#14 - Krumpliangyal (Schilling Árpád) Schilling Árpád most az egyik központi figurája a szemlének: eleve két film is érkezett a Krétakör tájáról, pluszban szervez egy egész napos konferenciát is a művészetfinanszírozásról, ahol kábé mindenki felszólal Geszti Pétertől Esterházy Péterig. De van saját filmje is, méghozzá dokumentum: ha jól értjük, az van, hogy Schilling és felesége, Sárosdi Lilla leköltözött Erdélybe, és ott próbáltak meg drámapedagógiával foglalkozni. Az erről készült filmnek azt a címet adták, hogy Krumpliangyal, amelyre a filmen kívül a Google sem ad találatot. - - - #13 - Sanghaj Magyar Építésze (Pigniczky Réka)
- - - #12 - A szovjet levelezőpajtás (Papp Gábor Zsigmond) Papp Gábor Zsigmond személyesebb témához fordult: míg korábban a hidegháború személyes vonatkozásait kereste mások életében, most a sajátjában kereste meg a történelmet, a kötelezően választott nyelvtanulási gyakorlat partnerét keresi meg felnőtt fejjel. Jónak hangzik. - - - #11 - Szovjet-magyar koprodukció (Forgács Iván) Jancsó Miklós a Tarr Béla-féle szkeccsfilmben is szerepet kap, de emellett egy dokumentumfilm is készült a magyar rendezők doyenjéről. A Csillagosok, katonák az a filmje, amelyet Martin Scorsese is a "very powerful" jelzővel illetett. Ennek a filmnek a keletkezéstörténetét mutatja be a doksi - könyvtárosoknak, filmbuziknak érdekes lehet. - - - #10 - Mézföld - Német egység @ Balatonnál (Forgács Péter) Eredetileg a Collegium Hungaricum projektje volt, hogy a magyar tengernél nyaraló németek emlékeit összegyűjtse: a rengeteg szupernyolcas filmből készült egy kiállítás, amely járt Berlinben, Cottbusban és a balatoni Vaszary-villában is, most meg összeállt egy film abból, hogy a Balatonnál nyaraló németeket különleges osztaggal figyelte meg a Stasi. Kicsit eltér Forgács korábbi, nagyívű filmjeitől, hagyományosabb, beszélőfejesebb interjúk váltják a szupernyolcas felvételeket, de így se lesz rossz. - - - #9 - jp.co.de (Fancsikai Péter)
- - - #8 - Aglaja (Deák Krisztina) Deák Krisztina utoljára 2004-ben csinált filmet, és ráadásul az is A miskolci boniésklájd volt. Az elmúlt nyolc évben készült az Aglaja, ami elvileg nagyon más: cirkuszosok, artisták, mutatványosok és egy nő, aki a haján csüng! Ez nagyon jól hangzik, de az gyanús, hogy a sok ország koprodukciójában lévő filmet nem kapkodták még el a fesztiválok, folyamatosan csúszott a forgatás, az utómunka, most a bemutató. Az Aglaja baljós hangulata ellenére Ónodi Eszterre mégiscsak kíváncsiak vagyunk, a forgatási képek alapján úgy tűnik, komplett artistává képezte ki magát! - - - #7 - 180/100 (Lőrincz Nándor, Nagy Bálint)
- - - #6 - Sajnálom (Hermán Árpád) Hermán Árpád csinálta a Büdöské-t (nézd meg!), ami szupervicces animáció, tehát egyértelmű, hogy odafigyelünk, ha megint csinált egy állítólag szupervicces animációt, meg egyébként is a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemről kikerülő animációs dolgokat érdemes követni, nem nyúlhatunk mellé, ha MOME-s blokkra veszünk jegyet. - - - #5 - Last Call - Dresden Dolls (Szász János) A Dresden Dolls egy középhíres indie/punk/gót zenekar, amit egy férfi és egy nő csinál, aki történetesen együtt is él - róluk készített filmet Szász János. A Last Call-t a Campfilm gyártotta, amelyet Szász egykori tanítványa, Gerő Marcell alapított. Ők csinálták a 3 esküvő-sorozatot és a Két világ közt-öt is, ami elég ajánlólevél ahhoz, hogy bármit csinálnak, arra odafigyelünk. - - - #4 - Bianka (Fabricius Gábor) Fabricius Gábor reklámguru Felnőttek (nézd meg!) című előző rövidfilmje a legnagyobb jóindulattal is teljesen érdektelen volt: rémesen játszó fiatal színésznők ficcegnek a pasikon, miközben az operatőr keresi a lehető legirritálóbb beállítást. A rendező most lement szocióba, és a tatárszentgyörgyi romagyilkosságok túlélőjéről csinált rövidfilmet amatőr szereplőkkel, gyakorlatilag dialógus nélkül. Hogy Fabricius csúfosan felsül vagy tud dobni egy Tillát - ez az idei Filmszemle egyik legizgalmasabb kérdése. Ha már Fliegauf cigányfilmjét megvonták tőlünk, mi mindenestre kíváncsian ülünk be a Bianká-ra. - - - #3 - Az ajtó (Szabó István) Oscar-díjas rendezőnk hat év után újra alkot, naná, hogy alig várjuk, hogy megtudjuk, mit is. Ráadásul Szabó Magda regényéből dolgozott, aki - sok magyar nézőhöz hasonlóan - nálunk is nagy kedvenc. Reményteljes várakozásainkat némiképp letörte, mikor a filmből napvilágra került a külföldi forgalmazóknak szánt előzetes (azóta persze mindenhonnan leszedették), amely inkább hasonlított egy béna magyar tévéjátékra, mint Szabó István-filmre. Az ijedség miatt most cseppet vegyes érzelmekkel tekintünk a filmre, de Az ajtó így is az idei Szemle harmadik legjobban várt filmje. - - - #2 - Final Cut - Hölgyeim és uraim (Pálfi György)
- - - #1 - Magyarország 2011 (Jeles András, Kocsis Ágnes, Török Ferenc, Szabó Simon, Mészáros Márta, Forgács Péter, Siroki László, Pálfi György, Fliegauf Benedek, Salamon András, Jancsó Miklós) A legnagyobb öregektől kezdve a beérkezett fiatalokon át egészen Szabó Simonig ötperces skiccek arról, hogy mit gondolnak ma a rendezők hazánkról. Mindezt nulla forintból, és azt már tudjuk, hogy Török Ferenc részének a Moszkva tér-hez van köze, Pálfi György meglepetéssel készült, Szabó Simoné pedig egy dunaparti szopással indul. A kérdés, hogy ez a sok kis egymás mellé helyezett mozaik kiad-e magából valami többet, vagy lesz még egy Európából Európába-szintű szkeccsfilmünk. De ha már ezzel megyünk Berlinbe, akkor illik megnézni itt Budapesten is, nem? |