Magyar idő szerint délután kettőkor hozták nyilvánosságra Hollywoodban a 2016-os Golden Globe-díj jelöltjeit, a legjobb idegen nyelvű film kategóriájában a Saul fia is a jelöltek között szerepel. Hatvanöt éve létezik ez a kategória a Golden Globe-on, ez idő alatt Nemes Jeles László alkotása a harmadik magyar film, ami jelölést kapott: 1985-ben a Redl ezredes került a végső öt közé, három évvel később pedig a Hanussen (mindkét jelölt filmet Szabó István rendezte, a díjat végül egyik sem kapta meg). Tehát a Saul fia huszonhét éve az első magyar film, amit Golden Globe-díjra jelöltek.
A Golden Globe-díjért a Saul fiá-nak olyan filmekkel kell majd megküzdenie, mint a chilei The Club, a belga Legújabb testamentum, illetve az orosz The Fencer, de igazán nagy konkurenciát csak a török-francia Mustang jelenthet a számára.
A 2016-os Golden Globe-díj összes jelöltjének névsorát itt tudja elolvasni.
A Saul fia jelölése annyiban nem meglepő, hogy a Golden Globe-on kifejezetten szeretik a felkapott filmeket, és az idei díjszezonban egyetlen külföldi filmről sem esett több szó Hollywoodban, mint a Saul fiá-ról. Nemes Jeles László holokausztfilmje számos fesztiváldíj után az utóbbi hetekben elkezdte begyűjteni az amerikai elismeréseket is: a bostoni, a Los Angeles-i, a washingtoni kritikusok is az év legjobb külföldi filmjének választották, de megkapta a legjobb elsőfilmes díjat a New York-i kritikusok céhétől is.
A legjobb drámai film a Carol, a Mad Max: A harag útja, A visszatérő, a Room és a Spotlight ötöséből fog kikerülni, míg vígjátékok közül A nagy dobás-t, a Kész katasztrófá-t, a Joy-t, illetve két Magyarországon forgatott filmet, A kém-et és a Mentőexpedíció-t választhatják meg 2015 legjobbjának.
A legjobb rendezők listájára négy olyan ember került fel, akinek a művét a legjobb drámai film kategóriájában is jelölték: Todd Haynes, George Miller, Todd McCarthy és Alejandro Gonzalez Inarritu. A legjobb vígjátékokat jegyző rendezők közül egyedüliként Ridley Scott került be ebbe a kategóriába.
A legjobb drámában játszó férfi főszereplő díjára Leonardo DiCaprio a toronymagas esélyes, a másik négy jelölt Michael Fassbender (Steve Jobs), Eddie Redmayne (A dán lány), Bryan Cranston (Trumbo) és Will Smith (Concussion). A nők közül Brie Larson (Room) emelkedik ki, de Alicia Vikander (A dán lány), Saoirse Ronan (Brooklyn), Cate Blanchett és Carol-béli társa, Rooney Mara sem számít esélytelennek. Vikandert a legjobb női mellékszereplő kategóriájában is Golden Globe-ra jelölték az Ex Machina miatt.
Vígjátékokban idén főszerepet kapott férfi színészek közül kettő, Christian Bale és Steve Carell A nagy dobás miatt került díjközelbe, Matt Damon, Mark Ruffalo és az eddig inkább drámákban jeleskedő Al Pacino jutott jelöléshez még ebben a kategóriában. A vígjátékban főszerepet játszó színésznők listájára Jennifer Lawrence, Melissa McCarthy, Amy Schumer, Maggie Smith és Lily Tomlin került fel.
Az Aljas nyolcas-ért jelölt Quentin Tarantino elől a Steve Jobs-ot jegyző Aaron Sorkin vagy a Spotlight-ot író Josh Singer happolhatja el a legjobb forgatókönyv díját. Versenyben van még a Room és A nagy dobás is.
A legjobb animációs film díjáért az Anomalisa, a Dínó tesó, az Agymanók, a Snoopy és Charlie Brown - A Peanuts-film, és a Shaun, a bárány - A film mérkőzik majd meg. Meglepő módon a Minyonok kimaradt, az Agymanók számít a kategória esélyesének, de az Anomalisa okozhat meglepetést.
A legtöbb Golden Globe-jelölést kapott filmek listája
Carol - 5 jelölés
A visszatérő - 4 jelölés
A nagy dobás - 4 jelölés
Steve Jobs - 4 jelölés
Spotlight - 3 jelölés
Mentőexpedíció - 3 jelölés
A szoba - 3 jelölés
A Saul fia diadalmenetén kívül eddig nem sok stabil tényező volt idén az Oscar-szezonban, így sokan a Golden Globe-jelölésektől várták a mezőny letisztulását, noha a Golden Globe szavazói és az Oscart odaítélő Akadémia tagjai között nem nagyon van átfedés, sőt a Hollywood Foreign Press Association tagjait kellően le is nézik Hollywoodban, és olyan, sztároknak benyaló, lekenyerezhető gittegyletnek tartják őket, akik az anyjukat is eladnák egy közös fotóért Ben Affleckkel.
Mégis, az utóbbi években sikeresen javítottak a megítélésükön, egyrészt mert a díjátadójuk jobb móka, mint maga az Oscar (ez különösen a Tina Fey-Amy Poehler duó és a most visszatérő Ricky Gervais műsorvezetői teljesítményének köszönhető), másrészt pedig, mert néha határozottan jobban választottak fődíjast, mint az Akadémia (Sráckor - Birdman, A közösségi háló - A király beszéde, Brokeback Mountain - Ütközések). Az Oscar-esélyes sztárok pedig minden évben szépen felvonulnak az alkoholgőzös Golden Globe gálán, hiszen az Oscar-hajrá csúcsán kulcsfontosságú egy egész országban közvetített, jól sikerült köszönőbeszéd, még ha ezért egész évben jó pofát is kell vágni Návai Anikó és társai fotón megörökített törleszkedéséhez.
Mivel a Golden Globe-jelölések elkülönítik a dráma és a vígjáték műfaját, a legjobb film és a legjobb női- és férfi főszereplő kategóriákban duplaannyi jelöltnek van hely, mint az Oscaron, így a ma bejelentett jelöltek névsora felfogható egy szűkített listaként, amelyből az Akadémia tagjai mazsoláznak január eleji jelöléseikig. De akit nem jelöltek ma Golden Globe-ra, annak sincs oka feltétlenül az aggodalomra, hiszen az Oscaron is elsősorban sztárokat díjaznak, de kevésbé szemérmetlen elfogultsággal, mint itt, így tavaly például Jennifer Anistont (Boldogság bármi áron) cserélte le Marion Cotillardra (Két nap, egy éjszaka) az Akadémia. Idén Charlotte Rampling (45 év), Michael Keaton (Spotlight) és Michael Caine (Ifjúság) reménykedhet az Oscar-szavazók kifinomultabb ízlésében.
A dráma és komédia szétválasztásnak ezenkívül nem sok értelme van, főleg, hogy a hollywoodi stúdiók mindent megtesznek azért, hogy kedvükre manipulálják a Golden Globe-szavazókat, és a vígjátéki kategóriában véletlenül se az év legviccesebb filmjeit említsék, hanem a kicsit könnyedebb, Oscarra pozícionált drámákat, amelyeknek a dráma kategóriában nem lenne esélyük, de ha nyernek komédiaként, akkor még nincs veszve az Oscar-fődíj (vagy színészi) jelölés. Ehhez képest kellemes meglepetés, hogy A kém és a Kész katasztrófa című valódi komédiák is befértek a kategóriába.
Becsületükre legyen mondva, a Hollywood Foreign Press Association tagjai idén megpróbáltak a sarkukra állni, és a stúdió akaratával szembeszegülve átminősítették vígjátéknak a Joy-t (kapott is jelölést), és drámának az Aljas nyolcas-t (nem fért be az ötbe), de meghagyták a könnyedebb kategóriában a Mentőexpedíció-t, amelyben kétségkívül voltak vicces pillanatok, de alapvetően egy ember túlélésért folytatott harcát elmesélő sci-fi.
A színészi kategóriában is nemes cél érdekében dacolnak, bár nem épp a legkövetkezetesebb módon. Pár éve Kate Winslet pont a Golden Globe-átadón tudott úgy duplázni, hogy egyik főszerepét (A felolvasó) mellékszerepként, a másikat (A szabadság útjai) főszerepként indította (Oscarra végül csak az előbbiért jelölték főszereplőként, és nyert is), idén viszont a kritikusi díjakkal összhangban Rooney Marát (Carol) és Alicia Vikandert (A dán lány) sorolták át jogosan a már eleve nagyon tömött drámai főszereplőnő kategóriába. Mindkettőjüket jelölték is.
Cselek, manipulációk ide vagy oda, a jelölések azt tükrözik, hogy erős év volt a 2015-ös, de még mindig nagyon képlékeny a mezőny, és izgalmas Oscar-hajrára számíthatunk.