Mozibemutató: április 28.
A hagyományosan négy hónaposra felduzzasztott moziszezon az idén egy magyar kerekesszékes gengszterfilmmel veszi kezdetét. A legutóbb a Csicská-val bizonyító Till Attila dupla célt tűzött ki maga mellé: be akarja mutatni a mozgáskorlátozottak a többségi társadalom számára jobbára láthatatlan világát, illetve az akció és a humor pörgős vegyítésével a nézők széles rétegeihez kíván szólni.
A mindig kiváló Thuróczy Szabolcs kerekesszékben ülve tesz hidegre pár, magát irtó menőnek képzelő maffiózót, illetve tanítja ki a bérgyilkos szakma fortélyaira a való életben is mozgássérült Fenyvesi Zoltánt és Fekete Ádámot. Legyen lendületes, ne riadjon vissza a bevállalós humortól, hagyja kibontakozni a szereplőkben dúló érzelmi vihart, és máris boldogan kelek majd fel a mozi székéből.
Mozibemutató: május 5.
Már maga az alapötlet bizsergetően izgalmas volt: ideológiai szakadék nyílik az eddig megbonthatatlannak hitt szuperhőscsapatban. Lelkesedésemet tovább növelte az egyszerre szívbemarkoló és lenyűgöző akciókkal teli első előzetes, a kritikákat olvasva eddig már azt sem tartom elképzelhetetlennek, hogy ez lesz az eddigi legjobb Marvel-képregényfilm. Tépelődni akarok a moziban, hogy most Amerika Kapitánynak vagy Vasembernek van igaza, illetve jól meghatódni, amikor ez a két régi barát szembe fordul egymással.
Mozibemutató: május 12.
Egy parányi kisebbséghez tartozom, akiknek a tagjai még életükben nem játszottak az Angry Birds-zel. Így hát várakozások nélkül, szűz szemmel néztem az előzeteseket, és a kezdeti közöny hamarosan óvatos kíváncsisággá alakult át: Red, a számkivetett madár küzdelme a gyarmatosítókhoz hasonlító zöld malacokkal akár még vicces is lehet! Legalábbis mindegyik eddigi trailerben találtam pár olyan poént, ami miatt szívesen néztem őket újra, és amelyek miatt szívesen elkísérem majd a családomban fellelhető gyerekeket a moziba.
Mozibemutató: május 19.
A legújabb X-Men-film már a címével is minden eddiginél nagyobb pusztítást ígér, és ezt az eddig kiadott előzetesek is alátámasztják. Apokalipszis a világ első mutánsa, aki ismét eljött, és a Bibliából is ismert négy lovasát maga köré gyűjtve a világvége elhozatalán fáradozik. Már most sanszos, hogy az idei nyár legemlékezetesebb és legfélelmetesebb gonoszának címét Oscar Isaac fogja kiérdemelni. A drámai hangvételt a társait háborúba hívó Jennifer Lawrence és a kopaszra borotvált, Xavier professzort alakító James McAvoy is tovább erősíti majd.
Mozibemutató: május 26.
Egy pillanatig sem gondolkodnék, mit válasszak, ha csak egy filmre mehetnék el a nyárom moziba. Shane Black akciókomédiája lenne az, amiben a Halálos fegyver forgatókönyvírója és a Durr, durr és csók alkotója visszatért ahhoz, amihez a legjobban ért: két teljesen eltérő személyiségű fickót ereszt egymásnak, aztán azzal szórakoztat minket, hogy ennek a két embernek nem elég elviselniük egymást, még egy kacifántos bűnügyet is meg kell oldaniuk. Ryan Gosling magánnyomozóként szerencsétlenkedik, Russell Crowe pedig gondolkodás helyett inkább mindenkinek beveri a fejét. Komoly összeget tennék rá, hogy ebben a filmben a humor és a hullákban gazdag krimiszál is fergeteges lesz.
Mozibemutató: május 26.
Az eddig kiadott promóciós anyagok alapján nem kerülhetett volna be a várt filmek közé a Warcraft, úgy néz ki ugyanis - elfelejtve, hogy ez egy mozifilm -, mint egy számítógépes játék átvezető videója. A felvillantott részletekben a lehető legközhelyesebb mondatokkal figyelmeztetnek a közelgő végveszélyre, a történet felfestését ennyivel elintézettnek is tekintik, és az egymást cséplő orkok és emberek jobbára átláthatatlan, rángatózó képeivel próbálnak kedvet csinálni a fantasyhez.
Ez így szégyenletesen kevés, viszont gyerekkorom megtagadása lenne, ha egyszerűen félresöpörném ezt a fantasyt. Az eddig kiváló sci-fiket (Hold, Forráskód) jegyző Duncan Jones és a Warcraft-tal töltött hosszú esték miatt pislákol még bennem a remény, hogy nem lesz kidobott pénz a mozijegy.
Mozibemutató: június 16.
A nyár legszívmelengetőbb utazására vélhetően egy memóriazavaros doktorhal fog minket elvinni. Szenilla már a méltán népszerű Némó nyomában-ban is szerepelt, most pedig a kopoltyús barátaival felkerekedik, hogy felkutassa a múltját, és megtalálja a szüleit. A szülők iránti vágyakozás, illetve a road-movie formátum garantálja, hogy a vetítés végére sokaknak lesz majd nedves a tekintete, a kedves, szeleburdi poénok pedig kortól függetlenül mosolyra ingerelhetik majd a nézőket.
Mozibemutató: június 23.
A nosztalgia nagy úr. Hollywood egyre több filmet próbál ennek az érzésnek a felpiszkálásával sikerre vinni, és magam is a nosztalgiában merülök el, amikor ennek a filmnek esélyt szavazok. Az első rész a kilencvenes évek meghatározó látványfilmje volt túlpörgetett hősiességével, túlzásaiból fakadó infantilis bájával. Bármikor újra lehet nézni. Roland Emmerich ismét képes lesz a varázslatra? Nem túl fantáziadús módon a mindenből többet és nagyobbat receptjét követi: még nagyobb űrhajók támadnak, még grandiózusabb lesz a pusztítás. Jeff Goldblumtól ironikus kiszólásokat, a Valami követ-tel berobbant Maika Monroe-tól pedig egy belevaló női akcióhős megformálását várjuk.
Mozibemutató: június 24.
A szemünk előtt felcseperedő Elle Fanning idén töltötte be a tizennyolcat, és rögtön egy bevállalós, kannibalizmusba torkolló filmben láthatjuk, aminek már az előzetesében is félmeztelenül mutatkozik. A Drive neonszínekkel festő rendezője, Nicolas Winding Refn egy fiatal modell szerepét adta neki, aki hamarosan már nem a karrierje előremozdításáért, hanem az életéért lesz kénytelen küzdeni. A szépségipar kulisszái között forgatott, Báthory Erzsébet története által is inspirált horror valószínűleg a nyár legstílusosabb filmje lesz, amelynek a képei felváltva fognak gyönyörködtetni, illetve borzongásra ingerelni.
Mozibemutató: július 7.
Megmosolyogtató, hogy a sötét és kegyetlen dzsungel közepén Margot Robbie személyében egy bomba nő és egy tökéletesen kidolgozott hasizommal rendelkező férfi (Alexander Sarsgaard) talál egymásra. Az pedig már egyenesen riasztó, hogy a történet áskálódó gonoszát ismét Christoph Waltz játssza el, feltehetőleg ugyanazokkal a mára már unalmasnak ható manírjaival. Ugyanakkor Tarzan története megunhatatlan: gyerekként rojtosra olvastam Edgar Rice Burroughs regényeit, most pedig aggodalmakkal telve, de azért kíváncsian várom, milyen nézőpontból mutatják be a vadember és az európai civilizáció találkozását.
Mozibemutató: július 14.
Matthew McConaughey háborús drámája nem tűnik tipikus popcornfilmnek, a látvány helyett inkább az amerikai polgárháború kevésbé ismert hősének a bemutatására és a történelmi tanulság leszűrésére koncentrál. De talán pont ezért lesz üdítő választás a legmelegebb hónapokban a Harc a szabadságért, végre valami, amin majd jól elrágódhatunk utána. A texasi színész jellegzetes beszédmódjával és kiállásával kelti életre a dezertált déli katonát, aki önhatalmúlag elszakított egy megyét az amerikai Déltől, és fegyveres ellenállást szervezett az ott élő fehérek és feketék szabadságáért.
Mozibemutató: július 21.
Nehéz helyzetbe kormányozta magát a Star Trek-sorozat: J. J. Abrams az utóbbi két részt a Star Wars-hoz hasonlatos űrkalanddá formálta át, aztán továbbállt, hogy leforgasson egy már ténylegesen Star Wars-nak nevezett filmet. A Halálos iramban három részét jegyző Justin Linre hárult a nehéz feladat, hogy új és önálló identitást adjon a nagy hagyományokkal bíró sorozatnak.
Nem indult jól a dolog: a rajongók fújtak az akcióközpontú első előzetesre, a hatalmas geekként ismert, a film egyik színésze és társ-forgatókönyvírója, Simon Pegg szavában bízhatunk, aki azzal nyugtatta a csalódott embereket, hogy a film ennél sokkal változatosabb lesz, sokkal több Star Trekre jellemző motívum lesz benne.
Mozibemutató: július 28.
Elég három, véletlenszerűen kiválasztott, kommentelhető cikket megnyitni az új Szellemirtók-ról, hogy lássa, ellentmondásos döntésnek bizonyult nőkre cserélni Bill Murrayéket. Szerintem meg pont ettől a drasztikus váltástól lett értelme újból elővenni a nyolcvanas évekbeli klasszikust.
Komikusi tehetségből nincs hiány a film környékén: Paul Feig többszörösen bizonyított író és rendező (Koszorúslányok, A kém), aki ismét együtt dolgozik Melissa McCarthyval és a most éppen szórakozott tudóst játszó, de mindig elbűvölő Kristen Wiiggel. Egy ügyes ötlettől vezérelve a Szellemirtók asszisztensének is kicserélték a nemét: ezúttal Chris Hemsworth fogadja majd a hívásokat.
Mozibemutató: július 28.
Korábban kicsit elhamarkodottan kiáltottam ki az idei nyár legjobban várt filmjének a Rendes fickók-at. Valójában ugyanezt érzem az önállósult szuperügynök legújabb kalandjával kapcsolatban is. Akár az ellenkezőjét is hihettük volna a harmadik rész zárlata miatt, de Bourne számára nincs megnyugvás: ismét űzött vad lesz belőle, előbb Athén, aztán Las Vegas városában okoz őrjítően nagy felfordulást. A képi megvalósítás terén nem változtattak a második és harmadik film remekül működő receptjén, újdonságként bedobták Alicia Vikandert, Tommy Lee Jonest és Vincent Casselt, aktualizálták a politikai helyzetet, illetve Bourne élettörténetét is tovább gördítik.
Mozibemutató: valamikor augusztusban
Steven Spielberg ismét a nagy mesélő, nagy kedvvel űzött szerepébe bújik bele a nyáron. Egy árva lány és egy kitaszított, alacsony növésű, cingár óriás barátságának a történetével próbálja majd maga köré gyűjteni a gyerekeket és a gyereklelkű felnőtteket. Ha működik majd a spielbergi varázslat, tágra nyílt szemmel fogjuk bámulni az óriások világát, és drukkolunk, hogy boldog véget érjen a valószínűtlen barátság. Biztató előjel, hogy a film A fantasztikus Róka ur-at is jegyző Roald Dahl meséjéből készült.
Mozibemutató: valamikor augusztusban
A Másnaposok-trilógia rendezőjének, Todd Phillipsnek a legújabb filmje első blikkre A Wall Street farkasa és a Nicolas Cage főszereplésével készült Fegyvernepper pörgős, dilinyós, Miami és Közel-Kelet között ugráló keverékének tűnik. A Whiplash-ban magát véresre doboló Miles Teller és a Jump Street-sorozat eszesebbik zsaruja, Jonah Hill először vígan él a fegyverkereskedésből származó könnyű pénzből, de aztán elbízzák magukat, és maguk szállítják le az árut a Közel-Keleten. Az a szerencséjük, hogy hülyéken nem fog a golyó.
Mozibemutató: augusztus 4.
A DC épülő filmes univerzumának nagy szüksége van egy teljes körű sikerre A Batman Superman ellen kritikai bukása után. Ezt az örömöt adhatja meg a Suicide Squad a Warnernek: éjsötét hangulatú, morbid viccekkel kibélelt látványorgiának tűnik, amit már régen nem Jared Leto Jokere, hanem a magamutogató és teljesen hibbant Harley Quinn miatt várok a legjobban. Margot Robbie kéjes örömmel lubickol a szerepben az egyre mókásabb hangvételt megütő előzetesek alapján. Őrületes gyorshajtás lesz ez a film szembe a forgalommal, amiben bónuszként még Batman is feltűnik.
Mozibemutató: augusztus 4.
Mit csinálnak a háziállatok, amíg a gazdáik nincsenek otthon? Erre a kérdésre ad frappáns és szívderítő választ a Gru alkotóinak legújabb rajzfilmje. Például a mixergéppel masszíroztatják magukat. Ez persze csak a kiindulópont, Max kutya idillje tragikus hirtelenséggel foszlik szét, amikor egy torzonborz és neveletlen menhelyi ebet kap társnak maga mellé. Kénytelenek lesznek azonban megbarátkozni egymással, ha egyszer az életben vissza akarnak jutni szeretett otthonukba. A kis kedvencek titkos élete azzal a gondolattal játszik el, hogy a nagyvárosi háziállatok ugyanolyan elkényeztetetté váltak, mint a gazdáik.
Mozibemutató: augusztus 18.
A morbid kíváncsiság hajt, amikor azt mondom, hogy érdekel a legújabb Ben Hur. Mégis, hogyan lúgozhatják ki, és süllyeszthetik egy tucatlátványfilm szintjére a világhírű történetet? Az 1959-es, Charlton Heston főszereplésével készült változatot, ha nem jön el addig a világvége, akkor az unokáink is nézni fogják, ennek a mostaninak azonban csak a fogathajtó versenyes része tűnik olyannak, amiben van fantázia az előzetes alapján.
Timur Bekmambetov rendező eddigi filmjeit a stílusérzéke vitte el, az elárult, rabszolgának eladott, majd bosszút álló Ben Hur esetében azonban a történettel és az emberi drámával is foglalkoznia kellene. A nyár meglepetése lesz, ha ebből egy jónak mondható film sül ki.
Mozibemutató: augusztus 18.
A barátságos óriás-ra sok tekintetben hasonlító mesefilm kerül a mozikba az augusztusban. Ennek az alkotásnak is egy árva gyerek és egy fantázialány barátsága áll a fókuszában: egy senki által nem ismert kisfiú azt állítja magáról, hogy az erdőben nevelkedett, és egy nagy, zöld sárkány volt az egyetlen társasága. Ha Spielbergnek nem sikerülne, akkor talán az egyik fiatal követője, David Lowery csalogathatja elő belőlünk a gyermeki énünket. Bryce Dallas Howard és Robert Redford próbálja kideríteni, hogy a gyermeki fantázia túlburjánzásáról van szó, vagy tényleg él egy sárkány a közeli hegyekben.