Tizenkét éves lehettem, amikor elhatároztam, hogy csinálok egy gengszterfilmet. Verejtékes munkával kiizzadtam magamból egy forgatókönyvet – lehetett vagy tíz oldal –, majd rávettem pár osztálytársamat, hogy álljanak velem együtt a kamerák elé. Talán egy jelenetet, ha felvehettünk, szerencsére az sem maradt meg az utókornak. Igazából az egész arra szolgált, hogy menő – és persze túlméretezett – öltönyben, bőrkesztyűben és nagyszülőktől csórt puhakalapban keménykedhessünk úgy, mint a kedvenc filmjeink szereplői.
Ben Affleck negyvennégy évesen csinálta meg a saját házi gengszterfilmjét, azzal a nem elhanyagolható különbséggel, hogy Az éjszaka törvényé-t a Warner Bros. 65 millió dollárral finanszírozta. A végeredmény azonban pont olyan lett, mint amikor pár kamasz Al Caponé-sat játszik a hátsó udvaron: újrahasznosított klisékből alkotta újra a szesztilalom bűnnel fertőzött világát, amiben nemcsak az eredetiség, hanem a hitelesség szikrája sem fedezhető fel.
Pedig papíron ez egy betonbiztos vállalásnak tűnt Affleck részéről, akinek ez a negyedik rendezése. Adta magát, hogy Az Argo-akció Oscar-díja révén szerzett biankó csekket egy gengszterfilmre váltsa be: férfias műfaj, illik az érdeklődési köréhez, stílusos és sikkes filmkészítésre ad lehetőséget. Ráadásul Dennis Lehane 2012-es, azonos című regényét adaptálta, aki egyszer már szerencsét hozott számára: a bostoni krimiszerző írta Affleck rendezői bemutatkozásának, a Hideg nyomon-nak az eredetijét.
Még az sem volna önmagában baj, hogy Az éjszaka törvénye hemzseg a tipikus gengszteres sablonoktól. Láttuk már A keresztapá-t, a Nagymenők-et, a Szigorúan piszkos ügyek-et, a Közellenségek-et. Ismerjük a morálisan besározódó bűnözőt, aki felemelkedése során apránként őrli fel a lelkiismeretét, és hasztalan próbálja szétválasztani magánéletét erőszakos hivatásától. Vagy az egyetlen becsületes rendőrt a városban. Az öreg maffiózót, aki csökött agyú utódot nevel ki; a femme fatale-t és a megesett szüzet. Úgyis az számít, hogyan tálalják a műfaj kötött és kötelező elemeit, és Lehane regénye erős jellemrajzokat, sűrű atmoszférát, komplex konfliktusokat, széles körű korrajzot kínált.
Affleck azonban minden hibát elkövetett, amit elkövethetett, szinte csak rossz kreatív döntéseket hozott. Kezdjük ott, hogy magára osztotta a főszerepet. Ő játssza Joe Coughlint, aki az első világháborúból hazatérve piti bűnözőnek áll, beleszeret a rossz nőbe, belecsöppen a bostoni maffiaháborúba, farkasszemet néz a halállal, majd kap egy esélyt az újrakezdésre. Ezt arra használja, hogy Floridában kezdje kiépíteni saját kis bűnözői birodalmát, eközben szembekerül egy helyi rendőrfőnökkel, egy ifjú prédikátorral, sőt, még a Ku-Klux-Klannal is.
Cirka tíz évet ölel fel a film története, egy bűncézár felemelkedését és erkölcsi bukását kéne ábrázolnia. Ehhez képest Joe alig változik, nem hisszük el Afflecknek a film elején, hogy nyeretlen kétéves, sem a végén, hogy megtört, kiégett. Nem ártott volna továbbá, ha nem egy olyan színész áll a középpontban, akinek megalszik a tej a szájában. Affleck a maga szűkre szabott keretei között máskor vállalható főszereplő tud lenni, de egy efféle gengsztereposzhoz dinamikus, energikus, karizmatikus személyiség szükségeltetett volna. Faarcú játéka kínosan kevés, méretes, betöltetlen űr keletkezik miatta a film szívében.
A rendezés mellett most először egymaga vállalta a forgatókönyv megírását is – eddigi három filmjében társírókkal dolgozott –, de tévesen mérte fel az arányokat. Vagy meg kellett volna nyirbálnia a nagy ívű regényt, amelynek cselekménye egy Gengszterkorzók-évadot is kitenne, vagy legalább háromórásra kellett volna duzzasztania a filmet, hogy mindent kibonthasson.
Ehelyett egy az egyben, az összes mellékszállal megpróbálta alig több mint két órába zsúfolni az egészet. A karaktereknek, szereplői viszonyoknak, konfliktusoknak nincs idejük lélegezni, száguldunk egyik fordulóponttól a másikhoz, a narrátor darálja az információkat, hogy tudjuk tartani a lépést. Semminek nincs súlya, semmiben nem mélyedünk el.
Különösen a film első, bostoni szakasza nyögvenyelős, a floridai áttelepülés legalább újszerű környezetet teremt az alkohollal való üzletelésnek meg a gengszterleszámolásoknak. Miami Vice a századelőn, nem egy rossz gondolat. De sajnos a felszínességet okozó rohamtempó ezután sem hagy alább, megmarad a színjátszókörös hangulat is. És ami potenciál még rejlik a cselekményben, azt totálisan agyonvágják a gyalázatos párbeszédek, amiket mintha a Maffiózók Christopher Moltisantijának botcsinálta forgatókönyveiből ollóztak volna össze.
Affleck dialógjai olcsó szerencsesüti-közhelyekké degradálják az eredeti regény letisztult, prózai egyszerűségű mondatait, gondolatait. A szegény színészgárda – amiben találunk profi, gengszterfilmre termett karakterszínészeket (Brendan Gleeson, Chris Cooper) és tehetséges fiatalokat is (Elle Fanning, Chris Messina, Siena Miller) – derekasan küzd az életidegen szövegekkel, de még Spencer Tracy és Katherine Hepburn sem boldogult volna az ilyen szellemesnek szánt, fájó csörtékkel: – Keresd a szerencsédet. – Néha ő talál meg téged.
Az utolsó fél órára aztán némileg magára talál Az éjszaka törvénye, az a jelenet például kifejezetten vicces, amikor Joe megsebesül egy lövöldözésben, és percekig vitatkozik a társával, hogy ő találta-e el véletlenül. A végső leszámolásban, ahol végre úgy istenesen dörögni kezdenek a puskák, Affleck megvillant valamit rendezői tehetségéből. Ez az egy szakasz megközelíti a nagy elődök, Coppola, De Palma és Scorsese színvonalát. De hiába pedzeget olyan érdekes morális kérdéseket a film, mint hogy van-e különbség bűnöző és gengszter között, vagy hol húzódik a határ, ami az elveink feladásához vezet, ha egyszer Affleck minden nüanszot kiöl a történetből.
Így válik Joe Coughlinból századelős igazságosztó, panamakalapos Denevérember, aki egymaga kisöpri a rasszizmust Floridából, és ha mindez nem volna elég, egy monológban még azt is megjövendöli, hogy egy nap a begyöpösödött nézeteket valló fehér uralkodó osztály elbukik a multikulturalitással szemben. Így eshet meg, hogy paradox módon a Ku-Klux-Klan fejese lesz a film legszórakoztatóbb, legrokonszenvesebb karaktere. Azon egyszerű oknál fogva, hogy a színészek közül egyedül Matthew Maher érezhetett rá, hogy ebből nem sülhet ki semmi jó, ezért karikatúrára vette a nyúlszájú klánvezért. Mintha Hókuszpók kivételesen az az afroamerikaiakat venné üldözőbe a törpök helyett.
Mire elérkeztünk a katartikusnak szánt befejezéshez, már csak önmaga paródiájaként tudtam nézni a filmet, egy tagadhatatlanul ambiciózus kísérletet, ami az író-rendező-főszereplő hiúságának esett áldozatául. Affleck senki mást nem okolhat azért, hogy Az éjszaka törvényé-n úgy lötyög az a gengszterfilm, amivé válni szeretett volna, mint elnagyolt hősén a zakó.