Nem meglepő módon, J.J. Abramsék egyensúlyozni próbáltak a rajongók kiszolgálása és a tömegek megcélzása között. „Egy olyan történetet próbáltam elmesélni, amelynek van saját eleje, közepe és vége, de egyúttal – az Egy új reményhez hasonlóan – utal a történelemre, amely a konkrét eseményeket megelőzte, és utal arra is, hogy a történetnek lesz folytatása.”
Az ébredő Erő nagyrészt az új karakterekről fog szólni, így aki semmit sem tud a Star Wars-ról, az is tudja majd követni a történetet – nyugtatta meg Abrams azt a pár embert, akinek kimaradt az életéből a sorozat. „Ha pedig Star Wars-rajongó vagy, akkor számodra az új karakterek kalandjai többletjelentéssel ruházódnak majd fel.”
Abramst zavarták a múltbéli hibái: „Például nem akartam úgy nekivágni a forgatásnak, hogy közben még nem éreztem késznek a forgatókönyvet. Úgy érzem, ezt a hibát többször elkövettem karrierem során. Ez nem azt jelenti, hogy ne lennék büszke a munkáimra, de emlékszem, hogy a Super 8-at és a Sötétségben - Star Trek-et úgy kezdtem el forgatni, hogy volt még pár alapvető probléma a forgatókönyvvel.
Abrams Lawrence Kasdannel dolgozott együtt a forgatókönyv végső változatán, és igazából csak egyetlen dolgot szabtak meg egymás számára: „A filmnek élvezetesnek kell lennie.” Nem akartak mindent megmagyarázni, nem erőlködtek azon, hogy elegendő számú játékfigura jöjjön össze a Disney-nek. „Ez mindig is arról szólt, hogy mi az, amitől mi izgatottak leszünk.”
Az arany középutat próbálja meg eltalálni abban, hogy mennyit mutassanak meg a filmből. „Van egy pozitív oldala annak, ha csendben maradva, óvatosan adagolod az új információkat. Olyan spoilerektől óvhatod meg a közönségeket, amelyek csökkenthetik a moziélményt. De ezzel azt kockáztatod, hogy bizonytalannak, mindent visszatartó szemétládának könyvelnek el.”
„Én harcoltam azért, hogy már a bemutató előtt egy évvel kijöjjön egy teaser. Star Wars-rajongóként azt gondoltam, hogy ha csak a legapróbb dolgot is láthatom a filmből, akkor teljesen fel leszek pörögve egy éven át.”
A film forgatókönyvét jelenleg is írják, és még sokszor át fogják dolgozni. Abrams executive producerként fog részt venni a nyolcadik részben, a rendezői feladatokat Rian Johnson (The Brothers Bloom - Szélhámos fivérek, Looper - A jövő gyilkosa) látja el. Abrams és Kasdan felvázolt bizonyos kulcsfontosságú kapcsolatokat, témákat és konfliktusokat, ezeket kell tovább vinnie Johnsonnak.
Azért, hogy a váltás minél gördülékenyebben menjen, Abrams a hetedik rész forgatására meghívta Johnsont, és egy nyers változatot is megmutatott a filmből. „Az információk visszatartása senkinek nem tesz jót, és főleg nem a rajongóknak. Amit csak lehetett, azt megmutattunk.” Johnson tehát a hetedik rész alapos ismeretében viszi tovább olyan irányba a történetet, „amely szerinte a legjobb”.
Annak tudatában, hogy a fő irányvonalakban egyetértés van, Johnsonnak nem kell attól tartania, hogy a hetedik rész rendezője minden lépését figyelni fogja. „Ez az ő filmje lesz, a legjobb belátása szerint fogja elkészíteni. Nem kéri a felügyeletemet, és nincs is szüksége arra, hogy felügyeljem a projektet.”
„Felejtsük el, milyen észvesztően nézett ki, felejtsük el a technológiát, a humort, a románcot, a kalandot, az összes lenyűgöző pillanatot, amelyek miatt beleszerettünk a filmekbe. Koncentráljunk arra, hogy milyen gondolatokat ébresztett bennünk, milyen kérdéseket tett fel, és ez által egy olyan világot épített fel, amely messze túllépett a látottak és hallottak határain.”
Az univerzumteremtést tartja tehát Abrams a Star Wars legnagyszerűbb elemének. Vagyis azt a sok-sok rajongóban élő érzést, hogy imádnak elmerülni a Star Wars aprólékosan felépített fantáziavilágában.
A teljes interjú itt olvasható.