viszont Geoffrey Rush, aki negyedik jelölését ünnepelheti. A jelöltek: 1. Christian Bale (The Fighter - A harcos) Nyerni fog/nyernie kellene: A fő kategóriák közül talán itt a legnagyobb az egyetértés: Christian Bale évekig Oscar mostohagyerekének számított, aki sorra lehengerlő (és fogyókúrázó illetve testépítő embertársait szégyenhelyzetbe hozó) alakításokat tett le az asztalra, mégsem kapott még egy fránya jelölést sem. Most eljött az ő ideje, The Fighter - A harcos-ban voltaképpen főszereplőtárs, de mindenkit lejátszik a vászonról a labilis, crackfüggő báty szerepében. Méltatlan mellőzés: Felejtsük el az N*Syncet és a Sexyback-et, ahogy Marky Markból (Mark Wahlberg) és a Fresh Prince-ből (Will Smith) elismert, Oscar-jelölt színész lett, Justin Timberlake is megérdemelte volna az elitklubba bebocsátást a Social Network - A közösségi háló-ért, csakúgy, mint a film egyetlen igazán szerethető karakterét alakító Andrew Gardield.. + + + Legjobb női mellékszereplő
Ezt a kategóriát szinte minden évben két dolog jellemzi: a valójában főszereplő, de esélyeik növelése érdekében ide átpaterolt színésznők és az egy filmen belül egymást túllicitáló női alakítások. Idén is mindkét jelenséggel találkozhattunk. A félszemű minden jelenetében szereplő, de zsenge kora miatt nem a főszereplő-kategóriában kampányolt Hailee Steinfeld például egyértelmű kategóriacsalás. A Fekete hattyú-ból egymást gyengítette Barbara Hershey és Mila Kumis (végül egyiknek sem sikerült bejutnia az ötbe), a The Fighter - A harcos-ból viszont Melissa Leónak és Amy Adamsnek is összejött a jelölés, ráadásul ők mindketten visszatérő jelöltek két évvel ezelőttről. A jelöltek: 1. Amy Adams (The Fighter - A harcos) Nyerni fog/nyernie kellene: A négy színészi kategóriából úgy tűnik, hogy három eldőlt, meglepetésre talán csak itt lehet számítani. Az éllovas egyértelműen az elképesztő hajkoronákban parádézó, karikatúra-szerű Melissa Leo, de őt gyengíti a filmen belüli konkurencia; az összességében visszafogottabb és meggyőzőbb Amy Adams. Ha kiütik egymást, akkor A félszemű tizennégy éves főszereplőnője gyűjtheti be a film egyetlen jelentősebb Oscarját, de még jobban örülnénk egy meglepetés-győzelemnek az ausztrál Jacki Weaver részéről, aki a kígyószerű maffiamatrónaként az év leghátborzongatóbb karaktere volt. Méltatlan mellőzés: Tavaly azt hittük, hogy a kategória győztesénél, Mo'Nique-nál (Precious) rettenetesebb anyát nem produkált még a filmtörténelem, de idén gyorsan felzárkóztak egy páran, beleértve a jelöléshez jutott Melissa Leót és Jacki Weavert is, valamint a sajnálatos módon a legjobb ötön kívül rekedt Barbara Hershey-t (Fekete hattyú). + + + Legjobb idegen nyelvű film
A legbizarrabb kategória szokás szerint a külföldi filmeké. A selejtezőn már elvérzett a nagy esélyesnek tartott francia (Emberek és istenek) és az Arany Pálma díjas thai (Boonmee bácsi, aki képes visszaemlékezni korábbi életeire) nevezés is, csakúgy mint a magyar Bibliothéque Pascal. Nem meglepetés, hogy a Hollywoodban már jól ismert mexikói Alejandro González Inárritu (Biutiful) és dán Susanne Bier (In A Better World) újdonságait jól fogadták, valamint meglehetősen Oscar-barát a remek kanadai (Incendies) és az amerikai klasszikusokat idéző algériai jelölt (Hors la loi). Azt viszont megnéztük volna, hogy az Akadémia tagjai hogyan bírták végignézni a cicakivégzéssel, fogkiveréssel és vérfertőzéssel tarkított sokkoló görög jelöltet, a Dogtooth-t, ami a ma bejelentett jelölések legnagyobb és egyben legkellemesebb meglepetése. A jelöltek: Biutiful (Mexikó) Nyerni fog/nyernie kellene: A Biutiful, az In A Better World és a Hors la loi egyaránt Hollywood-barát, de a tökéletestől igen messze álló tisztes középszer. A Dogtooth csoda, hogy bekerült, ezért továbbra is minden jel az Incendies diadala felé mutat. Méltatlan mellőzés: Úgy tűnik, az Akadémia továbbra sem akar behódolni a román újhullámnak. A Lazarescu úr halála és a 4 hónap, 3 hét, 2 nap után most a tavalyi Berlinalén két díjjal is elismert Fütyülök az egészre című alkotást is ignorálták. + + + Legjobb eredeti forgatókönyv: The Kids Are All Right (Lisa Cholodenko, Stuart Blumberg) Legjobb adaptált forgatókönyv: Winter's bone (Debra Granik, Anne Rosellini) Legjobb animációs film: Így neveld a sárkányodat Legjobb operatőr: Fekete hattyú (Matthew Libatique) Legjobb vágás: Fekete hattyú (Andrew Weisblum) Legjobb dokumentumfilm: Exit through the Gift Shop Legjobb filmzene: Így neveld a sárkányodat (John Powell) Legjobb betétdal: Coming Home (Country Strong) Alice Csodaországban Alice Csodaországban Legjobb kosztüm: Alice Csodaországban Legjobb smink: Barney's Version Legjobb hangvágás: Eredet Legjobb hangkeverés: Eredet Legjobb rövid dokumentumfilm: Killing in the Name Legjobb animációs rövidfilm: Day & Night Legjobb rövidfilm: The Confession |