Jolie 24 évesen robbant be Hollywood A-ligájába, és rögtön első jelölésekor Oscar-díjat nyert az Észvesztő mellékszerepéért. Az ellenállhatatlan, de köz- és önveszélyes féktelen lány szerepe nem állt annyira távol akkori énjétől, de minden jelenetet lenyúlt szereplőtársaitól és a főszereplő Winona Rydertől.
Minden benne van ebben a szerepben, amit a világ azóta is szeret Angelina Jolie-ban: féktelenség, hipnotikus szexuális kisugárzás, sebezhetőség és kiszámíthatatlanság. Az ilyen erőteljes áttöréseknek persze az a hátulütője, hogy később nagyon nehéz túlszárnyalni őket - Jolie-val is ez történt, bár a Hatalmas szív-ben vagy az Elcserélt életek-ben közel került hozzá, de máig nem tudott nagyobb színészi bravúrt mutatni, mint az Észvesztő-ben.
Az öt kedvenc alakításunk Angelina Jolie-tól:
1. Észvesztő
2. Kifutó a semmibe
3. Hatalmas szív
4. Elcserélt életek
5. Wanted
Bár makacsul tartja magát az a vélekedés Hollywoodban, hogy Sandra Bullockon kívül Jolie az egyetlen színésznő, aki egyedül is sikerre tud vinni egy filmet a mozikasszáknál (és ezt némileg a Demóna jó kezdő-eredményei is alátámasztják), anyagilag legjövedelmezőbb filmjei között három is (Kung Fu Panda 1-2, Cápamese) animációs film szinkronszerepe.
Legtöbbet hozó filmje, amelyben nemcsak halljuk, de látjuk is a Mr. és Mrs. Smith, amelyben nem mellesleg a világ legnagyobb férfi sztárja (és ha valaki nem tudná, a forgatás óta Jolie élettársa), Brad Pitt volt a partnere, szóval semmiképp sem egyedül hozta össze a 186 milliós amerikai bevételt. Első számú húzónévként vitte kasszasikerig viszont a Lara Croft: Tomb Raider-t (131 millió dollár), a Wanted-ot (134 millió dollár) és a Salt ügynök-öt (118 millió dollár).
Most, hogy a minap betöltötte a 39. életévét, valószínűsíthető, hogy nem nagyon látjuk többet feszes latexruhákban macskanősködni, de mielőtt Jennifer Lawrence és Scarlett Johansson átvette volna az ügyeletes hollywoodi akcióhősnő szerepkört, minden veszélyes gyilkológép nőstényördög szerephez Angelinát hívták elsőként.
Legendás, hogy a Tom Cruise-projektnek készült Salt ügynök főhősét konkrétan átírták nőre, amikor kiderült, hogy Jolie-t érdekelné a szerep. A Salt ügynök egyébként épp olyan felejthető tucatfilm lett, mint a Tomb Raider két része vagy a Tolvajtempó, viszont a korrekt Mr. és Mrs. Smith-en kívül egyetlen igazán emlékezeteset alkotott ebben a műfajban Angelina: a Wanted őrült, lélegzetelállító, dögös és izgalmas, csakúgy, mint az általa megformált karakter, akit nagyon szeretnének visszahozni egy folytatás erejéig (noha aki látta a filmet, tudja, hogy nem lenne túl egyszerű).
Ahhoz képest, hogy Angelina 15 éve a csúcson van, jó pár filmje nagyot hasalt a mozikasszáknál. Túl nagy bevételt nem remélhettek az Élet vagy valami hasonló című romantikus blődlitől vagy a Határok nélkül című jó szándékú limonádétól, de ezeket konkrétan a kutya se látta.
Nagy reményekkel indult viszont Oliver Stone Nagy Sándor, a hódító-ja és az Antonio Banderas partnernőjeként forgatott, erotikus Eredendő bűn, de a megsemmisítő kritikákat követően mindkettő nagyot bukott. Utálta a legtöbb kritikus az Anthony Zimmer című francia thriller remake-jét, Az utazó-t is, hiába pávázott Jolie Johnny Depp oldalán szebbnél szebb velencei díszletek között.
A legnagyobb meglepetést mindenesetre az okozhatta, amikor a Tomb Raider második része alig hozta be Amerikában a gyártási költségei kétharmadát.
Nem érdemes tíz év távlatából rugdosni a döglött kutyát (bár Oliver Stone azóta vagy háromszor újravágta szerinte félreértett remekművét), de a Nagy Sándor, a hódító-t máig nehéz elhinni, hogy gondolhatták komolyan.
Stone annyi energiát fordított a történelmi hűségre, hogy színészi instrukciókra semmi ideje nem maradt, így történhetett, hogy Angelina valami rettenetes szláv akcentussal ripacskodik a címszereplő anyjának bőrében, és szinte minden feltűnése kacagást váltott ki a nézőkből - bár ezt sajnos több szereplő is elmondhatta magáról.
Angelina sosem a szemérmességéről volt híres, és különösen a karrierje kezdetén nem ismert tabukat. A mozivásznon az egyébként említésre sem érdemes Eredendő bűn-ben mutatott magából a legtöbbet, de sokkal emlékezetesebb volt a tévéprodukcióként készült Kifutó a semmibe főszerepében, ahol a tragikus sorsú Gia Carangi modell bőrébe bújt, és nem riadt vissza a tévéképernyőn bámulatosan merésznek mondható leszbikus szexjelenetektől sem.
A Kifutó a semmibe szerelmi jelenetei azonban abban különböznek például az Eredendő bűn szenzációhajhász villantásaitól, hogy mindamellett, hogy szépek és ízlésesek, szükségesek is a történet és a karakter megismerése szempontjából. Egy modell számára meztelenül mutatkozni nem probléma, de Jolie a karakter lelkéig vetkőzött le, és tökéletesen éreztette szeretetéhségét és sebezhetőségét.
Noha Angelina nyolc éve példás családanya, és kínosan ügyel az imidzsére, a bulvársajtó sohasem unta meg, hogy a Jennifer Aniston - Brad Pitt - Angelina Jolie szerelmi háromszögről tudósítson, Jolie-t feltüntetve a gaz csábítóként, pedig pont Pitt az, aki előtte is legalább három kolléganőjével (Geena Davis, Juliette Lewis, Gwyneth Paltrow) összeszűrte a levet a forgatásokon.
A Brad Pitt és a gyerekhadsereg előtti Angelina pedig sokkal jobb téma lehetett volna, elvégre az Oscar-díj elnyerésekor a bátyjának vallott szerelmet, első házasságát a férje (Jonny Lee Miller a Trainspotting-ból) vérével dekorált pólóban kötötte, leszbikus viszony fűzte Jenny Shimizu modellhez, és bevallotta, hogy tizenévesen késeket használt szexuális segédeszköznek. A legközelebb mégis akkor állt ahhoz, hogy színészistennő helyett botrányhősnő celeb váljon belőle, amikor a húsz évvel idősebb Billy Bob Thornton felesége lett, és úton útfélen a szexuális életükkel kérkedett.
Brad Pitt mellett azonban mintha kicserélték volna; humanitárius missziókat vállaló, környezettudatos, gyermekszerető, makulátlan imidzsű földanya lett belőle, aki a hírnevét megpróbálja a lehető legnemesebb célokra felhasználni. AZ ENSZ Menekültügyi Főbiztosságának jószolgálati nagyköveteként többek között Kambodzsában, Afganisztánban, Irakban és Szudánban is járt, és tíz év szolgálat után különmegbízottként diplomáciai feladatokat is bíznak rá. (Humanitárius tevékenységéről és elemi erejű jótékonykodási kényszeréről itt olvashat bővebben.)
Szóval amikor a pletykalapok szerint éppen az esküvőjét szervezi, hogy borsot törjön Jennifer Aniston orra alá, akkor nagy valószínűség szerint valójában menekülteken segít háború sújtotta övezetekben. Óriási szolgálatot tett azzal is, hogy két éve meghökkentő nyíltsággal írt a New York Times vezércikkében rákmegelőzési célból vállalt melleltávolító műtétjéről, amelynek köszönhetően megsokszorozódtak a mellrák megelőzésére irányuló hasonló beavatkozások.
Első rendezése, A vér és méz földjén ugyan nem aratott osztatlan sikert, de legalább ideig-óráig ráirányította a figyelmet a közelmúlt történelmének egyik európai szégyenfoltjára, a balkáni háborúkban megerőszakolt nők tragédiájára. Érdekes, hogy a filmet valószínűleg legalább tízszer annyian nézték volna meg, ha Jolie szerepel is benne, de ő inkább eredeti nyelven (végül angol nyelvű változat is készült), bosnyák színészekkel forgatott, nagy örömünkre részben Budapesten.
Rendezői bemutatkozását feltehetően direkt nem akarta felsrófolt elvárásokkal tönkretenni, de második rendezésével már érezhetően merészebb: az Unbroken-t, amelyben Louis Zamperini, a második világháborúban fogságba esett olimpiai futóbajnok történetét dolgozza fel, kifejezetten az év végi díjszezonra időzítik, remélve, hogy harmadik Oscar-jelölését a legjobb mellékszereplői győzelem (Észvesztő - 2000), a legjobb főszereplői jelölés (Elcserélt életek - 2009) után a legjobb rendezői kategóriában gyűjtheti be.
A legtöbb mozinéző Angelina akciófilmjeit ismeri, pedig filmográfiájában minden Tomb Raider-re vagy Salt ügynök-re jut egy Sky kapitány és a holnap világa, egy Vakrepülés, egy Az ügynökség vagy egy Szeress, ha tudsz!
A nagy áttörése előtt, 1996-ban szerepelt a Kis tüzek című tökös kis csajfilmben is, amelyben ő a vezére egy szexuálisan zaklatókat móresre tanító lánybandának (az alapjául szolgáló Joyce Carol Oates regényből tavaly Laurent Cantet, Az osztály rendezője is készített egy még jobb filmet szintén Foxfire címmel), és már ott is remekül hozta az Észvesztő-ben tökélyre fejlesztett, ellenállhatatlan vadóc figurát.
A lázadó korszak lezárása és az anyatigris imidzs kezdete pedig a Hatalmas szív, amely megérdemelte volna, hogy sokkal többen lássák, ugyanis ez a film foglalja össze leginkább, hogy milyennek szeretné Angelina Jolie, hogy színészként lássuk: idealistának, elkötelezettnek és intelligensnek.