Szép remények (Great Expectations)
Bemutató: február 14.
Charles Dickens regényét már számtalanszor feldolgozták (legutóbb mozifilmként Alfonso Cuarón 1998-ban), most a sokszínű rendező, Mike Newell (Négy esküvő és egy temetés, Harry Potter és a Tűz Serlege, Perzsia hercege) adaptálta. A két főszerepet meredeken felfelé ívelő karrierű, fiatal brit színészek alakítják: Pipet Jeremy Irvine (Hadak útján), szerelmét, a hideg Estellát pedig Holliday Grainger (Lucrezia Borgia a Borgiák-sorozatból) játssza. A sztorit hagyományosan feldolgozó film legizgalmasabb színfoltja viszont valószínűleg Ralph Fiennes lesz mint az árva Pip titokzatos jótevője és Helena Bonham Carter mint az Estellát szívtelen némberré nevelő Miss Havisham.
* * *
Úton (On the Road)
Bemutató: február 14.
Walter Salles adaptálta Jack Kerouac kultregényét - szerintünk nem különösebben nagy sikerrel (kritikánk). Sajnos a sármos pszichopata, Dean Moriarty szerepére a jókisfiús Garrett Hedlundot választotta a rendező, akihez egyáltalán nem passzol ez a figura, ezért nem válik igazán átérezhetővé, hogy Kristen Stewart mit eszik a srácon. A Kerouac altegeróját, Sal Paradise-t megformáló Sam Riley akkor már mélyebb benyomást tesz, de a film igazán sosem kel életre, miközben a fiatalok céltalanul csavarognak Amerika-szerte. A magyar mozikban a tervek szerint a film eredetinél rövidebbre vágott változatát mutatják majd be.
* * *
Gyilkos Joe (Killer Joe)
Bemutató: február 21.
William Friedkin (Francia kapcsolat, Az ördögűző) megint formában van: ezt a durva thrillert (kritikánk) kényeskedő nézőknek semmiképp sem ajánljuk. Az sztori kiindulópontja már eleve bűbájos: egy szorult anyagi helyzetbe kerülő srác (Emile Hirsch) és apja (Thomas Haden Church) úgy döntenek, megöletik a srác anyját az életbiztosításért. Így kerül képbe Joe (Matthew McConaughey), a szadista bérgyilkos, aki a film egyik elképesztő jelenetében olyat tesz, amitől hosszú időre elmegy minden néző kedve a sült csirkecomb fogyasztásától.
* * *
Tabu
Bemutató: február 21.
A különös, lírai és játékos portugál film egy régi, Afrikában megesett szerelmi történetet mesél el egy idős férfi visszaemlékezésén keresztül. Egyszerre álomszerű, vicces és megható, legalább annyira szól a történetmesélésről és a filmkészítésről, mint magáról a szerelmi történetről. Nem érdemes szabályos, mindenre választ adó filmet várva beülni rá, hanem nyitottnak kell lenni a kedves őrültségére, és akkor elvarázsolja az embert.
* * *
A vadászat (Jagten)
Bemutató: február 21.
Thomas Vinterberg új filmje megtörtént eseten alapul, és éppen ettől igazán megrázó: egy dán kisvárosi tanárt egy kislány megvádol szexuális zaklatással, és anélkül, hogy a bűnösségéről megbizonyosodnának, az egész közösség kitaszítja a férfit. A főszerepet Mads Mikkelsen (Casino Royale, Egy veszedelmes viszony) játssza, aki átütő alakításával teljesen megérdemelten elnyerte a tavalyi cannes-i filmfesztivál legjobb férfi színésznek járó díját.
* * *
Ígéret földje (Promised Land)
Bemutató: február 21.
Úgy tűnik, Gus Van Sant az előző évtizedben csinált kísérletezősebb filmjei után végképp visszatért a hagyományos filmekhez: A nyugtalanság kora című kissé sablonos tinifilmje után arról rendezett szabályos drámát, hogy egy olajvállalat alkalmazottja (Matt Damon) hogyan hasonlik meg önmagával, miután egy amerikai kisváros lakóit nem sikerült könnyedén meggyőznie arról, hogy engedjék az olajfúrást a földjeiken. Érdekesség, hogy a forgatókönyvet Damon és a filmben fontos mellékszerepet játszó John Krasinski írta, és eredetileg maga Damon rendezte volna, csak aztán nem jutott rá ideje, ezért lepasszolta a feladatot régi barátjának.
* * *
Zero Dark Thirty
Bemutató: február 21.
Kathryn Bigelow (A bombák földjén) új filmje (kritikánk) az Oszama bin Laden utáni nyomozást és a megöléséhez vezető katonai akció előkészítését és megvalósítását mutatja be. A középpontban a valós személyről mintázott, Maya nevű CIA-ügynök áll, akit Jessica Chastain formál meg, és aki alakításáért jelenleg komoly Oscar-esélyesnek számít. Ugyanakkor a film körül nagy balhé bontakozott ki, főként a CIA által alkalmazott kínzásos vallatási technikák ábrázolása miatt kritizálják, mert egyesek szerint ezzel Bigelow azt sugallja, hogy a durva kínzások nélkül esély sem lett volna megtalálni Bin Ladent.
* * *
Nekem Budapest
Bemutató: március 7.
Enyedi Ildikó rendezőszakos osztálya csinálta a nyolc epizódból álló szkeccsfilmet, aminek a főszereplője Budapest. Az egyik kisfilmben az építészt alakító Gyabronka József mászkál éjszaka egy parkban, egy másikban egy tizenéves fiú csöngő telefont talál a Margit-szigeten, egy harmadikban az a kérdés merül fel, hogy miért vannak olyan messze a székek a HÉV-megállóban?
* * *
Holy Motors
Bemutató: március 7. vagy 14.
Leos Carax (Pola X) művészetétől nem feltétlenül voltunk elájulva eddig, de az élvezetesen kattant Holy Motors-on (kritikánk) remekül lehet szórakozni. Egy titokzatos figura (Denis Lavant) egy napját követjük, akit limuzinon visznek helyszínről helyszínre, ahol különböző szerepeket játszik: hol kéregető öregasszony lesz belőle, hol szexjelenetet ad elő egy motion capture-felvételen, hol Kylie Minogue-gal melodrámázik. Éjszaka pedig aludni tér, akárcsak a beszélő limuzinok.
* * *
Dans la maison
Bemutató: március 14.
Francois Ozon az elmúlt pár évben nem volt csúcsformában (Ricky, Menedék, Született feleség), de új filmje állítólag felér tíz évvel ezelőtti munkáihoz (8 nő, Uszoda). A homoerotikus felhangoktól sem mentes film egy Claude nevű fiúról szól, aki elkezd izgalmas novellákat írni az egyik osztálytársáról, és közben egyre jobban beleavatkozik a srác családjának életébe. Claude irodalomtanára odavan az írásoktól, és biztatja a fiút a folytatásra, ami egyre furcsább következményekhez vezet.
* * *
Dombokon túl (Dupa dealuri)
Bemutató: március 14.
A 4 hónap, 3 hét, 2 nap rendezőjének, Cristian Mungiunak az új filmje sajnos nem olyan precízen kiszámítottan nyomasztó, mint korábbi alkotása volt: bár vannak benne erős drámai pillanatok, két és fél órás játékidejét jócskán megkurtítva érdemes lett volna feszesebbé tenni. A film egy román lány megtörtént esetét mutatja be, aki bevonul egy apácazárdába. Külföldön élő, hazalátogató barátnője ugyan próbálja rávenni, hogy utazzon utána, de az apáca hajthatatlan, és a konfliktus végül tragédiába torkollik.
* * *
Spring Breakers
Bemutató: március 21.
Harmony Korine (Gummo, Julien Donkey Boy) legújabb, természetesen ismét teljesen elszállt filmjében (kritikánk) négy főiskolás csajszi kirabol egy éttermet, hogy a pénzből Floridába mehessen bulizni a tavaszi szünetben. A játékidő jelentős részét az tölti ki, hogy a csajok hiányos öltözetben partiznak, drogoznak és szexelnek fékevesztetten, de közben megjelenik a színen James Franco a fémfogsorával, és az események még bizarrabb fordulatot vesznek.
* * *
Ködben (V tumane)
Bemutató: március 28.
Szergej Loznica komor és lassú filmje odaadást és türelmet követel, de meghálálja. A második világháború idején játszódik a nácik által megszállt Fehéroroszországban, de igazából nem háborús film, hanem három férfi erkölcsi kamaradrámája. Az egyikük túlél egy náci kivégzést, ezért két partizántársa elmegy érte, hogy kivigye az erdőbe, és lelője, hiszen nyilván kollaboráns. Az erdőben töltött éjszaka során többször is fordul a morális kocka.
* * *
Szeretők, utazók (Los amantes pasajeros)
Bemutató: március 28.
Pedro Almodóvar új komédiájának sztorijáról csak annyit tudni, hogy egy repülőgép utasai vallanak egymásnak legféltettebb titkaikról, amikor a gép balesetet szenved. A stílusáról viszont feltehetően pontos képet alkothatunk a vicces előzetesből, amelyben a stewardokat alakító Javier Cámara, Raúl Arévalo és Carlos Areces rázza magát homoerotikusan az I'm So Excited című számra. Almodóvarék azt ígérik, a komédia a rendező korai, punkos-elszállt filmjeire emlékeztet majd, ami ellen nincs semmi kifogásunk, valamint Penélope Cruz és Antonio Banderas cameójára is nagyon kíváncsiak vagyunk.
* * *
Apres Mai
Bemutató: április 4.
Olivier Assayas (Démoni szerető, Tiszta) új filmje önéletrajzi ihletésű: egy kamaszfiú útkeresését mutatja be az 1968-as párizsi diáklázadások idején. A film lazán csapong, miközben bemutatja a főhős kapcsolatát két különböző lánnyal, és választási lehetőségét a radikális politikai aktivizmus és a művészet közt. A főszerepben az újonc Clément Métayer, szerelmét, Christine-t pedig a Viszlát, első szerelem-ben megismert remek Lola Créton játssza.
* * *
Teddy Bear
Bemutató: április 11.
A body builder Dennis közelebb van a negyvenhez, mint a harminchoz, de még mindig basáskodó anyjával él. A szótlan, zárkózott férfi nem tud kapcsolatokat teremteni, ezért egy rokona tanácsára úgy dönt, Thaiföldre megy szerelmet keresni magának. Meglepetésére azonban csupa prostituálttal találkozik. A dán elsőfilmes Mads Matthiesen hatásosan ötvözi a kínosat és enyhén nyomasztót a humorossal, és a főszerepet alakító Kim Koldot mindvégig izgalmas nézni, annak ellenére, hogy leginkább egy kősziklára hasonlít.
* * *
Ill Manors
Bemutató: április
A kemény gengszterfilm Ben Drewnak, ismertebb nevén Plan B hiphopelőadónak az első nagyjátékfilmje, amelyet saját maga írt. A kis költségvetésű film egy lepattant londoni negyedben mutatja be több lecsúszott figura erőszakkal átitatott életét. Drew évekig küzdött a film anyagi hátterének előteremtéséért, és közben maga is felbukkant néhány brit filmben (Adulthood, Harry Brown). Az Ill Manors-nak nemcsak írója és rendezője, hanem zeneszerzője is, a különböző figurák egymásba fűződő sztorijaihoz a saját számai biztosítják a narrációt.