Kezdetben volt egy videoklip az Arcade Fire The Suburbs című számához. Tizenéves fiatalok bringáztak önfeledten egy amerikai kertvárosban, a kezdeti idill azonban az átlagosnál is törékenyebbnek bizonyult, mivel a háttérben maszkot viselő gépfegyveres katonák tűntek fel, járőröztek, a civil lakosságot igazoltatták. A képsorok nyugtalanító hangulatát fokozta, hogy a videó nem adott magyarázatot a katonai jelenlétre, és a baráti társaság felbomlásának okára. Később kiderült, hogy a videoklip Spike Jonze közel félórás rövidfilmjéből, a Scenes from the Suburbs-ből lett összevágva.
Spike Jonze az Ahol a vadak várnak után ismét bebizonyította, hogy óriási tehetsége van a gyerekkor tűéles, szentimentalizmustól tartózkodó, ugyanakkor szeretetteljes ábrázolásához. A Scenes from the Suburbs 15-16 év körüli amatőr szereplői, a filmvásznon ritkán látott életszerűséggel játsszák el azt, amit alighanem egyébként is csinálnának nyaranta. Együtt lógnak a nap nagy részében, baromságokkal ütik el az időt, próbálnak minél nagyobb távolságok tartani a felnőttek világától. A nemrég bemutatott Super 8 nosztalgikus kertvárosi miliője helyett azonban egy jóval sivárabb és keményebb világban kénytelenek megállni a helyüket. A klipben magyarázatlanul hagyott történések itt már nagyjából kifejtésre kerültek. A Scenes from the Suburbs egy közeljövőben játszódó disztópia, amelyben városállamokra bomlik fel az Egyesült Államok. Ez azt jelenti a gyakorlatban, hogy csak hosszadalmas és megalázó határátkelési procedúra után lehet meglátogatni a szomszéd város bevásárlóközpontját. A terrorfenyegetettségbe beleőrült Amerika rémképe ez az állapot. Illetve a tinédzserkoré, amikor a legkisebb dolog is élet-halál fontosságúnak tűnt. Ez az azonban csak a háttér, és ennek folytán csak jelzésértékűen van kidolgozva. A figyelem továbbra is a baráti társaságra összpontosul, arra a nyárra, amikor egyikük végleg kivált közülük. Winter fokozatosan elhidegül társaitól, Kyle pedig, aki a narrátor szerepét is betölti, próbálja megérteni a barátjában lezajló folyamatokat, és a társaságban tartani őt. Indokolatlanul kevés szó esett eddig a zenéről, pedig az is szerves része a filmnek. Az Arcade Fire számai széles érzelmi skálát járnak be, öröm, boldogság, fájdalom, mindegyik felnagyítódik, akárcsak egy gyerek életében. Viszont, ahogy a háborús krízis, úgy a zene is belesimul a háttérbe, és nem válik hivalkodóvá, illetve központivá, mint egy videoklipben. A film töredezettsége nagyszerűen visszaadja azt az érzést, amikor egy gyerek hiába próbálja megfejteni mi is történik vele pontosan, hogy miért hullámoznak benne ilyen végletesen az érzelmek. A gyakori elsötétülések, félbehagyott beszélgetések, kihagyások alapvetően meghatározzák a film hangulatát: a gyerekek elveszettségét, az emlékezet szelektív működését jelenítik meg. Ritkán látott érzelmi pontossággal és fájó őszinteséggel vall arról a Scenes from the Suburbs, hogy miközben felnőtté válik az ember, mindig elveszít valamit, valami fontosat. Akit túlságosan is lehúz az Arcade Fire és Spike Jonze disztópikus jövőképe, annak mindenképpen ajánlom az úgyszintén ingyenesen megtekinthető werkfilmet. A sok együtt dolgozó és nevető ember látványa kibillenti az embert a rövidfilm okozta melankóliából.
Aki mozivásznon akarja megnézni a film, az július elsején, este nyolctól ingyenesen megteheti az Odeon-Lloyd moziban, a Zene Hónapja című rendezvénysorozat nyitóestéjén. A vetítésre előzetesen regisztrálni kell a mozi honlapján. |