Kifizetődött Kenyeres Bálint rendező csökönyössége. Hét éve fogott neki a Tegnap című első nagyjátékfilmjének az előkészítésébe, már 2011-ben arról beszélt, hogy még abban az évben elkészíti a napsütéses noirként definiált alkotását, de a Magyar Mozgókép Közalapítvány megszűnése a legrosszabbkor jött számára, és végül csak idén nyáron sikerült leforgatnia a filmet Marokkóban nemzetközi színészgárdával.
Meglepő, hogy az eltelt évek alatt nem változott a Tegnap történetváza. Kenyeres legalábbis szinte ugyanazt a sztorit vázolta fel a Cineuropának adott interjújában idén decemberben, mint amit az Origo Filmklubnak mesélt el hat éve.
A Tegnap azzal indul, hogy a film főszereplője, egy ötvenes éveiben járó sikeres építész kénytelen visszatérni az észak-afrikai országba, ahol fiatalsága meghatározó időszakát töltötte, mert nyugtalanító híreket kap a cége ott zajló építkezéséről. A helyszínen megdöbbenve tapasztalja, hogy félretájékoztatták, az építkezés rendben halad.
Lekési az utolsó Európába tartó kompot, ezért úgy dönt, hogy beül egy bárba, ahol egy pillanatra meglátja azt a lányt, akit húsz évvel korábban szeretett, és aki anno szó nélkül eltűnt az életéből. A lány rögtön elillan, a férfi azonban nem hagyhatja annyiban a dolgot, és elkezd nyomozni utána. A bárból hazafele leütik, majd pénz és iratok nélkül tér magához a semmi közepén.
Kenyeres művész-noirként jellemezte a filmjét, amelyben két identitás keveredik: egyrészt a főszereplőre összpontosító drámát láthatunk majd, illetve a film-noirok hagyományos sémáját követő nyomozás is kibomlik a szemünk előtt. „Azt remélem, hogy ettől a két vonaltól érdekes, izgalmas és különös lesz a filmem” – mondta a Cineurope-nak.
A történethez nem nyúltak, a színészek viszont gyakran cserélődtek az elmúlt években. 2011-ben jelentették be, hogy a Marvel-filmekből vagy Lars von Trier alkotásaiból ismert svéd Stellan Skarsgard játssza el az építészt . Őt A tetovált lány svéd feldolgozásának férfi főszereplője, Michael Nyqvist váltotta, végül a román Vlad Ivanov formálta meg a saját múltjában elmerülő férfit.
A cannes-i fődíjas 4 hónap, 3 hét, 2 nap-ban ő alakította az illegális abortuszt végző orvost, a nemzetközi sztárszereposztással készült Snowpiercer című dél-koreai sci-fiben Tilda Swinton verőembereként tűnt fel, az idei év harmadik legjobb filmjében, a Toni Erdmann-ban egy román cégvezetőt formált meg. Számos Magyarországon is forgalmazott román filmben játszott, legutóbb az Érettségi-ben volt látható.
Az építész feleségének szerepét az első tervek szerint Johanna ter Steege-re osztották, aztán Nastassja Kinski került képbe, de végül mégis a holland színésznő utazott el a marokkói forgatásra.
Ter Steege már több magyar filmben is szerepelt, ő volt Emma Szabó István Édes Emma, drága Böbe című filmjében, később Török Ferenc Isztambul című drámájában alakította a rendező édesanyjának fikciós verzióját. A kilencvenes évek elején Stanley Kubrick vele tervezte leforgatni az Aryan Tapes című holokausztfilmjét, de a Schindler listája sikere miatt nem valósította meg ezt a filmtervét.
A Tegnap-ban az olasz származású Jo Prestia is fel fog tűnni, aki a színészi karrierje előtt thai bokszolóként volt ismert. A Visszafordíthatatlan című botrányfilm sokat emlegetett jelenetében ő erőszakolta meg és verte össze brutálisan Monica Belluccit.
Gaspar Noé filmjének többi részéhez hasonlóan ezt is nagyrészt improvizálták, a színészek azt az egy megkötést kapták, hogy húsz percnél ne legyen hosszabb a jelenet, amit ugyan sikerült betartani, de így is körülbelül tíz elviselhetetlen percen át tart. Prestia később szerepelt a De Palma-féle Femme Fatale-ban, a Bíbor folyók folytatásában és A 13-as című thrillerben is.
A Tegnap forgatásán profi színészek mellett helyi amatőrökkel egészítették ki a szereplőgárdát, akiket utcai castingokon kerestek. Marokkóban egy olyan helyszínt talált meg Kenyeres, amelyet szembe tudott állítani az európai életmóddal, a főszereplő fényűző életvitelével. A nyomozás egy road-movie-hoz válik majd hasonlatossá a film, így Marokkón belül számos különböző városban és helyen forgattak, Marrakeshben, Tangierban, Casablancában és Essaouirában.
Nem csak a színészek cserélődtek, az operatőr személye is megváltozott. A Saul fia későbbi operatőrével, Erdély Mátyással fogott neki a projektnek Kenyeres (a korábbi rövidfilmjeit mind vele csinálta), de végül Fillenz Ádám fényképezte a filmet, aki többek között a Poligamy és a Pál Adrienn forgatásán állt a kamerák mögött.
A Tegnap-ban nem lesznek flashbackek, de ahogy a főhős mind jobban elmerül a múltjában, úgy a képi világ is egyre inkább régebbi idők filmkészítési módjait fogja idézni, de anélkül, hogy ez túl nyilvánvalóvá válna – mesélte a Cineuropának Kenyeres.
Harmincegy nap alatt vették fel júliusban és augusztusban, Kenyeres azóta már össze is vágta a Tegnap első változatát. A rendező tervei szerint jövő tavaszra lesz kész a film, jelenleg nemzetközi forgalmazót keresnek hozzá.
Ha minden jól megy, májusban debütálhat majd a cannes-i filmfesztiválon, ahol Kenyeres Before Dawn című rövidfilmje 2005-ben versenybe került, négy évvel később A repülés történeté-t pedig a Rendezők kéthete nevű párhuzamos szekcióban vetítették. Ha felkapják Cannes-ban a Tegnap-ot, nem kizárt, hogy a Saul fiá-hoz hasonló kört fog majd befutni.
A Nemes Jeles-Kenyeres párhuzam egyébként is adja magát: a két rendező évtizedes barátságot ápol egymással, mindketten három sikeres rövidfilm után csinálhatták meg az első nagyjátékfilmjüket, illetve a kétezres évek közepén együtt dolgoztak asszisztensként Tarr Béla A londoni férfi című filmjének korzikai forgatásán, és onnan együtt távoztak, amikor a helyi maffiózók miatt veszélyben érezték az életüket. Kenyeres amúgy színészként feltűnt a Saul fiá-ban.