A Drágán add az életed először könyv formájában létezett. A történet ott kezd el bonyolódni, hogy a film alapjául szolgáló Nothing Lasts Forever című magándetektíves ponyvaregény folytatás volt, amelynek az első részét, a The Detective-t 1966-ban megfilmesítették Frank Sinatra főszereplésével.
A detektív-ben meghagyták a főszereplő eredeti nevét, vagyis Joe Lelandnek hívták Sinatra karakterét. A Drágán add az életed-ben aztán a foglalkozása (magánnyomozó helyett zsaru) és az életkora (megfiatalították) mellett a nevét is megváltoztatták, így mi már John McClane-ként ismerjük a Nakatomi Plaza hősét.
A Pokoli torony című katasztrófafilm adta meg a kezdő lökést Roderick Thorp írónak a Nothing Lasts Forever megalkotásához. A film után egy férfiról álmodott Thorp, akit fegyveres alakok üldöztek egy felhőkarcolóban.
A jog kacifántos ügyintézésre készteti a filmipart is: még A detektív idején kötött szerződése értelmében Frank Sinatrát illette a szerep, ezért az akkor már 73 éves színésznek hivatalosan le kellett mondania arról, hogy eljátssza Joe Lelandet a kvázifolytatásban. Csak miután ezt megtette, vált lehetővé az, hogy más alakítsa John McClane-t.
A két McClane, futólag ugyan, de találkozott a nagyvásznon. Az 1981-ban készült Az első halálos bűn-ben Willis statisztaként szerepelt, aki pont akkor sétál be egy étterembe, amikor Sinatra elhagyja azt. Pedig milyen szép lett volna, ha elkezdik méricskélni egymást a bejáratnál. Vagy ha legalább tüzet kér az egyik a másiktól.
Mindenkit, aki szóba jöhetett, megkeresték John McClane szerepével, mielőtt azt felajánlották Bruce Willisnek. De tényleg, ha az ember végignézi a listát, olyan érzése támadhat, hogy minden épkézláb nyolcvanas évekbeli sztár neve felmerült, akit el tudtak képzelni egy akciófilmben. És még azé is, akinek amúgy addig semmi köze nem volt a műfajhoz: állítólag még Richard Gere-t is megkörnyékezték.
A forgatókönyv megjárta Arnold Schwarzenegger, Sylvester Stallone, Burt Reynolds, Harrison Ford és Don Johnson kezeit is, de mindannyian visszadobták. Bármelyikükkel, de főleg Schwarzenegger és Stallone főszereplésével ez egy teljesen más film lett volna.
Akkoriban Willis még csak egy feltörekvő színész volt a sok közül, akinek egyetlen komoly siker, az 1985 óta futó A simlis és a szende című tévésorozat kötődött a nevéhez. Akciófilmben nem szerepelt a Drágán add az életed előtt. A stúdió annyira nem bízott benne, hogy a reklámkampány kezdeti szakaszában nem Willist tették a plakátok középpontjába.
Bruce Willis óriási sikert aratott John McClane-ként, alakításával nem csupán reformálta, hanem meg is haladta a nyolcvanas évek hőstípusát. Azóta már úgy tekintünk a Drágán add az életed-re, mint arra a műfaji darabra, amely a Halálos fegyver-rel párban új korszakát indította el az akciófilmeknek.
Schwarzenegger és Stallone vezetésével a nyolcvanas évek akcióhősei érzelmeket csak legritkább esetben kimutató izompacsirták voltak, akik a sérthetetlenség látszatát keltették, és inkább tűntek csodálnivaló szobroknak, mint esendő embereknek.
Erre John McClane-t egy átlagos fickónak állították be, akit a rendkívüli körülményekre adott reakciói tettek hőssé. Cinikus, önutáló, alkoholproblémái vannak, és csak nagy fájdalmak és sóhajtozások árán képes legyőzni a túszejtőket. Sok év után először azt érezhették egy nyári popcornfilm közben a nézők, hogy a főhős akár meg is halhat.
McClane sérülékenységét plasztikus módon érzékeltették azzal, hogy mezítláb küldték harcba a forgatókönyvírók, és sok összetört ablaküveget hintettek az útjába. Most képzeljük el, ha Schwarzenegger húzott volna ki egy üvegszilánkot a talpából. Nem aggódtunk volna, mert tudjuk, hogy ő ezt meg sem érzi.
Willis elbeszélgetett több rendőrtiszttel, és tőlük leste el a fekete humor használatát még kiélezett helyzetekben is. A színész nagyrészt maga hajtotta végre a kunsztjait. Vicces húzás volt az alkotók részéről, hogy ezt nem egy nagy eséssel, hanem egy ablak be nem törésével érzékeltették a werkfilmben. Willis nem hagyja magát, és újból és újból nekimegy egy székkel az ablaknak.
McClane mellett több más szerepre is friss arcokat választottak ki az alkotók, és ez a szokatlan színészválasztás minden esetben kifizetődött. Vegyük például Hans Grubert, aki manapság már állandó szereplője a legemlékezetesebb főgonoszokat összesítő listáknak. Rickman játékosra vette a figurát, és ördögi sármmal, illetve kifinomult modorral formálta meg a túszejtők vezérét.
Rickmannek ez volt az első mozifilmje, előtte színházi színészként szerzett magának hírnevet. John McTiernan rendező és Joel Silver producer a Veszedelmes viszonyok színházi előadásán látták Alan Rickmant, aki Valmont grófot játszotta. Rögtön tudták, hogy ő kell nekik Gruber szerepére.
Karlt, a hosszú, szőke hajú német terroristát, aki a testvére halála miatt dühöngő őrültté változik, egy orosz balett-táncos alakította. Alekszandr Godunov a Szovjetunióban született, 1979-es disszidálása az Egyesült Államokba nemzetközi botrányt okozott.
Háromnapi diplomáciai huzavona után szállt fel a feleségét szállító repülőgép New Yorkból. Godunov Amerikában maradt, és a tánc mellett a filmekben is kipróbálta magát. Ljudmila Vlaszova úgy döntött, hogy a férjével ellentétben visszatér a Szovjetunióba.
Van még egy szuper mellékszereplő, akiről méltatlanul kevés szó szokott esni. Az óriási plüssmackó, akit John McClane New Yorkból hoz magával, és a lányának szán. Később a limuzin hátsó ülésén is felbukkan. A mackó valójában McTiernan rendezőé volt, aki a következő filmjébe, a Vadászat a Vörös Októberre című tengeralattjárós thrillerbe is betette. A film végén bukkan fel, Jack Ryan (Alec Baldwin) a mackót viszi haza ajándékként a családjának.
A Drágán add az életed-et finanszírozó stúdió, a 20th Century Fox új főhadiszállásán, a Fox Plázában forgatták. A toronyház még nem volt teljesen készen, így ideális volt a film leforgatására. A produkció az épület 33. és 34. emeletét használta, amelyek akkor még üresen álltak.
Alattuk azonban már lakott egy ügyvéd, akihez mindig le kellett menni elnézést kérni a hangoskodás miatt. Csak ugye ők nem egy házibuli átszűrődő zajai, hanem mondjuk a gépfegyverek ropogása miatt kértek bocsánatot.
A rend a lelke mindennek: hiába volt a felhőkarcoló a Foxé, a produkciónak bérleti díjat kellett fizetnie a cégnek, amely amúgy biztosította a film büdzséjét. Megérte a vesződést a Fox Plaza: a toronyház egy külön szereplővé lép elő a filmben, amelynek a emblémáját már pólón is lehet viselni.
Azt a szintet, ahol a túszokat tartották fogva, és ahol egy beltéri vízesés is van, nem a Fox Plázában, hanem egy stúdióban alakították ki. A belső teret Frank Lloyd Wright Fallingwater nevű, a természetbe belesimuló épülete inspirálta.
A Drágán add az életed-re aztán senki nem mondhatja, hogy ez csak egy ostoba lövöldözős film - még William Shakespeare is hatást gyakorolt rá! Az eredeti forgatókönyvben még három nap alatt játszódott le a túszdráma, A Szentivánéji álom hatására azonban úgy döntött McTiernan, hogy egy éjszakába összesűríti a cselekményt.
McTiernan európai kinézetet akart a filmnek adni, ezért Paul Verhoeven operatőrét, Jan de Bontot (A negyedik férfi, Hús és vér) kérte fel a feladatra. Szeretett úgy vágni egyik helyszínről a másikra, hogy közben mindkét beállításban mozgott a kamera. Ezzel azt akarta elérni, hogy természetes folyása legyen a filmnek, ami behúzza a nézőt. Hat évvel később Jan de Bont rendezte a Féktelenül-t, amit gyakran úgy emlegetnek, hogy "Drágán add az életed egy buszon".
Tele van a film parádés szövegekkel. Mindenki tud fejből idézni minimum egy-két mondatot, nekem az a Gruber és McClane közti szóváltás a kedvencem, amelyben a német fickó nem emlékszik jól a Délidő szereplőire: "Méltó ellenfél volt, McClane, de a mi kis játékunknak ezennel vége. Sajnálom, de John Wayne most nem sétálhat el a szépséges Grace Kellyvel." Az atlétás zsaru rögtön ki is javítja: "Az Gary Cooper volt, te hülye."
Alan Rickmant csúnyán átvágták a filmvégi zuhanás felvételekor. Az arcán valódi rémület és meglepetés tükröződik, ugyanis nem a megbeszélt szónál, a visszaszámlálást záró "most"-nál engedték el, hanem már előtte, az "egy"-nél. Egy közönségtalálkozón megkérdezték erről a színészt, aki nem emlékezett a visszaszámlálós trükkökre, de tréfálkozva hozzátette, az alkotók nagyon odafigyeltek, hogy ezt a jelenetet vegyék fel utoljára. Rickman nyolc méter magasról zuhant egy légzsákra.
McClane akár meg is halhatott volna, és akkor nincs több folytatás. A regény lezárásában alámerül egy álomképbe, és a repülésről kezd el fantáziálni. Nyitva van hagyva, hogy csupán ennyire kimerült a főszereplő, és végre kicsit felengedhet a baj elmúltával, vagy már annyira súlyosak a sérülései, hogy ez egy halálközeli élmény, egy elmúlás előtti utolsó álmodozás.
A Drágán add az életed 1988 nyolcadik legsikeresebb filmje lett Amerikában. Nyolcvanhárom millió dollárt hozott, ezzel megelőzte a kor két nagy akcióikonja, Stallone és Schwarzenegger abban az évben debütáló filmjeit: a Rambo III. 53,7 milliót, a Vörös zsaru pedig csak 35 milliót termelt odaát.
John McClane túszmentő akciója óriási hatással volt a kilencvenes évek akciófilmjeire, amellett, hogy két direkt folytatása is készült abban az évtizedben, a film alapszituációját számtalanszor alkalmazták sablonként a siker reményében. A magányos hős egymaga száll szembe az ellenséggel, egy jól körbehatárolható, zárt térben. Hokistadionban, repülőn, száguldó buszon, vonaton és csatahajón. A Drágán add az életed sikere nélkül nem készült volna el az Úszó erőd, a Hirtelen halál, Az elnök különgépe, vagy a már említett Féktelenül sem.
A Drágán add az életed még a Jóbarátok-ban is feltűnt. Joey akkora rajongó, hogy simán megnézné egymás után kétszer a filmet.
A sok koppintás és a Willis által meghonosított szakadt hőstípus elterjedése miatt hamar klisévé vált a film több olyan megoldása, ami 1988-ban még frissnek hatott. Ezt figurázza ki Ben Stiller kamuelőzetese, ami a Drágán add az életed tizenkettedik részét reklámozza. Ezúttal egy szupermarketet foglalnak el a terroristák, a főgonoszt a nemrég elhunyt Taylor Negron játssza.
Nálunk egy öltönyös alak népszerűsítette a filmet, a feje helyéről egy golyó süvített ki. A lengyelek ennél is tovább mentek az absztrakcióban: Üvegcsapdá-nak keresztelték el a filmet, és nemes egyszerűséggel egy üvegpiramist helyeztek el a plakáton. Thaiföldön máshogy gondolták, és inkább háromszor is rárakták Bruce Willist egy szupergiccses poszterre.
Az első részhez két magyar szinkron készült. A moziban még Vass Gábor hangján szólalt meg Bruce Willis, később csináltak egy újabb verziót a kereskedelmi tévék számára, amelyben már a megszokott magyar hangja, Dörner György szinkronizálta, viszont a szövegek keménységén tompítottak, hogy főműsoridőben is le lehessen adni. Mindkét verziónak vannak pozitívumai és negatívumai (az első változatban Helyey László ideálisabb választás Alan Rickman hangjaként, a másodikban pedig Gesztesi Károly jobban hozza Powell őrmestert), itt nincs olyan, hogy "klasszikus szinkron", ami mindenkinek a kedvence lenne. Ezért is lehet az, hogy a forgalmazó most a feliratos változat bemutatása mellett döntött a moziban.
A filmről készült, hasonló, angol nyelvű összeállításokban a Die Hard magyar változata szokott lenni az egyik érdekesség, mégpedig a címe miatt. A Drágán add az életed-et így fordították angolra: "Give Your Life Expensive". Ízlelgessük!