Oscar-jelölt filmet lop boldog-boldogtalan

A Wall Street farkasa, screener
Vágólapra másolva!
A legtöbb Oscar-jelölt film már hetek óta letölthető az internetről pompás minőségben, mert a stúdiók ezerszámra küldik ki az Oscar-szavazóknak a megtekintő DVD-ket, és ezek rögvest kiszivárognak. Mit szólnak a magyarországi forgalmazók, hogy még be sem mutatott filmjeik kint vannak a neten? És miért ilyen gondatlan az amúgy folyton a kalózkodás miatt rettegő Hollywood?
Vágólapra másolva!

Előbb-utóbb persze minden film letölthető az internetről, de a december–január speciális időszak: a hollywoodi stúdiók, a számos független filmgyártó, sőt, legújabban már maga az Amerikai Filmakadémia (amelynek tagjai döntenek az Oscar-díjakról) is ilyenkor árasztják el az Oscar-szavazókat az ún. screenerekkel, amelyek azt szolgálják, hogy minél több szavazó láthassa a filmeket. A screenerek legtöbbször DVD-k, ritkábban Blu-ray-lemezek formájában érkeznek, mostanában pedig egyre többen próbálkoznak a streameléssel is, ami lényegesen olcsóbb, de sokszor technikai problémákkal jár, illetve az idős szavazóknál nem túl hatékony. És bár a screenereket általában vízjellel látják el, a sok ezer szerteszét küldött DVD-ből mindig akad, amelyik illetéktelen kezekbe jut, és a neten köt ki.

Jared Leto és Matthew McConaughey is Oscar-jelölést kapott a Mielőtt meghaltam című filmért Forrás: ProVideo

Ebben az időszakban tehát szinte az összes Oscar-esélyes film kikerül a netre DVD-minőségben, sokszor a magyar mozipremiert megelőzve, nyilván a letöltők legnagyobb örömére, és a filmforgalmazók érthető bánatára. Minap érkezett a hír, hogy a Mielőtt meghaltam-ot (Dallas Buyers Club) a Parlux Entertainment nevű forgalmazó mégsem mutatja be. Közleményükben arra hivatkoztak, hogy a film február elején már megjelenik az USA-ban Blu-ray-en. Ez ugyebár azt jelenti, hogy a DVD screeneren már most is elérhető film hamarosan még jobb, Blu-ray-minőségben is letölthetővé válik.

A forgalmazó burkoltan a letöltésre hivatkozó érvelése nem teljesen állja meg a helyét, ugyanis eredetileg decemberben tervezték bemutatni a filmet, amikor még nem volt letölthető, ezért feltételezhető, hogy döntésükben más tényezők is szerepet játszottak. Mindenesetre a mozilátogatók szempontjából ez a történet jó véget ért: a Pro Video Film átvállalta a Mielőtt meghaltam forgalmazását; március 6-án mutatják be a filmet, akkor, amikor Matthew McConaughey nagy valószínűséggel éppen négy napja lesz Oscar-díjas színész a filmben nyújtott alakításának köszönhetően. Ádám Bernadett, a forgalmazó marketingvezetője nem tartja valószínűnek, hogy keresni fognak a film forgalmazásán, de úgy véli, "egy olyan film, mint a Mielőtt meghaltam, megérdemli a mozis bemutatást. Aki szeretné, hogy a jövőben is legyenek hasonlóan értékes darabok a mozikban, az váltson jegyet."

Ádám azt is elmondta, hogy a filmkalózkodás (nemcsak az Oscar-szezonban, hanem általában) Magyarországon erősebben befolyásolja negatív irányba a nézőszámokat, mint más kelet-európai országokban, ahol az emberek kevésbé szoktak le a moziba járásról. Ugyanakkor kivételek mindig akadnak: szintén a Pro Video forgalmazza A Wall Street farkasá-t, ami annak ellenére még mindig iszonyú sikeres a magyar mozikban, hogy hetekkel ezelőtt kikerült az internetre jó minőségű, letölthető változata. Feltehetően erről a filmről elterjedt, hogy "muszáj moziban látni", mint ahogy a legnagyobb látványfilmek esetében is általában ez a helyzet. A látványos blockbustereknél az is előfordul, hogy a legtürelmetlenebb filmőrültek letöltik és megnézik a borzasztó minőségű, moziteremben felvett kamerás verziót még a magyar premier előtt, majd moziban is megtekintik a filmet.

Leonardo DiCaprio A Wall Street farkasá-ban Forrás: ProVideo

A forgalmazók egybehangzó véleménye szerint csak azzal tudják mérsékelni a letöltésből származó kárukat, hogy lehetőség szerint az amerikai premierrel egy időben vagy ahhoz minél közelebb mutatják be filmjeiket, ugyanakkor pont az Oscar-esélyes filmeknél ezt sokkal nehezebb betartani, és más szempontok is felmerülnek. Mint Farkas Sándor, a Fórum Hungary vezérigazgatója elmondta, "Amerikában általában ősszel bemutatják a díjesélyes filmeket, nekünk viszont ezeket nem feltétlenül éri meg akkor behozni, még abban az esetben sem, ha így időben megelőzhetnénk a screenerek kikerülését. Ha például az Augusztus Oklahomában-t ősszel mutattuk volna be, szinte biztosan rosszabbul teljesített volna, mint most, amikor a díjak és jelölések miatt különös figyelem irányul a filmre."

Farkas kiemeli még azt is, hogy a kalózkodás a különböző célcsoportú filmeket különböző mértékben érinti, és pont az Oscar-esélyes filmek fő célcsoportjára nem jellemző, hogy filmeket töltenének le illegálisan, sokkal inkább az, hogy ragaszkodnak a moziélményhez. Ezért úgy gondolja, még az Oscar-screenerek létezését figyelembe véve is jobban megéri januárban, a jelölések, kihirdetésének idején, esetleg márciusban, a díjkiosztó idején bemutatni ezeket a filmeket. Utóbbival kapcsolatban azért megjegyzi, hogy "ez lutri, mert ha mégsem nyer a film, a díjkiosztó után rögtön elfelejtődik". De például a Gettómilliomos-nál bejött ez a stratégia: egy héttel azelőtt mutatták be a filmet Magyarországon, hogy nyolc Oscar-díjat nyert volna, és a filmre irányuló fokozott figyelemnek köszönhetően kiemelkedően jól is teljesített.

Augusztus Oklahomában Forrás: Fórum Hungary

Ennek ellenére megeshet, hogy a screener kikerülése miatt dönt úgy egy forgalmazó, hogy nem mutat be egy filmet, de Farkas szerint csak olyankor, amikor amúgy is "billeg" a film, és ez az utolsó érv a bemutatás ellen. Ádám azt is hangsúlyozza, hogy mivel a magyar forgalmazónak rendszerint előre ki kell fizetnie bizonyos összegeket a jogtulajdonosnak, később már a legritkább esetben racionális döntés elállni a film forgalmazásától. Ugyanakkor Farkas hozzáteszi, hogy ha a magyar forgalmazó számokkal alátámasztja, hogy valószínűleg bukna a film bemutatásán, a jogtulajdonos el szokta fogadni az érvelést.

A Mozinet vezetője, Böszörményi Gábor tud pozitív és negatív példát is mondani a saját tapasztalatából. A teljesen ismeretlen színészeket felvonultató A messzi dél vadjai-t elvileg bemutathatták volna már 2012 őszén, de úgy döntöttek, hogy a screener várható decemberi kikerülése ellenére megvárják az Oscar-jelölések napját januárban, és ez be is jött: a négy díjra jelölt film jól teljesített annak ellenére, hogy már magyar felirattal is letölthető volt a hazai mozibemutató idején. A Frances Há-val már kevésbé voltak szerencsések, mert a tavalyi berlini filmfesztivál idején még túl drága volt ahhoz, hogy megvegyék, és később ugyan hozzájutottak kedvezőbb áron, de így csak október végén tudták bemutatni a filmet, amikor már pont kikerült a torrent site-okra is.

Frances Ha Forrás: Mozinet

Természetesen igazából a forgalmazók sem tudják, hogy mikor mennyi nézőt veszítenek a letöltések miatt. Böszörményi szerint a rendszeres letöltők úgysem mennek el moziba, Csurdi Gábor, az A Company Hungary forgalmazási vezetője pedig Farkashoz hasonlóan úgy véli, a moziba járó közönséget nem feltétlenül tántorítja el, hogy egy filmet esetleg le is lehet tölteni. "Ez a többség, de a kisebbségnek lehet, hogy elmegy a kedve attól, hogy jegyet váltson. De mindegyik felállás előfordul: olyan is volt már, hogy nem volt egy filmből screener, és mégsem nézték moziban, olyan is, hogy volt, és mégis sikeres lett."

Felmerülhet a kérdés, hogy a hollywoodi stúdiók miért küldözgetik ész nélkül a screenereket, holott tudják, hogy emiatt azonnal kikerülnek a netre a filmjeik. A magyarázat az, hogy a screenerek az Oscar-versenyben megkerülhetetlen tényezők lettek. A screener műfaja a 80-as évek végétől létezik, amikor persze még VHS-kazettákat postáztak ki a szavazóknak, de 2005-ben drámai változás következett be az Ütközések című film miatt. A filmet gyártó Lionsgate mélyen a zsebébe nyúlt, és DVD-screenert küldött a filmből a színészkamara mintegy 100 ezer főre rúgó teljes tagságának. Ezt követően az Ütközések megnyerte a színészkamara fődíját, majd az Oscart is lenyúlta a Brokeback Mountain elől (nem árt tudni, hogy az Oscarról szavazó kb. 6000 filmesen belül a legnagyobb csoportot a színészek alkotják). Általános hollywoodi vélekedés szerint a screenerekkel nyerték meg az Oscart. Az Ütközések-nél bevált módszert aztán több filmnél is követték, például A család kicsi kincsé-nél és a Fekete hattyú-nál. Mindkettőnél bejött, előbbiért Alan Arkin, utóbbiért Natalie Portman nyert Oscar-díjat.

Ütközések Forrás: InterCom

Ráadásul a screenerek kiküldésének időszaka egyre korábbra tolódik: elsősorban a kisebb filmeknél, manapság nem ritka az sem, hogy már augusztusban kipostázzák őket, hogy minél hamarabb megnézhessék őket a szavazók, amikor még nem bombázzák őket nap mint nap újabb és újabb screenerekkel. Ebből különösen az olyan filmek profitálhatnak, amelyeknek nincs óriási marketingbüdzséjük a díjszezonra. Vannak azonban olyan filmek is, amelyeknél nem biztos, hogy a gyártó érdekelt abban, hogy a szavazók screeneren lássák. Idén egyértelműen ilyen például a Gravitáció, amely nyilvánvalóan közel sem üt akkorát egy tévén vagy monitoron, mint nagyvásznon.

Az Akadémia hivatalos álláspontja egészen 2013-ig az volt, hogy a szavazók lehetőleg moziban tekintsék meg a filmeket (a kamarai tagok ingyen mozizhatnak a multiplexekben), most azonban alkalmazkodtak a realitásokhoz, és bevezették, hogy ők maguk küldik ki a screenereket azokból a kategóriákból, amelyekre a teljes akadémiai tagság szavazhat (az Oscar-díjak egy részéről szűkebb bizottságok döntenek), hogy minél többen lássák őket.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!