A kilenc tagból álló cannes-i zsűrit egy elitklubhoz hasonlította a Hollywood Reporter, amelynek fő jellemzője a titokzatosság. Nem lehet tudni, milyen szempontok alapján állítják össze a zsűrit, és később a díjak odaítélése mögött húzódó okokat sem szabad elárulniuk.
A díjat kiosztó csoport minden cselekedetét a titoktartás kötelezettsége vezérli: "Már tudtam egy ideje, de nem volt szabad elárulnom" - mesélte Kirsten Dunst, az idei zsűri egyik tagja a kiválasztásáról. Amikor aztán megérkeznek Cannes-ba, elzárják őket a médiától, és semmilyen jóslatba nem bocsátkozhatnak.
A napjuk négy-öt órán tartó filmnézésből, protokolleseményeken, hivatalos vacsorákon való részvételből és tanácskozásokból áll, ahol végre egymást közt lehetnek, és cigarettafüstbe burkolózva, sok kávé elfogyasztása mellett vitatják meg a versenyprogram filmjeit - legalábbis így emlékezett vissza a zsűrizésre Jeremy Thomas Oscar-díjas filmproducer, aki 1987-ben látta el ezt a felelősségteljes feladatot Cannes-ban.
Legfőképpen a zsűrielnöktől függ, hogy az adott évben miképpen dolgozzák fel a versenyfilmeket. 2013-ban Steven Spielberg rövid pórázon tartotta a tagokat, és két-három naponta hívta őket össze tanácskozni. Ehhez képest Francis Ford Coppola lazábban vette a feladatot 1996-ban, az elnöklete alatt csak az utolsó napon vitatták meg a filmeket, addig pedig nagyokat ettek és ittak, és személyes történetekkel traktálták a másikat. Talán Henry Miller írót foglalkoztatta legkevésbé az a tény, hogy zsűrizni jött Cannes-ba: 1960-ban az ideje nagy részét golfozással töltötte.
A Hollywood Reporter által megszólaltatott zsűritagok között volt olyan, aki külső nyomásról számolt be. Bejött hozzájuk a fesztiváligazgató, és megemlítette, hogy nagyszerű lenne, ha a fülöp-szigeteki film nyerne valamit. A túlnyomó többség azonban amellett érvelt, hogy a zsűri minden külső hatástól mentesen jut döntésre, viszont ezt gyakran heves viták előzik meg.
Demokratikus módon történik a szavazás, így az is megtörténhet, hogy nem érvényesül az elnök akarata. Coppola például hiába érvelt David Cronenberg filmje ellen, mégis a Karambol nyerte a zsűri nagydíját. Hogy milyen elnök lesz George Miller, azt nem lehet előre tudni, de ha a namíbiai sivatagban fél éven át forgatott Mad Max: A harag útjá-ból indulunk ki, akkor az leszögezhető, hogy egy szervezőzseni, aki képes összefogni az embereket, és az általa irányított közös munkával valami egészen nagyszerűt alkotni.
Izgalmas lesz látni, hogy a változatos műfajokban alkotó George Miller hogyan dönt majd. Nem segít a díjak megtippelésében, hogy a benzingőzös, posztapokaliptikus reménytelenséget árasztó Mad Max-ek mellett egy Babe nevű cuki beszélő malacról is készített filmet, illetve ő jegyzi a Táncoló talpak című vidám rajzfilmsorozatot is. Miller legutóbb tavaly járt Cannes-ban, amikor a Mad Max: A harag útjá-t kísérte el a film világpremierére, most pedig négy nő és négy férfi társaságában veti magát bele a zsűrizésbe.
Arnaud Desplechin francia rendezőnek eddig öt filmjét válogatták be a cannes-i filmfesztivál versenyprogramjába, 2008-ban a Catherine Deneuve szereplésével készült Karácsonyi történet-tel volt versenyben, utoljára 2013-ban volt esélye elnyerni a fődíjat a Jimmy P. című filmjével. Desplechin olyan filmeket akar látni, amelyek megmutatják a mozi jövőjét. Ilyen alkotás volt szerinte tavaly a Mad Max: Harag útja és a Saul fia – árulta el a nyitónapi sajtótájékoztatón.
A zsűri talán legismertebb tagjának, többek között Pókember szerelmeként is emlékezetes alakítást nyújtó Kirsten Dunstnak sem lesz újdonság a cannes-i légkőr, 2011-ben díjjal jutalmazták a Melankólia című drámában nyújtott alakításáért. Az amerikai színésznő az olyan szerzői remekművek megismertetése szempontjából tartja nagyon fontosnak a filmfesztiválokat, mint például a Saul fia - fejtette ki a sajtótájékoztatón.
A Saul fia rendezője kedves emlékként őrizheti magában az első találkozását Mads Mikkelsennel, tavaly ugyanis a színész adta át neki a zsűri nagydíját. Mikkelsen nemcsak adott, hanem már kapott is itt díjat, három éve neki ítélték oda a legjobb színésznek járó elismerést A vadászat-ért.
A dán színész aggódott amiatt, hogy mivel a honfitársa, Nicolas Winding Refn filmjét is beválogatták a programba, ezért mégsem lehet zsűritag. "Imádom Nicolast, imádom a filmjeit, de ugyanazzal a szemmel fogom nézni a filmjét, mint az összes többit" - hárította el a kivételezés vádját a sajtótájékoztatón. Majd viccesen hozzáfűzte: "De azért nyitott vagyok a megvesztegetésre."
Valeria Golino olasz színésznőt a legtöbben az Esőember-ből ismerik, illetve azt sem lehet feledni, amikor a Nagy durranás-ban annyira felforrósodott Charlie Sheen közelségétől, hogy a tojás is megsült a hasán. Hazájában is számos nagyszerű filmben szerepelt, illetve a rendezéssel is megpróbálkozott, Miele című filmje a cannes-i fesztivál Un Certain Regard nevű szekciójába nyert meghívást 2013-ban.
A különleges szépségű, színészként és énekesként is sikeres Vanessa Paradis-t legtöbben a Lány a hídon című filmben láthatták először, amelyben Daniel Auteuil egy erotikától túlfűtött jelenetben késeket dobált a bekötött szemű színésznő köré. Tizennégy éven át volt együtt Johnny Depp-pel, most pedig Nemes Jelessel vitázhat azon franciául, hogy van-e mélység a Neon démon vérbe mártott stílusorgiája mögött.
Katayoon Shahabi szorul rá leginkább a bemutatásra. Ő vezeti az első magánkézben lévő céget, amely az iráni játék- és dokumentumfilmek nemzetközi forgalmazásával foglalkozik, illetve a saját cége finanszírozta a Nader és Simin - Egy elválás története című drámát, amely 2012-ben elnyerte a legjobb idegen nyelvű filmnek járó Oscart.
Nemes Jeles helyében mi Donald Sutherlandot faggatnánk a legtöbbet, a színészlegenda biztosan tele van történetekkel. Például arról, hogy milyen volt (akkori) élettársával, Jane Fondával együtt forgatni a Klute-ot, vagy hogy mi volt az első benyomása Jennifer Lawrence-ről Az éhezők viadala készítésekor. Már ha lesz erre idő és alkalom a versenyprogram filmjeinek vetítései között.
Mondta, hogy most írja éppen a második filmje forgatókönyvét. Miért vállalta el ennek ellenére a cannes-i zsűrizést?
Egy ilyen ajánlatot nem lehet visszautasítani. Ez egy olyan klub, amibe nagyon kevés embert engednek be. Ráadásul Cannes készítette elő a filmünk jövőjét, rengeteget tettek érte, ezért nem lett volna korrekt visszautasítani ezt az ajánlatot.
Hogyan történt a felkérés?
Thierry Frémaux (a cannes-i filmfesztivál igazgatója – a szerk.) felhívott. Megkérdeztem tőle, úgy gondolja-e, jó ötlet egy első filmest betenni a zsűribe, és azt mondta, igen.
Kért időt? Mondta neki, hogy gondolkodna még rajta?
Nem, egyből igent mondtam, megbízom benne.
Zsűrizett már korábban más fesztiválokon?
Voltam zsűritag Gentben, és az érdekes volt, legalább láttam, hogyan működik egy zsűri. De azért ott kisebbek a léptékek és kisebb a felelősség, még akkor is, ha az Belgium legnagyobb fesztiválja. Cannes-nál magasabb szint nem létezik.
Mit mondtak el, mik lesznek a feladatai?
Még nem tudom pontosan, de hát zsűrizés. És biztos lesznek protokolláris események is. Az elején, a végén, közben. Több ebéd és vacsora. Nem csak filmeket kell nézni és ítélkezni.
Mik a szabályok?
Feltételezem, hogy senkinek nem szabad beszélni a filmekről. Eléggé izolálva leszünk a fesztivál legtöbb részétől.
A reggeli vetítéseken fogják nézni a filmeket, vagy a díszbemutatókon?
Ez majd esetenként változik. Valószínűleg több típusú vetítésre kell majd menni.
Azt elárulhatja, hogy mely filmeket vár legjobban?
Dehogyis. Innentől kezdve nem fogtok semmit kiszedni belőlem. Ha már itt kiderülne valami, az elég amatőr lenne, nem?
Hol szállásolják el?
Egy nagyon szimpatikus hotelben, de inkább nem árulnám el, melyikben.
Ha megnéz egy filmet, mindig határozott véleménye van róla? Előfordul, hogy nem tudja eldönteni, hogy ez most jó volt-e, vagy nem?
Van, amikor kell egy kis idő egy filmnek, amikor meg kell érnie a véleménynek. Nem feltétlenül mindig az első reakció a jó szerintem. Filmje válogatja.
Szeret sok emberrel együtt vitázni egy film értékeiről?
Biztos vagyok benne, hogy nagyon érdekes tapasztalat lesz. Ülni egy asztal körül, és filmekről beszélgetni.
El szokott aludni filmeken?
Persze előfordult már életemben, de most nem fogok elaludni. Egy zsűritag nem alszik el a filmeken, az nem lenne túl felelős viselkedés szerintem.
Mads Mikkelsennel tavaly pont Cannes-ban találkozott, amikor átadta önnek a zsűri nagydíját. Utána beszéltek még?
Nem, én csak a Coen testvérekkel tartom a kapcsolatot azok közül, akikkel tavaly összefutottam Cannes-ban. Mads Mikkelsen azt mondta tavaly a színpadon, hogy meg fogja nézni a Saul fiá-t, most majd megkérdezem tőle, hogy megnézte-e. De valószínűleg nem ez lesz a fő aktivitásunk.
Volt egy cikk a W magazinban, amiben azt írták, hogy Kirsten Dunsttal összefutott egy partin: megkérdezte tőle, hogy látta-e a Saul fiá-t, ő pedig visszakérdezett, hogy ön látta-e a Fargo második évadát, mindkét válasz nemleges volt, úgyhogy a cikk szerint ezután mentek is a dolgukra.
Lehet, hogy volt egy ilyen epizód, nem tudom rekonstruálni pontosan, de beszélgettünk már. Nagyon szimpatikus nő.
George Miller, a Mad Max-filmek rendezője lesz a zsűri elnöke. Vele sokszor találkozhatott a Saul fia Oscar-kampánya alatt.
Ő is nagyon szimpatikus, többször beszéltünk. Odafigyel, empatikus, szerintem jó zsűrielnök lesz. Nem egy diktátor, vagy ha az, akkor ügyesen csinálja. Minden zsűri egy kicsit más, a zsűrielnökök adják meg az alaphangot.
Írtuk, hogy a cannes-i zsűritagsággal ismét Szabó István nyomdokaiban halad: ő volt az utolsó magyar zsűritag harminc évvel ezelőtt. Önnek feltűnt különben, hogy ugyanakkor van a születésnapjuk?
Nem tűnt fel. Akit érdekel a számmisztika, és a világegyetem titkos összefüggései, az lehet, hogy tudna valamit kezdeni ezzel az információval.
A Blikkben már ezt le is elemezte egy numerológus.
Tényleg? Az ilyenfajta elemzés oda való.
Szabó Istvánnal konzultált mostanában?
Nem.
Soha nem is találkoztak?
De, pont Gentben találkoztunk évekkel ezelőtt. A Saul óta viszont sajnos nem beszéltünk.