A 160 millióból készült Warcraft: A kezdetek leszerepelt Amerikában, mindössze 24,4 millió dollárt termelt az első hétvéjén, Kínában viszont bankot robbantott, és az öt napján hatszor annyit, 156 milliót szedett össze. Amerikában jelenleg 41 milliónál, Kínában pedig 204 milliónál tart a fantasy. Ezzel az idei év második legnagyobb hollywoodi kasszasikerévé lépett elő Kínában a Warcraft, megelőzte a Star Wars: Az ébredő Erő-t, a Kung Fu Panda 3-at és az Amerika Kapitány: Polgárháború-t, egyedül a Zootropolis-szal nem bírt el.
Kína egyre fontosabb mozis piacnak számít, most például a Warcraft-ot mentette meg a bukástól, és adott egy komoly érvet a folytatás elkészítése mellett kardoskodó Duncan Jones rendezőnek. A hír hallattán Jackie Chan egészen felbátorodott, és már arról beszélt a sanghaji filmfesztiválon pár hete, hogy a hollywoodi stúdiók aggódhatnak, mert a Warcraft: A kezdetek kínai diadalmenete utat nyithat a Kínában gyártott hasonlóan nagyszabású kasszasikerek előtt.
"A Warcraft két nap alatt 600 millió jüan (91 millió dollár) bevételt termelt. Ez megijesztette az amerikaiakat. Ha tudnánk olyan filmet készíteni, ami 10 milliárd jüant (1,5 milliárd dollár) keres, a filmezést tanulók az egész világon kínaiul tanulnának, ahelyett, hogy mi tanulnánk angolul" – bocsátkozott merész jóslatba a sztár, aki azt reméli, hogy a kínai filmipar egyre erősebb lesz.
Nem volt világos, hogy Chan Kínában vagy globális szinten képzelte el a 1,5 milliárdos álombevétel megvalósulását. A kínai látványfilmek nagy hátrányban vannak a hollywoodi szuperprodukciókhoz képest, mert elsősorban a hazai piacon sikeresek, ellentétben a konkurencia filmjeivel, amelyek a világ minden táján kapósak.
Minden idők legnagyobb kínai kasszasikera a 2016-ban debütált The Mermaid, amely 526 milliót gyűjtött hazájában, viszont mindössze 30 millióig jutott a világ többi országában. A globális csúcstartó, az Avatar 2,7 milliárd dollárja is csak úgy jöhetett össze, hogy Chilétől Japánig özönlöttek rá az emberek.
Ettől persze még országos szinten sem lehetetlen Chan álmának megvalósulása: a kínai mozibevétel évente 30 százalékkal nőtt az elmúlt öt évben, és 2017-ben várhatóan már az éves észak-amerikai jegybevételt is felül fogja múlni. Ha ez a növekedés megmarad, a The Hollywood Reporter szerint az elkövetkező 5-10 évben képes lehet arra a kínai filmpiac, hogy az országban másfél milliárdos bevételt hozzon össze egy film.
Az viszont már alaptalan fantáziálásnak tűnik Jackie Chan részéről, hogy angol helyett a kínai lesz a nemzetközi filmgyártás nyelve. Most még ott tartunk, hogy a hollywoodi filmek ostromolják Kínát, és nem fordítva.
Hozzátéve, hogy az amerikai szuperprodukciók egyre több gesztust tesznek a kínai közönség irányába, és a kínai tőke is egyre komolyabb tényezővé lép elő Hollywoodban.
A Transformers: A kihalás korá-t részben a China Movie Channel finanszírozta, ennek köszönhetően a filmben két nagy kínai sztár is feltűnt (Li Bingbing és Han Geng) és a produkció egyik forgatásai helyszíne Hongkong volt. A Vasember 3-ból pedig készült egy hosszabb verzió a kínai közönség számára, amiben több szerep jut két helyi sztárnak, Bingbing Fannak és Xueqi Wangnek. A Tűzgyűrű című sci-fi, Amerikában szolid eredményt hozott, Kínában kasszasiker lett, ezért is készülhet hozzá most folytatás.
A Tűzgyűrű-t és a Warcraft-et ugyanaz a stúdió, a Legendary Pictures készítette, amelyet idén januárban 3,5 milliárd dollárért vásárolt meg a kínai Dalian Media Group. Ez a hollywoodi stúdió kivételes figyelmet fordít a kínai piacra, érdemes elolvasni a Variety cikkét arról, hogy mennyi mindent tettek a Warcraft elsöprő kínai diadalának az érdekében. Számos helyi céggel szövetkezett a stúdió, hogy a játék milliós rajongótáborán túl nagyobb tömegek számára is vonzóvá tegye a fantasyt.
A Warcraft sikeréből hiba lenne olyan elhamarkodott következtetéseket levonni, mint amikre Jackie Chan jutott. Jelenleg ott tartunk, hogy a nemzetközi piac jelentősége erősödik, és az amerikai bevétel már nem minden esetben dönt egy film sikeréről. Érdekes lesz majd látni, hogy a Legendary stúdió The Great Wall című történelmi fantasy-ja hogyan szerepel majd jövőre az amerikai, illetve a kínai mozikban. A két főszereplő, Matt Damon és a hongkongi Andy Lau párosa mindkét piacon vonzóvá teheti a szuperprodukciót.
A nemzetközi jegyeladás azért is válik egyre fontosabbá, mert az amerikai mozis bevétel mélyrepülésbe kezdett 2016-ban. Egy főre lebontva a húszas évek óta nem adtak el ennyire kevés mozijegyet Amerikában, az eladott jegyek számát tekintve pedig az elmúlt két évtizedben nem volt ennyire rossz éve az amerikai filmpiacnak.
A visszaesést a folytatások túlnyomórészt csalódást keltő szereplése okozta, többek között a Zoolander 2, A Vadász és a Jégkirálynő, az Alice Tükörországban és a Tini nindzsa teknőcök: Elő az árnyékból is rosszabbul kezdett, mint az elöző rész. Az előrejelzést persze még felülírhatja egy erős nyári és őszi moziszezon.
Nehéz a jövőt megjósolni, de ha tényleg eljön a milliárd dollárnál többet gyűjtő kínai kasszasikerek kora, továbbá világszinten is konkurenciái lesznek ezek a produkciók a Star Wars-epizódoknak, Marvel-filmeknek és társaiknak, akkor már mondhatjuk azt, hogy teljesült Jackie Chan álma, és véget ért Hollywood hegemóniája.