Narancsvidék (Orange County, 2002)
Átlagos - A tinifilmek tele vannak típuskarakterekkel. Egy jellegzetes személyiségjeggyel meg lehet őket határozni, és már az első megnyilvánulásuk után nyilvánvalóvá válik, hogy mire számíthatunk tőlük a későbbiekben. Az okos srác világmegváltó eszmefuttatásokkal fárasztja társait, a bunkó pedig minden alkalmat megragad, hogy megalázhasson másokat. Velük ellentétben a főhős általában nincs eltúlozva, ő az, aki azért van ott, hogy azonosulhassunk vele. A Narancsvidék főszereplőjénél (Colin Hanks) átlagosabb kamaszt nehéz találni a műfajban. A kaliforniai Orange megyében él, ezért hát az a hobbija, ami abban a környezetben a legszokványosabb: a szörfözés. Shaun a csajozásban sem ügyetlen: van egy kedves és hozzáillő barátnője (Schuyler Fisk). Eredményei kimagaslóak, jó eséllyel fel fogják venni egy nívós egyetemre. A tinédzserek azonban szeretnek minden héten egy új álmot szőni maguknak. Shaun egyik nap talál egy könyvet a homokban, amely annyira elbűvöli, hogy elhatározza: író akar lenni.
Jack Black és Colin Hanks a Narancsvidék-ben |
De hogy lesz ebből film? Úgy, hogy Shaun hiába egy megbízható, nyugodt természetű srác, a családja többi tagja mind bolond egy kicsit. Anyja alkoholista, bátyja (Jack Black) pedig egész nap a kanapén fetreng bedrogozva. Rá kell döbbennie, hogy ilyen családdal a háta mögött, mégsem lesz olyan egyszerű megvalósítania az álmait. Aztán persze a kalandok végeztével kiderül, hogy a családja és a szerettei nélkül, egyedül, kevés ő ahhoz, hogy azzá váljon, aki lenni szeretne. Kicsit felszínes, de annál szerethetőbb, tipikusan amerikai történet.
* * *
Okostojás (Rushmore, 1998)
Hipszter - Max Fischer (Jason Schwartzman) már azelőtt hipszter volt, mielőtt ez az egész dolog menővé vált volna. És ezt nem csupán a szarukeretes szemüveg miatt mondom. Max, jó hipszterhez méltóan, mindenbe belekap, de semmiben sem alkot kiemelkedőt. Számtalan iskolai klubnak a tagja, illetve alapítója. Az általa írt és rendezett, Apokalipszis most-ot utánzó színházi darab is inkább csak meghökkentő, mint zseniális. Igencsak félrevezető tehát a film címe, mert Max nem egy kifejezetten okos gyerek, a dolgozataira kapott jegyek is ezt bizonyítják, hanem inkább találékony, és ami a legfontosabb, elkötelezett a céljai iránt.
Jason Schwartzman és Olivia Williams az Okostojás-ban |
Max ügybuzgósága már a kezdetektől sok poén forrása a filmben, amikor viszont ez az elkötelezettség szerelemmel párosul, akkor már egyenesen hihetetlen túlzásokba hajszolja magát. Sajátságos, de gyönyörű tinédzserszerelem ez, amelyben Max minden egyes projektje életbevágó fontossággal bír, hiszen azokkal mutatja ki érzelmeit a szépséges angoltanárnő (Olivia Williams) felé. Wes Anderson egyik legszerethetőbb filmje az Okostojás.
* * *
Meglógtam a Ferrarival (Ferris Bueller's Day Off, 1986)
Népszerű - Ferris Bueller (Matthew Broderick) életkörülményeinél ideálisabbat el sem képzelhet magának egy kamasz. Jól szituált család, szerető szülők, gyönyörű barátnő, hihetetlen népszerűség az iskolában. Amikor Bueller egy szabadnap reményében eljátssza az apja és az anyja előtt, hogy megbetegedett, a gimnáziumban rögtön mindenki aggódni kezd érte. Van, aki gyűjtést szervez a gyógyulásáért, és már egy olyan pletyka is terjed, hogy Bueller mekkora jótét lélek, halála esetén felajánlotta a szemeit Stevie Wondernek.
Matthew Broderick a Meglógtam a Ferrarival-ban |
John Hughes tinédzser karakterei néhol már bántóan arrogánsak és felszínesek, Bueller a kamerába magyarázza, hogy ő nem megy be arra az órára, ahol az európai szocializmust oktatják, mert minek, ő nem európai, de ezzel együtt hitelesek és izgalmasak, mert a kamaszlét leglényegesebb eleme bennük van: élni akarnak, szórakozni. És ehhez bizony sokszor hozzátartozik az, hogy más nem nagyon érdekli őket. Ferris Buellernek minden könnyen jött az életben, de mivel nem dől hátra, és él a szinte korlátlan lehetőségeivel, nem hangzik hamisan az üzenet a szájából: "Gyorsan múlik az élet. Ha nem állsz meg, hogy körülnézz, lemaradhatsz róla."
* * *
Könnyű nőcske (Easy A, 2010)
Láthatatlan - "Ha a Google Earth pasi lenne, akkor sem találna meg, ha tízemeletes épületnek öltözök." - Mondja magáról Olive (Emma Stone). Most tekintsünk el attól, hogy a valóságban ez biztos nem igaz Emma Stone-ra, és inkább összpontosítsunk az általa eljátszott, veszettül szimpatikus, éles nyelvű, ám a népszerűségnek túlságosan is nagy jelentőséget tulajdonító kamasz lányra. Elege van abból, hogy nem tudják a nevét, a valóság helyett egy olyan középiskolában érezné jól magát, amelybe John Hughes tinédzserhősei jártak. Ahogy Ferris Bueller, úgy ő is szeretne egy zenés produkció főszereplőjévé válni. Minden különösebb ok nélkül, csak úgy a hecc kedvéért. Ismerős helyzet, majdnem mindenki azt szeretné az iskolában, hogy minél közkedveltebb legyen, és minél több haverja legyen.
Emma Stone a Könnyű nőcské-ben |
A népszerűség megszerzéséért tett elkeseredett lépései azonban nem várt következménnyel járnak. Pár ártatlannak tűnő hazugság, amelyek aztán önálló életre kelnek, és pár nap múlva már mindenki azt hiszi Olive-ról, hogy egy feslett ribanc. Szerencsések, akik most tizenévesek, mivel a legjobb korban láthatják ezt a szellemes, frappáns popkulturális utalásokkal teletömött, megfelelő mértékben önironikus, remek tinivígjátékot.
* * *
Változó világ (Fast Times at Ridgemont High, 1982)
Füves - A tinifilmek kihagyhatatlan karaktertípusa ő: napjait szüntelen bódultságban tölti, és közben szórakoztató hülyeségekkel traktálja társait. Nehéz a legemlékezetesebb füves alakítást kiemelni, annyi van belőlük, de ha választani kell, akkor Sean Penn a Változó világ-ban. Annyira meggyőző ebben a korai filmjében, hogy az ember önkéntelenül is gyanakodni kezd: mi van, ha tényleg marihuána felhőbe burkolózott a forgatás alatt? A suliban az a hír járja Jeff Spicoliról, hogy a harmadik osztály óta be van szívva, és látva a beszűkült szemeit, bamba képét, ez a pletyka egyáltalán nem tűnik túlzónak. A legviccesebb, hogy két másik szörfös haverjával lóg együtt, de a filmből nem derül ki, hogy vajon szörfözött-e egyáltalán életében. Csupán egy álomjelenetet látunk, amelyben két bikinis csajt karol át a vetített hullámok előtt állva, és a világ legjobb szörföseként ad interjút a tévének.
Sean Penn a Változó világ-ban |
Nagyon kell ő a Változó világ-ba. Igaz, hogy a többi karakter is legalább annyira hiteles, mint Spicoli, de ők szürkék, vagy éppen túlságosan is komolykodóak. Nélküle vontatottá vált volna ez a film. Nem véletlen, hogy ennyire valóságosnak tűnnek a Változó világ szereplői, Cameron Crowe, későbbi rendező újságcikke alapján készült ez a mozi. Azt a feladatot kapta a Rolling Stone-tól, hogy adja ki magát tizenévesnek, iratkozzon be egy középiskolába, és térképezze fel, hogyan élnek, mivel töltik a szabadidejüket a tinédzserek. Senkit ne csapjon be a cím, a film alapján nem sok minden változott a nyolcvanas évek eleje óta.
* * *
10 dolog, amit utálok benned (10 Things I Hate About You, 1999)
Kiállhatatlan - Kat Stradford (Julia Stiles) tipikus tinédzser: dühös mindenre és mindenkire, és amikor csak teheti, hangot is ad a benne fortyogó haragnak. Emellett még rendkívül intelligens is, szóval különösebb erőlködés nélkül, gyakorlatilag bárkit a földbe tud döngölni néhány gúnyos megjegyzéssel. Katet az sem zavarja össze, hogy igazából nincs miért dühösnek lennie. Hiába adatott meg neki, hogy egy felső-középosztálybeli család gyerekeként, gondtalanul élhet az amerikai kertvárosban, ő hadjáratot visel a világ ellen. De mivel egy tinivígjáték főszereplője, ezért mindezt szórakoztató módon teszi.
Heath Ledger és Julia Stiles a 10 dolog, amit utálok benned-ben |
A film A makrancos hölgy című Shakespeare-darab feldolgozása. Az eredmény egy megnyugtatóan súlytalan film, amelyben természetesen mindenki megtalálja a párját a bonyodalmak lezárultával. Jön egy bátor fiatalember (Heath Ledger), aki képes megszelídíteni Katet. De a lényeg talán nem is a történetben magában keresendő, hanem hogy mennyire elbűvölő humorral is van mindez előadva. Akármit is mondjon Kat, ebből a filmből az következik, hogy nagyszerű dolog gimnazistának lenni.
* * *
Kockázatos üzlet (Risky Business, 1983)
Álomnő - Majdnem minden tinifilmben van egy elérhetetlen csodaszép nő, akivel vagy összejön a főhős a végére, vagy szép lassan kiderül, hogy nem is ő az igazi, hanem a cuki csaj a szomszédból. Kivételes esetben ez a két lehetséges út valójában egy, mint a Szüzet szüntess!-ben. A Kockázatos üzlet-ben azonban még ennél is nagyobb mértékben módosul a formula. Lana (Rebecca De Mornay) maga a megtestesült álomnő, titokzatos, izgalmas, szépsége angyali, teste tökéletes, viszont luxuskurva, ezért már a Tom Cruise figurájával lezajló első találkozáskor sor kerül a szexre.
Rebecca De Mornay és Tom Cruise a Kockázatos üzlet-ben |
Ahogy halad előre a történt, egyre több jel mutat arra, hogy a két fiatal kölcsönösen kedveli egymást, és többről is lehet itt szó, mint pénzért vásárolt, alkalmi együttlétről. De még a film végén sem derül ki egyértelműen, hogy vajon milyen mértékben játszott össze Lana a stricijével. Nagyon fontos, hogy a lány, amellett, hogy nyit a gimnazista srác felé, megmarad sejtelmesnek, titokzatosnak. Hiába ismerjük meg valamelyest a hétköznap oldalát Lanának, ugyanaz az álomnő marad, mint amikor először belépett az ajtón. A Kockázatos üzlet legerősebb jelenete egyértelműen a hajnali szex a metrón. Annyira tökéletes és érzéki, hogy hiába történt meg, inkább tűnik különböző filmekből összeillesztett tinédzserfantáziának.
* * *
Gimiboszi (Election, 1999)
Stréber - Az itt felsorolt tíz karakter közül Tracy Flick (Reese Witherspoon) az egyetlen, akit a film megnézése után feltehetőleg senki sem szeretne az osztálytársának tudni. A felszín akár még szimpatikus is lehet elsőre: egy mosolygós, szorgalmas lány, aki minden órán feltett kérdésre tudja a választ, és tudatosan, már a középiskolában nekiáll megalapozni későbbi politikusi karrierjét. Amikor viszont rájön, hogy egyáltalán nem biztos, hogy ő fog diákelnöki választáson győzni, megvillan az igazi énje. Kiderül, hogy a jólnevelt, szende kislányos külső csupán egy álca, igazából egy gátlástalanul törtető, manipulatív nőszemély, akit nem zavar, ha életek törnek ketté, csak ő elérje a célját.
Reese Witherspoon és Chris Klein a Gimiboszi-ban |
Lehetett volna ebből a történetből egy sötét drámát is készíteni, Alexander Payne azonban egy sokkal izgalmasabb utat választott, és metsző humorú szatíraként forgatta le. Az itt szereplő filmek elnéző nosztalgiával tekintenek vissza a diákévekre, a Gimiboszi azonban nem felejti a rosszat, és gúny tárgyává tesz mindenkit, aki kicsit is megérdemli. Szerencsére túlzásokba sem esik, és Tracy Flicket sem festi ellenszenvesebbé a kelleténél. Inkább sajnálni lehet őt, mint utálni. Aki meg akarja őt érteni, annak ott van pontosan a filmben, hogy miért lett belőle ilyen elvtelen sikerhajhász ember. A Gimiboszi-n is legalább annyit lehet nevetni, ha nem többet, mint egy szokványos tinivígjátékon, csak utána nem szeretnénk még az iskola közelébe sem menni.
* * *
Majdnem híres (Almost Famous, 2000)
Zeneőrült - Azok, akik belekarcolták kedvenc együttesük nevét az iskolapadba, illetve tudják magukról, hogy bármi is történjék velük, mindig fognak találni egy olyan popszámot, amely tökéletesen passzol a pillanatnyi kedélyállapotukhoz, na, nekik ez a film olyan, mintha a saját képtelen kamaszálmaikat látnák megvalósulni. William Miller (Patrick Fugit) 15 éves, újságíró akar lenni, és szenvedélyesen szereti a zenét. Hiába mondja el neki a mentora, hogy a forradalom elbukott, a rockzenének vége, ő gyermeki naivitással rajong a Stillwater nevű feltörekvő zenekarért. A suliból is ellóg, csak hogy követhesse őket a turnéjukon, és megírhassa róluk a cikket a legendás Rolling Stone magazinnak.
Patrick Fugit és Kate Hudson a Majdnem híres-ben |
Egy zenerajongó számára mesébe illő dolgok történnek meg Williammel. Testközelből tapasztalja meg azt a közeget, amelyet eddig csak bakelitlemezeket hallgatva, a szobája félhomályából csodált. És még a zenekar legkacérabb gruppie-jába, Penny Lane-be (Kate Hudson) is szerelmes lesz. Persze a kiábrándulás elkerülhetetlen, az együtt töltött hetek alatt megtapasztalja a zenekaron belüli széthúzást, féltékenységet, az általa bálványozott emberek önzését, hazugságait. A legfontosabb dolgot azonban nem veszti el, a zene nagyszerűségébe vetett hitét.
* * *
Tökéletlen idők (Dazed and Confused, 1993)
Örök diák - Wooderson (Matthew McConaughey) jelenik meg utoljára a népes szereplőgárdából, mégis megkockáztatom, hogy ő az, aki a legmaradandóbb benyomást teszi a nézőkre - ennyire természetesen laza srácot kevés filmben lehet látni. Úgy hordja a cigisdobozt, mint Jack Nicholson a Száll a kakukk fészkéré-ben: a póló ujjába tűri. Ráérősen, szinte dalolva beszéli a texasi angolt, élvezet hallgatni. Mindenkivel jóban van, mindenkivel lepacsizik. A csajozás gyerekjáték számára. Ő azonban az egyetlen a társaságból, aki már évekkel ezelőtt elballagott. Mégis gimnazistákkal lóg, mert az általuk képviselt bulizós életszemlélet áll hozzá a legközelebb, illetve mert: "Ezt a dolgot bírom a gimnazista lányokban. Én ugyan öregszem, de ők mindig egyformán fiatalok maradnak." Aki szereti a nagyívű gondolatokat, akár azon is elgondolkozhat, hogy Wooderson felfogható-e a mai huszonévesek idealizált előképeként. Róluk szokás mondani, hogy képtelenek felnőni, és megragadtak valahol a kamasz- és a felnőttkor közti senki földjén.
Rory Cochrane és Matthew McConaughey a Tökéletlen idők-ben |
Akinek már most, az első héten elege van az iskolából, az ezt a filmet nézze meg. A cselekmény az utolsó tanítási nap végóráiban veszi kezdetét, és másnap hajnalban ér véget. Elindul a lézengés, a bulikeresés, és közben egy varázslatosan életszerű, izgalmas tablóját kapjuk a középiskolába járó különböző arcoknak. Akiket eddig megemlítettünk, mind ott vannak, és azok is, akiket kihagytunk