Hollywoodban és az utóbbi évek tanulságai szerint Angliában is egyre inkább úgy gondolkodnak, hogy a királyi családok azért vannak és voltak, hogy csámcsogni lehessen a magánéletükön. Ebből a logikából kiindulva tehát egy uralkodó csak akkor lehet érdekes, ha házasságon kívüli kapcsolatai voltak, ha nem lehetett együtt azzal, akit szeretett, vagy éppen választania kellett államfői teendői és a magánélete között. Lányregénnyé silányult Erzsébet (különösen az Elizabeth - Az aranykor című folytatásban) és Viktória királynő (Az ifjú Viktória királynő) élete is, de a mélypont a Tudorok című sorozat, amely végképp csak az erotika/intrika-vonal mentén tudta mozgatni középkori kosztümökbe öltöztetett, de teljesen mai, metroszexuális hőseit. Ehhez képest kellemes meglepetés, hogy az Egy veszedelmes viszony királynője nem csak a hálószobájára vonatkoztatja a felvilágosodás eszméit.
Egy veszedelmes viszony | Alicia Vikander és Mads Mikkelsen |
A magyar cím a Veszedelmes viszonyok című többször is megfilmesített klasszikusra utal, de ez annyiban félrevezető, hogy a történelem a Choderlos de Laclos levélregényéből készült adaptációkban is csak díszlet (nem véletlenül tudták könnyedén aktualizálni vagy más korba áthelyezni), és a hangsúly a szerelmi intrikákon van. A svéd-dán A tetovált lány forgatókönyvírójának (Nikolaj Arcel) filmjében fordított a helyzet; a királynő félrelépése csak katalizátor a történelmi változások előidézéséhez és az affér szó (eredeti cím: A Royal Affair) tágabb, politikai értelemben is összefoglalja a film történetét.
A 18. századi Dánia történelmének legjelentősebb időszakáról van szó: VII. Keresztély (Mikkel Boe Folsgaard), az enyhén gyengeelméjű király helyett tanácsadói uralkodnak és feleséget is intéznek neki Angliából (Alicia Vikander). A király azonban továbbra is szívesebben mulatja az időt kurtizánok társaságában, míg a királyné egyre inkább befelé fordul. A királyi pár életét egy német származású új udvari orvos, Johann Friedrich Struensee (Mads Mikkelsen) bolygatja fel, aki minden téren könnyedén tudja manipulálni a királyt, a királynéhoz pedig egyre szorosabb szálak kezdik fűzni. Struensee és Caroline egyaránt a felvilágosodás hívei, és a románcuk gyümölcse nemcsak egy gyermek lesz, hanem Dánia kivezetése a középkorból a kontinens akkoriban leghaladóbbnak számító reformjai révén.
Egy veszedelmes viszony | Alicia Vikander |
Kiszámítható szerelmi háromszög helyett a film nagy érdeme, hogy minden kulcsszereplőt izgalmas, többdimenziós személyiségként mutat be. A király labilis idegállapotú, de semmiképp sem komplett őrült, sőt egy idő után nyilvánvaló, hogy maga is értékeli az ország fejlődését és nem Struensee bábjaként tekint saját magára. A királyné öntudatos, okos nő, aki tisztában van saját szerepével és annak korlátaival, míg a kezdetben a haladó elvek megtestesítőjeként, már-már szentként beállított orvos pedig pontosan szemlélteti, hogy a legnemesebb embert is megronthatja a hatalom. A szépen kidolgozott karakterek bőrébe ráadásul remek színészek bújtak: Mads Mikkelsen mára egyértelműen Európa egyik színészóriásává nőtte ki magát, mindig megbízhatóan hiteles (ráadásul idén egy teljesen más szerepben is óriásit alakított a The Hunt című filmben), éppen ezért meglepő, hogy két szereplőtársa, ha lehet, még nála is lenyűgözőbb.
Mikkel Boe Folsgaardnak ez volt az első filmszerepe és rögtön elnyerte a berlini filmfesztivál legjobb férfialakításnak járó díját, teljesen megérdemelten. Hol elkényeztetett kényes kisfiú, hol kanos udvari bolond, hol pedig hatalmát sértetten fitogtató államférfi - pontosan erre a sokoldalúságra volt szükség. A film sikeréből valószínűleg a gyönyörű Alicia Vikander profitál a legtöbbet, rá máris lecsapott az angolszász filmgyártás. A svéd színésznő meggyőzően játszik dánul és angolul is, intelligens kisugárzása miatt pedig a néző egy percig sem hiszi el, hogy ez a királyné belenyugodott volna a díszlet szerepkörbe. Időközben már Keira Knightleyt is lejátszotta a színről az Anna Karenina egyik mellékszerepében, még sokat fogunk hallani róla.
Egy veszedelmes viszony | Mikkel Boe Folsgaard |
Európai mértékkel nézve a 6 millió dollárból forgatott Egy veszedelmes viszony kifejezetten drága produkciónak minősül, de minden ráfordított cent meglátszik a minőségi díszleteken és jelmezeken. Jó látni, hogy a dánok végre túlléptek a Dogma-mozgalom nem feltétlenül mozivászonra kívánkozó látványvilágán (erről épp a minap beszélt Anders Thomas Jensen dán rendező-forgatókönyvíró a Filmklubnak) és a kosztümös történelmi drámák műfajában is leiskolázzák Hollywoodot. Jó lenne, ha Európa más országaiban is követőkre találnának az igényességet illetően.