A Jack Reacher ugyanis megteszi azt, amire titkon minden akciófilm-kedvelő vágyik, és amit mégsem mer megtenni szinte senki a műfajban: szembemegy a zsáner kliséivel, és jóízűen kiröhögi azokat. Amikor például az ellenség foglyul ejti Reacher partnerét, a dögös védőügyvédet, és zsarolni próbálja vele a főszereplőt, az közli: "Mit gondolsz, én valami hős vagyok? Megvannak a bizonyítékok, megyek az FBI-hoz. A nőt megtarthatod". Amikor a nagy leszámolás előtt megérkezik Reacher új, civil szövetségese, akit a férfi sebtében utasít is az ellenséges mesterlövész likvidálására, a kedélyes bácsi leszögezi: "Én nem tudom, maga általában kikkel barátkozik, Reacher, de én részemről nem szoktam az első szóra vadidegeneket agyonlődözni". A motelszobában megejtendő romantikus légyott helyett csak kínos félreértés van, a rendőrök elől menekülő kocsi meg annak rendje és módja szerint lefullad, amikor a harmadik tereptárgynak ütközik neki.
Jack Reacher | Tom Cruise |
Ez a filmen végigívelő önirónia az, amitől a Jack Reacher remekül működik: épp annyira veszi komolyan magát, hogy a szinte szuperhősi akciójelenetek ne forduljanak öntetszelgő túlzásba, de azért még hatásosak maradjanak. Csakis tucatnyi zseniális beszólás és két tucatnyi kedélyes önreflexió után lehet érvényes a röhejes helyett egy-egy olyan jelenet, mint amikor az obligát párbajban Reacher eldobja a puskáját, és ökölbe szorítja a kezét - mivel korábban agyonverést ígért az ellenfelének. Ettől jobb a Jack Reacher az elmúlt évek legtöbb akciófilmjénél: tökéletes magabiztossággal egyensúlyoz azon a vékony vonalon, amelynek az egyik oldalán a túlzásai miatt (A feláldozhatók), a másikon meg a parodisztikussága miatt (A feláldozhatók 2) komolyan vehetetlen filmek sorakoznak.
Jack Reacher | Rosamund Pike |
De nem csak a klisékhez való sajátos hozzáállása emeli ki a Jack Reacher-t abból a klubból, ahová egyébként belépő nélkül is beengedik az olyan filmeket, amelyeknek ilyen a sztorija: egy rendkívül egyszerűnek tűnő ámokfutási per védőügyvédje felkéri a hadseregtől leszerelt különleges nyomozót, hogy ássa bele magát az ügybe - és persze percről percre egyre világosabbá válik, hogy egyértelmű bűnügy helyett komoly összeesküvésről van szó. A Lee Child regényét vászonra alkalmazó, a Közönséges bűnözők megírásával ismertté vált író-rendező, Christopher McQuarrie ugyan megtartja a műfaj kötelező elemeit (autós üldözés - túszejtés - leszámolás), az átlagosnál mégis öntörvényűbb dramaturgiát használ. Nemcsak a szinte dokumentarista hitelességű, egyszerű, de hatásos közelharcok, a folyton elmaradó szexjelenet vagy a valósághű autós üldözés miatt, de a mellékszereplők és a köztük lévő kapcsolatrendszer miatt is: a sötét oldalon különböző mélységig bevont, különféle motivációkkal felruházott szereplők sorakoznak, a jó oldalon sem egyértelmű kinek-kinek a tisztasága, de a rendező nem ragaszkodik a pozitív szereplők feláldozhatatlanságához sem, és akkor az olyan pofátlan ötletekről még nem is beszéltünk, mint amikor Reacher flörtölés helyett nagypapás életvezetési tanácsokat ad a vadítóan szexi naivának. De kiváló a film vége is: McQuarrie be mer szólni a kötelező amerikai akciófilmes, sőt westernes tanulsággyárnak is: itt aztán magasról tesznek a mindenképpen korrekt és erkölcsileg-jogilag is védhető igazságszolgáltatásra. Le a korrektséggel, le a rendőrséggel!
Jack Reacher | Werner Herzog |
Mindemellett McQuarrie - roppant szimpatikusan - elsősorban képekben gondolkodik. Az első jó tíz percben egy szó sem hangzik el, de később is megannyi dolgot mond el nonverbálisan - legyen szó akár tényfeltárásról, akár motivációról, akár érzelmekről. Ehhez pedig pompásan asszisztálnak a színészek, akik egyébként gond nélkül felveszik a rendező "komolyan félkomoly" stílusát. Tom Cruise kellően sokoldalú, szimpatikus, ugyanakkor egy csipetnyit kattant szuperhős, szemében épp ideális mennyiségű jogos önhittséggel és lenézéssel, egy-egy felejthetetlen arckifejezéssel; a film egyik legjobb megoldása, egy buszmegállós jelenetben - megint csak szavak nélkül - egy egész különálló kisfilm játszódik le perfekten, nem kis részben Cruise arcjátékának köszönhetően. (Azon sopánkodni pedig, hogy az író testesebbnek és magasabbnak írta meg Reachert, mint amilyen a mélynövésű Cruise, értelmezhetetlenül abszurd dolog - az ég szerelmére, ez önálló játékfilm, nem hiteles múzeumi tárlat Child műveiből!)
Jack Reacher | Jai Courtney |
Meglepően sokoldalú majdnem főgonosz Jai Courtney is, aki egy szintén szavak nélküli jelenetben pár mozdulattal tökéletesen érzékelteti mindazt, amit az előző jelenetekből le kellett szűrnie technikai és érzelmi értelemben - mintha hosszabb monológot mondana el, miközben két szót, ha szól. Werner Herzog mint sátáni antihős és Robert Duvall mint Reacher kiöregedett szövetségese is épp olyan messzire merészkedik a különcségben, ameddig még nem lesz belőle túlzás.
Jack Reacher | Tom Cruise és Robert Duvall |
Pokolian szórakoztató, műfaji kísérletei miatt filmszakmailag is érdekes, hatásos, izgalmas, jól megírt akcióthriller a Jack Reacher vagy tíz olyan nagyszerű mondattal, amelyből már egyért is megéri megnézni a filmet. Ha az amerikai premiert nem árnyékolta volna be egy brutális középiskolai vérengzés, valószínűleg meg sem bukott volna - igazán nem lett volna miért.