Amikor kérdeztem rendezőket, akik a Filmalap támogatásával forgattak, hogy Andy Vajnának hogy tetszett a filmjük, akkor sorban mindenki azt válaszolta, hogy hát ő utálta. Volt olyan film, ami mégis tetszett önnek?
Persze. Szerintem a Swing nagyon jól sikerült, a Veszettek isteni jó film lesz, a Hajnali láz szintén. Mi tetszett még nagyon?
A Fehér Isten?
A Fehér Isten nagyon jó volt. Azt gondolom, javulunk, és már sokkal több minden tetszik. Bár alapvetően nem az a fontos, hogy nekem tetszik-e, hanem hogy a hazai közönség és a nemzetközi fesztiválok közönsége mit szól hozzá.
A VAN valami furcsa és megmagyarázhatatlanon kívül eddig egyik film sem hozott nyereséget. Csalódott emiatt?
Ezeknek a filmeknek nem az a céljuk, hogy pénzt hozzanak, soha nem is volt ez a cél. Az a feladatunk, hogy visszahódítsuk a közönséget a mozikba, vagy megnyerjék a fesztiválokat.
Amikor kinevezték, 4-5-600 ezres nézőszámokat nevezett meg célként. Azóta rájött, hogy ez irreális?
Szerintem nem irreális, csak még jobb filmeket kell készíteni. Ha megnézünk egy amerikai filmet, például az Avatar-t, annak Magyarországon másfél millió nézője volt. Tehát vannak mozinézők. Az emberek szabadidejéért persze sokan versenyeznek, internet, televízió, mozi, videojátékok, de ha van olyan film, amit meg akarnak nézni, akkor elmennek érte a moziba. A szürke ötven árnyalatá-ra előre eladtak ötvenezer jegyet! Nem igaz, hogy nem lehet elérni magas nézőszámot, csak még nem tartunk ott, hogy a magyar rendezők olyan filmeket készítsenek, amik megszólítják a közönséget.
A Filmalap miért nem használja fel azt a rengeteg pénzt, ami minden évben megmarad a keretből, mondjuk a forgalmazás támogatására?
A forgalmazás egy üzlet, a forgalmazók a versenyszférában működő vállalkozások. A Filmalap szinte minden film forgalmazását támogatja majdnem 25 millió forinttal, ennek nagy része tévékampány, mert szeretnénk, ha ez az összeg ott lenne elköltve, ahol eléri a közönséget. Ha ennél többet akarsz fordítani egy film kampányára, akkor egyszerűbb, ha a nézőknek fizetsz. Olcsóbb.
És több film készítésére nem lehetne fordítani?
Lehet, hogy ebben az évben éppen nem költöttük el mind az ötmilliárdot, de lehet, hogy jövőre elköltünk nyolcat.
Milyen típusú és műfajú filmeket hiányol most a palettáról?
Nem műfajokat hiányolok, hanem inkább azt a karaktert és minőséget, ami érdekli a nézőket. A Fehér Isten-nek például Franciaországban fantasztikus sikere volt, Magyarországon átlagos. A magyar közönséggel nem tudott úgy kommunikálni, mint a franciával. A magyar rendezőkhöz a művészfilmes irány közelebb áll.
Akkor nincsenek is olyan műfajok, amiknek örülne, ha megjelennének?
Dehogynem. Történelmi filmet nagyon szeretnék, meg mesefilmet, egy jó animációs filmet. Egyen dolgozunk már, de szeretnénk többet. Hamarosan jön egy nagy akcióvígjáték, az Argo 2. Szerintem megindult már egy folyamat, a rendezőket egyre jobban érdekli a nézőközönség. Bevezettük, hogy minden filmnek szervezünk tesztvetítést a bemutató előtt. Kétszáz embernek levetítjük a filmet, és utána felmérjük, mi hogy tetszett. Ez segítség a forgalmazónak, hogy könnyebben tudja eladni a filmet, például tudja, hogy reálisan ki a célcsoportja.
Idén két magyar film is (Fehér Isten, Symphony No. 42) versenyben volt az Oscarért, de a Filmalap egyiknek a reklámozására sem költött. Ön úgy gondolja, ha egy film jó, úgyis megkapja a figyelmet, és nem érdemes pénzt szórni az Oscar-kampányra?
A Fehér Isten Oscar-kampányát 12 millió forinttal támogatta a Filmalap, a legjobb kilencbe jutott A nagy füzet-ét pedig tavaly mintegy 8 millióval. Hirdetésekre egyébként akkor érdemes költeni, ha már benne vagy a legjobb kilencben vagy ötben; akkor ér valamit. Ha az egész mezőnyre mész, akkor az Oscar-vetítések a fontosak, hogy olyan időpontban legyenek, amikor a tagok tényleg el tudnak menni, és aztán úgy tálald a filmet, hogy a tagokat érdeklje.
A Symphony No. 42 című magyar animációs rövidfilm bekerült a kilencbe, de a Filmalap nem támogatta, a Mome vett hirdetést amerikai filmes magazinokban.
A Filmalap a film gyártását finanszírozta a Mome diplomafilm-támogatásán keresztül, és a berlini részvételt is. Az volt a megállapodás, hogy a Mome finanszírozza a hirdetéseket, mert mi úgy gondoltuk, hogy akkor még nincs értelme a hirdetési kampánynak.
Van elképzelése arról, hogy az idei filmek közül melyiket lehetne nevezni az Oscarra?
Nehéz megmondani, egyelőre még nem is láttam az összeset. A Hajnali láz-nak van esélye, illetve a Saul fiá-nak.
És a Veszetteknek?
A Veszettek Oscarra? Hát...
Fesztiválokon milyen filmekkel fogunk tarolni idén?
Reméljük, hogy Cannes-ba két film is be fog jutni idén.
Melyik kettő?
Ugyanezek, a Hajnali láz és a Saul fia.
A Liliom ösvényt is említették esélylatolgatós cikkekben.
Még nem láttam. Hamarosan megnézzük.
A Coming out idején volt hír, hogy Geszti Péter vette kezébe a filmalapos filmek marketingjét. Mi minden dicséri azóta a keze munkáját?
Geszti Péter a Filmalap marketing-tanácsadója. Az ötleteit nemcsak a forgalmazók, hanem a producerek és néha a rendezők is felhasználják. Tehetséges ember, akinek nagyon kreatív ötletei vannak, amiket felhasználunk, ahol csak lehet.
Amikor másfél éve beszélgettünk, említette, hogy az ön főnöke, akinek elszámolással tartozik, Orbán Viktor és Lázár János. A főnökeinek melyik tetszett legjobban a filmalapos filmek közül?
Nem tudom, erről soha nem beszéltem velük.
Lázár Jánosnak tetszett a Coming out?
Nem tudom, mennyi ideje van moziba járni
A Filmalapnak is szokott tanácsokat adni Habony Árpád?
Soha.
Megbánta már, hogy elutasították a Toldi-filmet?
Nem. Azt gondolom, a Toldi-filmnek megvolt a lehetősége, hogy elkészüljön. Mindent megpróbáltunk, hogy segítsük Pálfit abban, hogy megszülessen a film.
Nem érezte azt, hogy a szakmai szempontok fölébe kerekedtek a személyes érzések? A hírekből erre lehetett következtetni.
Személyes érzésekről nincs szó. Az, hogy Pálfi hogyan viselkedik, az az ő dolga. Nekem az a fontos, hogy jó film szülessen egy megbízható rendezőtől, akire ha rábízunk kétmilliárd forintot, akkor igenis tudjuk, hogy az jó kezekben van, és arra költik el, ami a forgatókönyvben szerepel. Ebben nem voltunk biztosak. A rendező furán viselkedett. Felajánlottuk neki, hogy behozzuk Vic Armstrongot a projektbe. Ő egy elismert kaszkadőrszakértő, Spielberg, Lucas alig várja, hogy vele dolgozhasson, mert ő készíti a legjobb akciójeleneteket. Pálfi azt mondta, hogy ő akarja rendezni az akciójeleneteket. De ő eddig egyetlen akciófilmet sem rendezett, azt meg kell tanulni, mielőtt kétmilliárddal kipróbálja. Úgy éreztük, nem elég tapasztalt, hogy egy ilyen filmet megrendezzen. Úgy gondolom, nekünk Pálfit ebben az esetben úgy kellett kezelni, mint egy elsőfilmest, és mi ennek megfelelően próbáltuk őt segíteni. Ő viszont úgy érezte, hogy a mi segítségünk beleavatkozás az ő művészi szabadságába.
Lesz még valami a Toldiból?
Remélem, hogy lesz.
Mondjuk úgy, hogy a Filmalap megveszi a jogokat, és megbíz egy másik rendezőt?
Ez nem lenne túl populáris döntés. Nem szeretnénk rálépni senki lábára sem. Meglátjuk. Én úgy gondolom, hogy ebből lehet egy nagyon-nagyon jó filmet csinálni, de abban a kombinációban, ami most összeállt, abban nem.
Milyen érzés olyan hollywoodi barátok után, mint Jerry Goldsmith és Ridley Scott, magyar filmesek között forogni?
Egy lecke. Mindennap tanulok valamit, például, hogy hogyan kell elérni azokat a célokat, amik kint automatikusak, de itt mások a tradíciók.
Mi bosszantja legjobban a magyar filmesek hozzáállásában?
A forgatókönyvek nagyon gyengék.
Még mindig?
Igen. Próbálunk segíteni ezen, sokat dolgoznak a forgatókönyv-fejlesztők a könyveken. Néha sikerül, néha kevésbé.
A magyar filmesek közül kikben bízik meg úgy, ahogy mondjuk Antal Nimródban?
Goda Krisztában, Herendiben, Gárdos Péterben, Mundruczó Kornélban.
Amikor a Toldival kapcsolatban kérdezősködtem, többször felmerült Bob Misiorowski neve. Ő pontosan mit csinál a magyar film háza táján?
Segítette a produkciókat, például a Veszettek-et. A Toldi-nál is segített volna, ha elindul a gyártás. Bob line producer volt, húsz éven keresztül együtt dolgoztunk. Érti a filmet, van tapasztalata, mellettem vagy harminc filmben dolgozott, és rendezett hatot saját maga. Olyan ember, akinek kifogástalan szakmai múltja van. Elsősorban ötletekkel támogatja a stábot. Nagyon örülünk, hogy hajlandó volt idejönni és segíteni.
Gazdasági vagy kreatív ügyekben segít?
Mindkettőben. Abban, hogy hogyan lehet filmre vinni a forgatókönyvet a leghatékonyabb módon.
Mi lesz a Herendi-féle Kincsem-filmmel, most hogy készül egy még nagyobb szabású Kincsem-film?
Készül? Nem akarok ünneprontó lenni, de abból, amit előadtak, én arra következtetek, hogy nem lesz belőle semmi. Mi hamarosan döntünk a Kincsem-filmről.
Ezek szerint egyáltalán nem is befolyásolja önöket, hogy lesz egy másik Kincsem-film?
Nem. Én abban hiszek, ami a Filmalap támogatásával készül.
De azért megpróbálják felpörgetni, hogy hamarabb készüljön el?
Nem. Az én véleményem, hogy a másik nem valósul meg. Ha meg igen: volt már olyan, hogy ugyanarról a témáról két film készült. Majd meglátjuk, melyik lesz jobb.
A Kincsem-film már úgy készül, hogy nemzetközi piacra is ki lehet lépni vele?
Jelen pillanatban úgy néz ki, hogy magyar nyelvű film lesz. Magyar nyelvű filmmel nehéz kilépni a nemzetközi piacra. Az, hogy a Fehér Isten-t negyven országra megvették, az kiugró siker. Ugyanez volt Szász János filmjével is (A nagy füzet). Szépen lassan a világ elkezd figyelni Magyarországra, és nagyon irigyek, hogy mi igenis ilyen filmeket tudunk gyártani, és megvan a lehetőségük a filmeseknek.
Miért van szükség közvetlen állami pénzre ahhoz, hogy a Magyarországon forgató külföldi filmeseknek járó adókedvezményt megfinanszírozzuk?
Huszonöt százalék a tao-támogatás, amit az állam közvetlenül visszaad azoknak a gyártóknak, akik Magyarországon filmet készítenek. Ezt általában a magánszektorból szedték össze a filmgyártók, sportolók, mindenki. Sajnos a sport sokkal többet szívott el ebből a pénzből, mint amit gondoltak, ezért nem maradt elég pénz a filmekre. Viszont a film az egyetlen vállalkozás, ami tényleg pénzt hoz Magyarországra. A külföldi filmek esetében, amiket itt forgatnak, minden forinton negyvenkét fillért keres az ország. Az a pénz itt pörög Magyarországon, a stábtagok itt költik el taxira, telefonra, étteremre. Magyarország jelenleg első helyen van ezen a téren Európában. Mi a GDP sokkal nagyobb százalékát termeljük ki filmekből, mint akármelyik európai ország. Erre nagyon büszkék vagyunk.
A Warner Brothers meg a Columbia itt költötték el a pénzüket. Ami visszajár nekik, azt muszáj odaadni, hiszen az egy törvénybe foglalt ígéret. Amennyiben ez az összeg nem jön össze a piacról, akkor igenis meg kell kérni az NGM-et, hogy pótolja ki.
De megéri ez Magyarországnak?
Ez a legjobb dolog Magyarországnak. A világsajtóban az szerepel a címlapokon, hogy "Angelina Jolie and Brad Pitt in Budapest", vagy "Ridley Scott directing a movie in Budapest" – ez sokkal nagyobb píár, mint bármi más.
Hamarosan itt forog az Inferno. Más nagy film jön még idén?
Lesz még három-négy nagy film, aminek a részletei még nem nyilvánosak. De idén sokkal nagyobb lesz a forgalom, mint tavaly, legalább tíz-húsz százalékos növekedésre számítunk.
Elmondaná sorban, hogy mi volt a véleménye a Filmalap támogatásával megvalósult filmekről? Tetszett az Isteni műszak?
Nagyon jó ötlet volt, de nem sikerült annyira, mint amennyire számítottunk rá. Az elsőfilmes rendező tehetséges, csak még kevés volt a tapasztalata, hogy egy fekete komédiát készítsen.
Coming out?
Sikerült.
Volt egy kis botrány a film témája körül: felmerült, hogy úgy mutatja be a homoszexualitást, mint egy betegséget, amiből ki lehet gyógyulni. Ahhoz mit szólt?
A film szerintem nem ezt mondta. A Coming out egy eredeti paródia volt, ami megfordította a heteroszexuális-homoszexuális viszonyokat. A magyar közönségnek nagyon tetszett.
Viharsarok?
Nem volt annyira jó, mint lehetett volna. A Berlinale-meghívásnak azért nagyon örültünk.
Megdönteni Hajnal Tímeát?
Nem tetszett, szerintem gyenge film, de nagy siker lett.
Fehér Isten?
Nagyon szépen sikerült.
Amikor bemutatták Cannes-ban, elég lagymatag volt a fogadtatás a teremben. Ön is ott ült, gondolta akkor, hogy ilyen kört fog befutni a film?
Ha nem köpnek szembe Cannes-ban, az már nagy siker. Hittem a filmben. Amikor először láttam, már azt gondoltam, hogy nagyon szép a kivitelezése.
Magyar filmekkel kapcsolatban állandó kritika, hogy a színészek rendszerint természetellenesen beszélnek. Önt ez szokta zavarni?
Ez érdekes dolog. Magyarországon nem képeznek filmszínészeket. Színházi színészeket oktatnak, és a színházban nagyon erősen kell gesztikulálni, különben nem látod a nézőtérről. A filmben, egy harmincméteres vásznon egy szemrebbenéstől leesel a székről. A rendezők dolga, hogy irányítsák a színészeiket.
Ön tervez filmes képzést indítani?
Igen. A Filmalap szeretne egy gyakorlati alapú mesterkurzust elindítani, hogy azoknak a rendezőknek, akik kijönnek az iskolából, legyen egy kis tapasztalatuk a filmgyártásról.
Külföldiek oktatnának, vagy magyarok?
Mindkettő, szeretnék sok külföldit meghívni, mert nekik van sokrétű tapasztalatuk. Nézzük meg egy magyar rendező életét. Tegyük félre a legnagyobbakat, mint Szabó István vagy Makk Károly, a mai rendezőket nézzük! Általában csinálnak három vagy négy mozifilmet. Az nem egy karrier. Úgy gondolom, minél több tapasztalatot szereznek, minél többet gyakorolhatnak, annál jobbak lesznek.
Menjünk tovább a filmeken. Utóélet?
Oké. Csak oké.
Senki szigete?
A történet hiányzott a filmből, de nagyon érdekes atmoszférát teremtett. Szerintem hatásos volt.
Délibáb?
Nagyon gyenge volt. Sajnos semmi köze nem volt a leforgatott filmnek a beadott forgatókönyvhöz. A forgatás alatt nem is találkoztunk a rendezővel, semmilyen kommunikáció nem volt. Amikor a film elkészült, és megnéztük, sem Hajdu Szabolcs, sem a producerek nem vettek részt a vetítésen. Nem tudom, mi történt pontosan, de valahogy elvesztették a fonalat, az biztos.
A Megdönteni Hajnal Tímeát esetében segített egy új vágó. Nem gondoltak arra, hogy a Délibáb-on is lehetne hasonlóképp javítani?
Felajánlottuk. De Szabolcs mindenkinél jobban tud mindent.
VAN valami furcsa és megmagyarázhatatlan?
Szerintem nagyon jól sikerült.
Néztem, hogy ezt a filmet annyian látták moziban, mint ahányan a Mancs-ot, a Parkoló-t, a Délibáb-ot, a Senki szigeté-t és a Viharsark-ot, meg az Utóélet-et összesen. Ennek mi a tanulsága?
Megtalálta a közönségét. Tudta, kikről és kiknek szól, kit akar szórakoztatni, és megtalálta hozzá az utat.
Abban is különbözik a többi filmtől, hogy a mai magyar valóságban játszódik. A többi mind egy kicsit elemelt, stilizált fantáziavilágot ábrázol. Esetleg azt is leszűrték ebből, hogy érdemes inkább realista filmekben gondolkodni?
Mi abból választunk, amit a pályázók beadnak. Ha megnézed a világ filmjeit, mind valamiképpen tükörképei a jelenlegi életnek. Azért sikeresek, mert megtalálod benne saját magad, tudsz nevetni vagy sírni magadon. A realista történetek könnyebben érthetőek, könnyebb velük azonosulni.
Swing?
Szerintem nagyon jól sikerült: 87 ezer néző.
Dumapárbaj? Mintha ott a forgatókönyv-fejlesztés elmaradt volna.
Volt forgatókönyv-fejlesztés, de nem azt sikerült filmre vinni, amit ígértek. Egy Dumapárbaj-ban, ami két stand up komikusnak a párbaja lett volna, egy vicc sem volt sehol. Nekem ez egyáltalán nem jött be.
Parkoló?
Érdekes kis történet volt, de a film végül nem hozta elő azokat a dolgokat, amiért megszavaztuk a támogatást.
Mancs?
A gyerekek a legkönnyebb és legnehezebb közönség. Ha a gyerekeknek próbálsz filmet csinálni, jól kell tudni kommunikálni velük. A Mancs ezt nem találta el. A premierre sok szülő elhozta a gyerekét, ők élvezték. De moziba már nem mentek el érte.
Meglepő volt, hogy a Mancs ekkorát bukott?
Problémák voltak a történetmeséléssel. Tizenhatezer nézőnél tart, ez Magyarországon azért nem bukás.
De már arra, hogy Mancs és kutya a plakáton, miért nem ment be sokkal több ember?
Nem tudom.
Liza, a rókatündér?
Itt a saját szavaimat kell visszaszívnom, mert én ezt a filmet az elején nagyon nem szerettem. A végére sokat javítottak rajta, és nagyon szépen működik, most nyerte meg épp a portói filmfesztivált. Szépen teljesít a moziban, a kritikák is fantasztikusak.
Ön tizenötezer nézőt jósolt ennek a filmnek. Most hetvenezer nézőn is túl van.
Igen, nagyon negatív voltam. Éppen mondtam Áginak (Havas Ágnes, a Filmalap vezetője – a szerk.), hogy fel kell hívnom a producert, és gratulálni neki. Én ezt tényleg nem gondoltam.
Nemsokára jön a mozikba az Argo 2, a Veszettek, a Tiszta szívvel, a Hurok, a Gondolj rám. Ezek közül melyiknek a sikerében bízik legjobban?
Közönség szempontjából az Argo 2-ben. Arra a filmre sokan várnak. A Veszettek nagyon izgalmas film, de kemény dió. A Tiszta szívvel-t, Till Attila filmjét, még nem láttam, a Hurkot sem. A Gondolj rám-ot láttuk, azon még dolgozni kell egy kicsit, hogy megtalálja a közönségét.
Az Argo 2-nek hány nézőt jósol?
Remélem, meglesz a kétszázezer.
A Veszetteknek mennyit jósol?
Fantasztikusan jó, hatásos, de nagyon nehéz lesz eladni. Te hogy adnád el?
Esetleg ki lehetne emelni a Rómeó és Júlia-vonalat.
Az a szál kevésbé fontos, inkább a két testvér kapcsolata viszi előre a történetet. Én szerettem volna, ha a szerelmi szál erősebb, de Kriszta (Goda Krisztina, a film rendezője – a szerk.) inkább a testvérekre koncentrált. Ez a része a filmkészítésnek mindig izgalmas feladat: hogyan találod ki a marketingkoncepciót? A Rambo 2-nél például a közönségtől tanultunk. A nézőknek a Rambo azt az érzést adta, mintha megnyerték volna a vietnami háborút, a vége annyira pozitív volt. Erre nem gondoltunk, amikor a filmet elkezdtük gyártani, közben alakult így.
Pár hete volt Schwarzenegger Magyarországon, és készült egy fotó róla és Orbán Viktorról, állítólag az ön házában. Mesélne a kép készítésének a körülményeiről?
Semmi különös. Arnold és Viktor ismeri egymást régóta. Mikor Viktor először volt miniszterelnök, akkor Arnold meglátogatta, és összebarátkoztak. Mikor Viktor elkezdett újra kampányolni hat évvel ezelőtt, akkor kijött Los Angelesbe, és meglátogatta Arnoldot, aki akkor még kaliforniai kormányzó volt. Ez egy olyan kapcsolat, hogy ha egyikük a másik városába utazik, meglátogatják egymást.
A mostani egy vacsora volt?
Igen.
Orbán Viktor is ott maradt vacsorára?
Igen.
Mi volt a kaja?
Mivel Viktor böjtöl, ezért volt hal, és mivel Arnold osztrák, Wiener Schnitzel is. Én mindkettőből ettem egy kicsit.
Beszélt már arról, hogy lassan átadná a stafétabotot másnak. Most hogy látja, meddig tervez maradni?
Egyelőre nem gondolkozom ezen. Ameddig meg vannak elégedve velem, addig maradok.
Lát valaki olyat, aki esetleg tudná ezt továbbvinni?
Nem kerestem. Biztos lesz.
Ha szóba kerül ez a kérdés a filmesek között, mindig Kálomista Gáborral riogatják egymást.
Kálomistának semmi érdeke nem fűződik hozzá, hogy ezt csinálja. De van egy érdekes történetem. Amikor én csak egy producer voltam, és Magyarországra jöttem látogatóba, az összes filmes nagyon szeretett volna velem találkozni, hogy elmondjam a véleményemet a projektjükről. Amikor kineveztek kormánybiztosnak, és az lett a feladatom, hogy elmondjam a véleményemet, akkor hirtelen mindenki visszavonult, és azt mondták, hogy inkább ne. Így kezdődött. Minden változás negativitást hoz ki az emberekből, mert félnek az újtól, nem tudják, mi lesz. Most szerintem az a félelem a szakmában, hogy mi lesz, ha hazamegyek. Ez is érdekes fordulat számomra.
Los Angelest tekinti az otthonának?
Nem, jelen pillanatban Magyarországot.
56-os menekültként aggódva figyeli a keleti nyitást?
Nem vagyok politikus. Én a békét szeretem.
Az urizálás többször szóba került az utóbbi időben a sajtóban. Önt is támadták, például a szülinapi zsúrja miatt, a felesége is kapott rendesen a gyémántvásárlással kapcsolatos tanácsaiért. Ön hogyan viszonyul ehhez a kérdéshez?
Ha az embereknek nincs más dolguk, mint hogy a Facebookon hülye kommenteket írjanak, és ez őket boldogítja, akkor csinálják. Engem nem zavar.
Szokott arra gondolni, hogy nem kéne hergelni az embereket a luxuséletmódjával? Vagy azt gondolja, hogy úgy élek, ahogy akarok?
Naná. Nekem senki nem adott semmit az életemben. Minden egyes filmet a saját energiámból, saját véremből raktam össze, így jutottam el oda, ahova jutottam. Ötvenhét filmet megcsinálni, ezekből jó pár a világ legsikeresebb filmjei között szerepel, nem kis teljesítmény. Egy kis magyar srác, aki megérkezik Hollywoodba, nem is tud angolul, és húsz éven belül olyan filmproducer lesz, akit a világ respektál. Indiában sétálok egy kis hegyi faluban, és a gyerekek szaladnak ki Rambo-plakátokkal a házból – az valamit jelent. Akinek nincs más dolga, mint hogy kritizáljon és irigykedjen, az inkább csináljon valamit, amire saját maga büszke lehet.
Nem próbál meg néha tompítani rajta?
Nem, nincs értelme. Soha nem fog mindenki szeretni, ez biztos. Meggyőzni azokat, akik úgysem szeretnek, arról, hogy szeressenek? Minek? Én tudom, mit csinálok, tudom, hogy a filmekkel kapcsolatban mik a céljaim.
Felrótták önnek azt is, hogy gyakran elalszik a különböző eseményeken.
Az hülyeség, amikor azt írták, hogy elaludtam Viktor beszédén. Csak ültem, kész. És hallgattam.
De máskor is előfordult, például a Steven Seagal-koncerten.
Azon te is elaludtál volna.
Szórakoztatónak találta azt a napot, amikor Simicska Lajos mindenkit legecizett?
Nem vagyok politikus.
És mint újságolvasó?
Nem olvastam újságot, csak hallottam a hírekben. Szerintem modortalan baromság volt.
Nem nevetett rajta?
Ezen sírni kéne, nem nevetni.
Látott valami jó filmet mostanában?
A Holtodiglan érdekes film volt, kicsit lemásolta az Elemi ösztön-t. Az Exodus nagyon tetszett nekem, Ridley filmje. Ahogy megközelítette Istent és Isten jelenlétét a történetben, az fantasztikus teljesítmény volt.
Az Oscar-díjra jelölt filmeket megnézte?
Igen. A Sráckor egy gimmick, nem egy jó film. Forgattak minden évben három napot, aztán lett belőle, ami lett. Abban a filmben nincs semmi különleges. A Birdman-ben a történet nekem nem annyira tetszett, de a színészek, Edward Norton és a Michael Keaton fantasztikusak voltak, és a kameramunka is nagyon különleges volt. A Kódjátszma is nagyon jó film, és a srác, aki azt a professzort játszotta, a beteget, az nagyon szép színészi alakítás volt. Idén inkább a kisebb, független filmek szerepeltek, mint hogy a nagy Hollywood lett volna jelen, érdekes volt.
Ön is tagja az Amerikai Filmakadémiának. Mikre szavazott?
Színész kategóriában Michael Keatonra szavaztam, illetve Julianne Moore-ra. A filmnél azt hiszem, a Birdman-re, a rendezőnél is Inárritura.