Te hogyan viselkednél egy olyan helyzetben, amilyenbe az Utórengés főhősei kerülnek?
Nem voltam még ilyen helyzetben, úgyhogy nem tudom. De biztos, hogy nem próbálnék még több kárt okozni másoknak.
Olyan helyzetben már voltál, ahol azt érezted, hogy nincs nálad az irányítás?
Voltam rengetegszer kellemetlen helyzetben, és veszélyben is. Volt két megrögzött rajongóm az életben, és azokat nem tudod irányítani, mert nem racionálisan gondolkoznak. Se megnyugtatni, se lebeszélni nem lehet őket, mert ha egyre többet figyelsz rájuk, még inkább vérszemet kapnak. Néha félelmetes helyzetek voltak.
Ezek a zaklatók magyarok voltak?
Nem, olasz volt mindkettő. Sőt majdnem lett egy harmadik is. Otthon voltam Rómában, csöngettek, felvettem a kaputelefont, és annyit mondott egy férfi, hogy X. Y. vagyok. Ez a fiú az Instagramon látta, hogy kiraktam pár fotót a teraszomról. Felült a vonatra, elment Rómába, elkezdte a papokat kérdezni az utcán, hogy az a templom hol van, aminek a teteje látszik a teraszomról. Megtalálta a templomot, megnézte, melyik szögből látszik a teraszomról, és felcsöngetett. Szerencsére jóindulatú volt. Mondtam neki, hogy beteg vagyok, és nem tudok lemenni, erre ő, hogy akkor majd máskor. Azt nem mondtam el neki, hogy hat nappal később költözöm el a lakásból.
A hollywoodi filmesek közt volt olyan, aki rád nyomult?
Én nem engedek teret ilyennek, nagyon kemény vagyok. Szeretném, ha egy meetingen úgy kezelnének, hogy színésznő vagyok, és nem prosti. Ez gyakran csak egy teszt különben. Azért próbálkoznak be, hogy kiderítsék, csak híres akarok lenni, csak pénzt akarok, vagy tényleg színésznő vagyok.
Egyszer kávéztam veled Velencében, és odaültek hozzánk a szakmabeli barátaid, akik olyan bizarr figurák voltak, mintha egy Fellini-filmből léptek volna elő. Ezzel szemben te nagyon normális vagy. Hogy bírod ezt a közeget?
Nagyon jól, szeretek a filmes közegben lenni. Utána persze furcsa, ha hazajövök, és elmegyek a kerületi Sparba bevásárolni. Meg kell tanulnom kezelni, hogy ne higgyem el mindig azt, ami fénylik. Amíg használ a rendszer, amíg szükség van rám, és ott a fotós meg a sminkes, az mindig csak egy meghatározott időszakra szól. Közben meg van egy életem, amit muszáj normálisan élnem, mert különben begolyózok. Ha nincs stabil valóságalapja az életemnek, elszalad velem a ló, alkoholista leszek, drogos, vagy elkezdek nagyon sokat bulizni. Mondjuk ebből a korból már kinőttem, hogy ez a veszély fennálljon, de akkor is nehéz kezelni ezt a kettősséget.
A filmesek gyakran szétcsúszott, zakkant arcok. Nem szokott bosszúságot okozni, hogy ilyen emberekkel kell együtt dolgoznod?
Kellemetlenségeim már voltak abból, hogy nagyon szélsőséges karaktereket kellett elviselnem. Eli Roth sem egy egyszerű figura. Gondolhatod, hogy milyen lehet egy olyan ember, aki csakis vérben gondolkodik. Nagyon nehéz volt elérni, hogy jó munkaviszonyunk legyen, de közben megtartsam a kellő távolságot is. Tudtam, hogy ez nem az én műfajom, nem akarok és nem is tudok azonosulni vele, de azért ő ne érezze, hogy én ezt nem pártolom. Nem járok horrorfilmeket nézni, de most már látom, hogy velem ellentétben rengetegen meg igen. A torontói filmfesztiválon mindkét vetítésünkön tele volt a terem, és üvöltöztek az emberek a gyönyörtől.
Eli Roth aberráltsága miben mutatkozik meg?
Például a poénjaiban, és abban, hogy szerinte mennyire menő dolog, ha minden tiszta vér. El kell viszont ismernem, hogy jó üzletember. Ráérez arra, hogy miből lehet pénzt csinálni, bejött neki a Motel, és ezen a vonalon megy tovább. Amikor elmesélte, hogy a következő filmjében hogyan fogja megenni a grizzly a nőt, akkor jöttem rá, hogy én mit akarok a filmszakmában tulajdonképpen. És az nagyon más.
Az Utórengés rendezőjéről, Nicolas Lopezről is mindenki azt mondja, hogy tiszta őrült.
Nagyon szerény, komplexusos, és ezt úgy kompenzálja, hogy provokálja az embereket. Engem is folyamatosan provokált a forgatáson. Amellett, hogy a szerepemre koncentrálok, még azzal is meg kellett küzdenem, hogy ne hagyjam magam kizökkenteni.
Tudsz mondani példát erre a provokációra?
Inkább nem szeretnék.
Az Utórengés a játékidő harmadáig gyakorlatilag könnyed komédia. Amikor először olvastad a forgatókönyvet, tűnődtél azon, hogy mikor indul már be a dolog?
Nem, mert azt gondoltam, hogy ez a karakterek alapozása. Jobban szeretem, ha előbb megismerjük kicsit a karaktereket, hogy utána legyen kit sajnálni. A Titanic-nál is mindenki tudja, hogy be fog következni a katasztrófa.
Egy Mónika nevű magyar lányt játszol. A forgatókönyvben is magyar volt ez a figura?
Nem, skandináv volt. Ez volt a szerencsém, hogy akcentusos, Amerikában nem ismert lányt kerestek. Az ügynököm volt olyan szemfüles, hogy annak ellenére, hogy nem vagyok skandináv, beküldte az anyagomat. De még az sem volt elég, a casting csak skandináv lányokat akart a rendezőnek mutatni. Ezért az ügynököm kikereste a neten, hogy a magyar finnugor nyelv, és strukturálisan és hangzásban is hasonló a finnhez. Erre megnézték a próbafelvételem. Volt egy online meghallgatás, azt mondta a rendező, hogy már annyira bebiztosította magát Eli Rothszal, hogy neki mindegy, sztár vagy nem sztár. Így engem választott.
Most jártál először Chilében. Mire számítottál, és milyen volt végül?
Nem tudtam, hogy mire számítsak, de nagyon éreztem, hogy a Föld másik oldalán vagyok. Fejjel lefelé tulajdonképpen. Forgattam már Sanghajban, Torontóban, mindenhol, de ennyire messzire a világtól még soha nem éreztem magam. Nagyon fárasztó volt, hogy Eli Rothon és két színészen kívül senki nem beszélt angolul, úgyhogy nekem kellett felfejlesztenem a spanyolomat, hogy legalább a sminkessel tudjak dumálni.
Akciójelenetek forgatása terén milyen tapasztalatokat szereztél?
Hát ez nem egy hollywoodi szuperprodukció volt, sokszor barkács módon oldották meg a dolgokat. A biztonságra ügyeltek, de néha valóban estek a mennyezetdarabok. Izgalmas volt. Nem számítógépes trükköket használtak, hanem például mechanikusan mozgatták alattunk a talajt.
Azt hittem, csak a kamerát rángatták.
Előfordult az is, de sokszor volt olyan, hogy színpadot építettek alánk, és azt mozgatták. Például abban a részben, amikor futunk a temetőben, és ledől az a szobor, akkor pallókon kellett szaladnunk, amik mindenki alatt máskor mozdultak meg.
Mi volt a legveszélyesebb dolog, amit kaszkadőr nélkül csináltál meg?
A kisujjam még most is csálén áll. Az utolsó forgatási napon, amikor minden veszélyen túl voltunk már, akkor kificamodott az egyik mászásnál. Éreztem, hogy nem tört el, ezért nem csináltam vele semmit, de látod, hogy kifelé áll. Kártérítést sem kértem.
Általában ajánlkozol, hogy szívesen megcsinálod a veszélyesebb kunsztokat is, vagy inkább te kéred a kaszkadőrt?
Imádom az izgalmas dolgokat, amit lehet, azt élvezettel megcsinálom, de azért nem szoktam kockázatot vállalni.
Mi a trükkje annak, hogy a film minden jelenetében olyan kimerültnek, izgatottnak, zaklatottnak tűnsz?
Menjél el heti hat éjszakát forgatni Chilébe, és te is zaklatottnak fogsz tűnni! Beküldik a színészeket egy sátorba, ahol fújják rájuk szélgéppel a port, homokot, sarat és hintőport. Oda a sminkes is gázmaszkban megy be, hogy ne lélegezze be azt, amit mi folyamatosan belélegzünk. A bőröm is rettenetesen kikészült, egy hónapig nem láttam a napot, az éjszakázás miatt teljesen elzöldültem. Szóval ezeket nem kellett eljátszani.
Arra gondoltam, hogy biztos nehéz lehet mindig ebben a felfokozott állapotban lenni.
Nem tudsz zaklatott lelkiállapotot létrehozni, ha előtte kávézol a büfében. A felvétel előtt pár perccel elkezdem magam fizikailag fárasztani, hogy ne azt lássák a nézők, hogy kipihenten futok, mint egy gazella. Ilyenkor általában iszonyú erővel rugdosni kezdtem valamit. Mondjuk egy falat, mintha le akarnám bontani, mert az annyira kimerítette a lábaimat fél perc alatt, hogy össze akartak csuklani.
Énekelnek a filmben egy magyar vonatkozású dalt. Annak a szövegében segítettél?
Igazából azt a dalt a forgatáson találták ki, és a rendező azt mondta, hogy tegyük bele a filmbe, mert mennyire vicces, hogy egy ilyen valódi dolog van a filmben. Én szokás szerint nagyon nyomtam a magyarságomat. Külföldön mindig megvédem az országot nagy hazafi módjára, és kérdezem az embereket, hogy mi jut eszükbe Magyarországról.
És nekik mi jutott eszükbe?
Leginkább Cicciolina és a lova. Mindig azzal cukkoltak, hogy én vagyok Magyarország második leghíresebb színésznője. Küzdöttem velük, hogy nem csak Cicciolinánk van, hanem Rubik, Korda, Vilmos Zsigmond, meg egyebek. És akkor erről ment a poénkodás, kérdeztek egy-két magyar szót tőlem.
Nem próbáltad kérni, hogy azt a Hungary/hungry-poént hagyják ki a dalból?
Pont ezzel akartak bosszantani, mert mindenkinek ez jut az eszébe először. A karakterem rosszkedvű és zárkózott, a többiek pedig mindent megtesznek, hogy ebből kizökkentsenek.
Az időd nagy részét külföldön töltöd. Onnan nézve milyennek tűnik mostanában Magyarország?
Felháborítónak. Pár hete is odajön hozzám Roberto Faenza, aki az Anita B. című filmben rendez, és mondja nekem, hát Andrea, igaz, amit az újságban olvasok? Hogy Magyarország ennyire fasiszta? Nem is tudom, hogyan reagáljak az ilyenre. Először kiakadok, aztán megvédem Magyarországot. Én is érzem itthon a politikai feszültséget, nem tudom százszázalékosan azt mondani kint se, hogy minden rendben van. Múltkor a Colosseum lámpáit is lekapcsolták, hogy tiltakozzanak a Jobbik ellen. Elszomorító.
A külföldi médiából még durvábbnak tűnik a helyzet?
Igen, csak negatív hírek jelennek meg Magyarországról.
Ez az első filmed, ami rendes moziforgalmazásba került Amerikában, ha nem számoljuk azokat, amikben csak egy-egy villanásra tűnsz fel. Ez mennyire növeli meg az ázsiódat?
Szerintem nagyon. Azt hiszem, minden színész azért dolgozik, hogy legalább egyszer az életben egy amerikai mozifilm főcímében ott legyen a neve. Csodának akkor nevezném, ha nem dolgoztam volna érte tíz évig éjt nappallá téve, de akkor is óriási dolog. Annak is örültem, hogy Clive Owen vagy Robert Redford mellett kaptam egy-egy kis szerepet, mert az ilyenért is gyilkolnak Amerikában a nők.
Nagyon jól jártál ezzel a filmmel: az elején másodikként írják ki a nevedet, és gyakorlatilag te vagy a főszereplő.
Igen, ezt én is így érzem. Bármennyire nem áll hozzám közel a horror műfaja, ez a film hozzáad a karrieremhez, mert ez fog a legszélesebb közönséghez eljutni. A Maternity Blues-t, amiben egy mély alakítást nyújtok, azt látták pár ezren, ezt meg milliók fogják látni.
Ez bosszantó?
Mindenképpen fura. Meg kell tanulni kezelni, hogy ilyen a világ, ilyen a showbusiness. Annak örülök, hogy mindkét fronton helyt tudtam állni. Eljutottam oda, hogy szakmai elismeréseim is vannak, és most a közönség is meg fog ismerni.
Mik a terveid idénre?
Boldogság. Nem szeretném őket elárulni, mert babonás vagyok, de megvan a B tervem végre. Eddig nem volt, eddig csak a színészetre voltam ráállva, ezért is nyomtam ennyire. De mostanra kialakult, elindítottam, alakul, és mások is csatlakoztak hozzám.
Elköltöztök együtt egy szigetre?
Nem, én költözöm vissza szép lassan. Produceri és menedzseri cipőbe fogok bújni. Magyar tehetségekkel szeretnék foglalkozni, és nem magammal, mert abba picit belefáradtam. Úgy érzem, bebizonyítottam, hogy meg lehet csinálni magyarként. Talán kicsit több kitartás van bennem, de ugyanolyan ember vagyok, mint bárki más. Bennük talán nincs annyi üzleti érzék, amennyi bennem volt, vagy nem nyeltek annyi békát, nem tanultak meg úgy angolul. Most toborzok egy kisebb magyar filmes társaságot. Eddig mindenki igent mondott, akit megkerestem. Nincs egy olyan adatbázis a világban, ami listázná a ma élő tehetséges magyar filmeseket, legyen az hangmérnök, operatőr, jelmeztervező, vagy rendező.
Színészeket miért nem?
Mert nem magyar nyelvű filmekben gondolkodom, hanem olyanokban, amelyek a nemzetközi piacra készülnek, de itt forognak. Itthon pedig csak egy-két színész van, aki akcentus-mentes. Magam sem vagyok az.
A Transporter-sorozattal kapcsolatban kérdeztem a múltkor, hogy fogsz-e meztelenkedni, és azóta kiderült, hogy nem meztelenkedtél.
Most erre mit mondjak? Reklamáljál a produkciónál!
Azt hittem, nálad kell reklamálni.
Ez különben veszekedés tárgya volt. Az egyik producer azt akarta, hogy minden részben mással feküdjek le, és mutogassam a melleimet, a másik pedig, hogy csak az epizódszereplők vetkőzzenek, ne a főszereplő. És aztán az erősebbik nyert. De ez szerintem így jó. Ha az első részben ledobom a pólómat, akkor mi az érdekes a következő részben? Miért jöjjön vissza a néző, ha mindent megkap az első részben? Ha férfi volnék, azt gondolnám, hogy a következő részben majd biztos még egy ruhadarabot levesz.
Volt egy olyan Austin Powersös jeleneted, amiben asztallal takarták el a melledet.
Elég komoly klauzulák voltak a szerződésemben. Ha látszik mellbimbó, akkor maximum csak egy látszódhat. Az ügyvédem nagyon odafigyelt arra, hogy ne legyek veszélyben ilyen szempontból. Jóváhagyhattam, hogy mi megy adásba, de nem volt rá szükség végül.
Szeretnéd, ha folytatódna a Transporter?
Nekem jó lenne. Egy biztos meló, ami nem sok munkával jár, és most már a szerződésemet jobban tudnám strukturálni, hogy ne menjen el négy hónapom rá. Mert legutóbb feleslegesen ültem ott hetekig Kanadában. Ha megcsinálják a második évadot, az azt jelenti, hogy hisznek benne, és nem fogják hagyni, hogy még egyszer így rezegjen a léc, és ne sikerüljön jól.
Menni fog magyar tévében ez a sorozat?
Igen, megvette az RTL Klub. Beszéltem velük nemrég, de még nem döntötték el, hogy mikor tűzik műsorra. De a magyar szinkron már elkészült.
Te szinkronizáltad magadat?
Nem, nem voltam itthon, amikor kellettem volna, és nem is volt erre a szerződésemben kitétel, hogy én legyek a magyar hangom.
Nem is vagy kíváncsi vagy rá, hogy milyen lett a magyar hangod?
Majd meghallgatom. Szerintem egy szinkronszínész nálam jobban meg tudja csinálni. Én nem vagyok szinkronszínész.
Magyar filmben fogsz szerepelni mostanában?
Van rá esély.
Amikor Los Angelesben vagy, hogyan telnek a napjaid?
Legutóbb két hétre tudtam kimenni, ami nem elég semmire. Voltam három meghallgatáson, kaptam egy forgatókönyvet, amiből lett megint egy meghallgatás. Ilyenkor mindig kicsit fel kell kavarni az állóvizet, hogy eszükbe jussak, ne felejtsenek el. Kis nyomást gyakorolok ilyenkor az ügynökömre és a menedzseremre, hogy itt vagyok, csináljatok már valamit.
Ezek rendes meghallgatások, amikre be kellett menni? Azt hittem, már minden online megy.
A legtöbb online megy, de mikor ott vagyok, akkor mondani szoktam, hogy szívesen bemegyek, ha már ideutaztam.
Vezetsz is kint?
Igen.
És itthon?
Itthon nem.
Akkor villamosozol?
Igen, szeretem. Mint leendő producer, úgy gondolom, hogy életközelben kell maradnom, mert nem a modellekről és színésznőkről fogok filmet csinálni, hanem az igazi emberekről, és ezért szívesen elvegyülök az emberek között, és szívom be magamba a valós életet. Egy négyes-hatossal semmi probléma nincs, vagy egy metróval. Atrocitások nem érnek, és sokkal unalmasabb egy lesötétített Mercedesben utazni egyedül.
Van, hogy megismernek?
Nem szoktam figyelni, hogy néznek-e. Néha látom, hogy megismernek, vagy valaki odajön, és megszólít. Ilyenkor zavarban vagyok. Úgy érzem, egy vagyok az emberek közül, csak van egy szakmám, ami publikus. De már ez se tart sokáig.
Teljesen abba akarod hagyni a színészetet?
Nem tudom azt mondani, hogy végleg abbahagyom, inkább csak egy időre visszaveszek a tempóból. Sok volt ez a harminc film tíz év alatt, most egy kicsit a saját életemmel is szeretnék foglalkozni. Mert úgy érzem, hogy az most nincs. Aztán lehet, hogy eltelik hat hónap, feltöltődöm, és lesz kedvem valamihez. De nem akarok ilyen kiszolgáltatott lenni, hogy csak a filmekből tudjak táplálkozni.
Tarantinóval találkoztál a film kapcsán? Eli Rothszal nagy haverok állítólag.
Találkoztam vele egyszer, de nem a film kapcsán. Tök véletlenül futottunk össze.
Ez hol volt?
A Beverly Hills-i Four Seasons hotel lobbijában beszélgettem valakivel, Tarantino is ott ült valakivel, az a két ember ismerte egymást, és bemutattak neki. Nem hinném, hogy emlékszik rám.
Játszhatunk olyat, hogy sorolom a menő hollywoodi színésznőket, és te elmondod róluk röviden a véleményedet?
Persze.
Jessica Chastain.
Fenomenális. Öt évvel ezelőtt láttam őt először Al Pacino Wilde Salome című filmjében. Hollywoodban mindenki abban a filmben látta először, és utána mindenre felkérték. Azóta nem tudtak neki olyan mély szerepet adni, amivel a nagyközönség előtt is bemutatkozhatna, mint őstehetség. De ő egy színésznő.
Jennifer Lawrence.
Nagyon fiatal még, remélem, hogy túl fogja élni ezt a hirtelen jött sikert. Erős karakter, de a körülötte lévő hírverés azért egy kicsit túlzás.
Anne Hathaway.
Nagyon sokat dolgozott, mindent megtett a sikerért. Az a színésznő, akiben a tehetség, a jó ízlés és a kitartás találkozik.
Angelina Jolie.
Rég láttam filmben. Amikor utoljára szerepelt valamiben, akkor sem néztem meg, mert az imidzse már kicsit sok. Az Észvesztő-ben tökéletes volt, de például az Elcserélt életek-ben nem hittem el. Ez nem csak az ő hibája, olyan gyönyörűen volt kisminkelve állandóan, hogy számomra a karakter hiteltelen volt. Sokszor nem a karaktert, hanem Angelina Jolie-t látom, és az nem jó.
Amy Adams.
Ügyes leányzó. Tudom, hogy már négy Oscarra jelölték, de nekem kicsit semleges.
Emma Stone.
Gátlástalan, magabiztos, lehengerlő.
Olga Kurylenko.
Irigylésre méltó, hogy egy modellkarrier és egy Bond-lány szerep után képes volt felszínen maradni. Egymás után volt egy Terrence Malick- és egy Tom Cruise-filmben. Ügyes.
Scarlett Johansson.
Nincs vele semmi bajom, egy picit talán egyhangúak a karakterei. Régebben túl sokat láttuk, mostanában nem kerestem őt.
Kristen Stewart.
Őt nem szeretem.
Diane Kruger.
Jó színésznő, de már fárad ő is. Az utolsó filmjében kicsit erőltetett volt.
Eva Green.
Szép hangja van, szép akcentusa, szép mellei.
Láttál valami jó filmet mostanában?
Nagyon tetszett Sergio Castellitto új filmje, amit Penélope Cruzzal csinált. Óriási, csodálatos, fél óráig zokogtam utána. De úgy, hogy a mozi előtt leültem egy padra, és sírtam. Az angol címe: Twice born. Ezt sem forgalmazzák itthon, szégyen-gyalázat!