A Berlin felett az ég-ben Peter Falk csak cameózik, de ez a filmtörténet legjelentősebb cameója. Az önmagát alakító színész egy háborús film forgatására érkezik Berlinbe, ahol összefut egy angyallal. Az angyalokat senki sem látja, csak a gyerekek, de Falk megérzi a jelenlétüket. A film egyik legszebb jelenete, amikor a furcsa akcentussal beszélő színész a sültkolbászos imbisznél hideg kezét dörzsölgeti, hogy így mutassa a láthatatlan angyalnak, milyen jó dolog embernek lenni. A film végén derül ki, harminc évvel ezelőtt még ő is angyal volt, aki 500 dollárért adta el a szárnyait, hogy emberként kezdhessen új életet.
Már elkezdték a forgatást, mikor még mindig nem volt meg a színész. Az asszisztensnek ugrott be Peter Falk, aki nemcsak azért volt tökéletes Wenders számára, mert a Columbo sorozatból mindenki ismerte, de azért is, mert a színész már bizonyított John Cassavetes hetvenes évekbeli filmjeiben. Cassavetes volt az is, akitől Wenders megkapta Falk telefonszámát. Wenders elhadarta a telefonba, hogy egy kiugrott angyalra lenne szüksége. Falk állítólag csak annyit válaszolt: "Honnan tudtad?"
Forgatókönyv nélkül dolgoztak, hiszen Falk figurája egyáltalán nem volt kitalálva, de ez az amerikai színészt egyáltalán nem zavarta: már Cassavetesszel is így dolgozott. Egy hétvégét átbeszélgettek a rendezővel, az improvizált szövegeket magnóra vették, következő héten pedig már le is forgatták Falk jeleneteit. Minden idők egyik leglíraibb szerepét Falk lezavarta tíz nap alatt. A filmben Peter Falk többször rajzolgat; ez eredetileg nem volt a szerep része, de mikor Wenders látta, hogy a színész a szünetekben vázlatokat készít, rögtön beépítette az ötletet a filmjébe. A belső monológokat a berlini forgatás után hónapokkal Los Angelesben rögzítették. Falk megkapta a szöveget, de az érezhetően nem működött jól. Erre improvizálni kezdett, így született meg például az a szöveg, mikor Falk a nénit rajzolgatva arról gondolkodik, a nácik vajon miért a sárga színt választották a zsidók megjelölésére. Szerepét gyakran úgy értelmezik, mint az emberi oldal képviselőjéét, szembeállítva a szótlan angyalokkal, akiknek nem-evilági lényét a költő Peter Handke öntötte szavakba. (Érdekesség, hogy a Berlin felett az ég-ben Kovács Lajos magyar színész is felbukkan, ő alakítja annak az artistalánynak az edzőjét, akibe az angyal beleszeret.)
A lassú ritmusú, gyöngéd és költői művészfilm olyan sikeres lett, hogy folytatása is készült, a Távol és mégis közel (1993), és persze Hollywoodban is feldolgozták (Angyalok városa, 1998). |