Amióta létezik cirkusz, a vizuális művészetek azóta merítenek ihletet belőle, így nem csoda, hogy valakinek eszébe jutott: készüljön film a Recirquel nevű magyar cirkuszi társulatról. Annál is inkább, mert történetük valóban egy igazi sikersztori, ami ugyanakkor még nem eléggé ismert, ezért képes újdonságként hatni.
A Recirquel minden kétséget kizáróan megérdemli a hírverést, mégis fontos lenne tudni, kitől származott a filmkészítés ötlete. A társulatalapítótól, aki valójában promóciós filmet rendelt? Vagy a filmkészítőktől, akiket izgatott a cirkuszt művészi szintre emelő fiatalok vállalkozása? És még ezután sem mindegy, hogy a filmet hová szánták: mozivászonra vagy inkább tévéképernyőre, és tudták-e, mi a fő különbség e kettő között.
Akármi is volt a pontos elképzelés, az eredmény felemás. Készítettek A meztelen bohóc című előadás létrejöttéről egy promóciós filmet, amelynek a tartalma alig haladja meg a „szép és nemes munka folyik itt” üzenetét; és bár úgy döntöttek, a színpadi attrakciókat kiviszik a város falai közé, hogy nagyobb szabásúnak és filmszerűbbnek hassanak, hozzáértő rendező és operatőr híján ennek épp a mutatványok látták kárát. Vagyis: készült egy képernyőre való, igényesebb PR-anyag, ami se nem dokumentumfilm, se nem látványos cirkuszfilm, viszont egy tévéműsorhoz képest túl hosszú és lassú.
Rögtön az elején lírai képekkel vezetnek be bennünket a történetbe, röpködnek a drónok, csusszannak a fahrtok, gurgulázik a zongora, de a fogcsikorgatva előadott erőfeszítés csak hamis póznak tűnik, felesleges szépelgésnek. A film úgyis akkor kezdődik el, amikor nem centire beállított jeleneteket, hanem tettre kész fiatal akrobatákat látunk, a készülő műsor első ijedségében, bizonytalanságában, smink és pátosz nélkül.
Aki látott valaha Recirquel-előadást, rájuk kíváncsi, azokra az ígéretes tehetségekre, akikből még akármi lehet, hiszen a tehetségük a szemünk előtt bimbózik és forr ki előadásról előadásra.
Mi mással kezdődhetne a történetük, mint hogy mennyi áldozattal, kínnal, fájdalommal jár a küldetésük, és mennyi veszélyt rejt magában? Szintén kötelező kör a társulat története, koncepciója, vállalása, de amikor a társulatalapító Vági Bencét beültetik a Müpa aulájába, hogy ott mesélje el a „honnan jöttünk” meséjét, hirtelen újra a régi közszolgálati tévében érezzük magunkat, valamelyik tíz éve megszüntetett kulturális műsorban. Ezt a plánt jó lett volna túlhaladni, soha elő nem venni, ha már moziba szánták a filmjüket.
A kötelező szólamok helyett inkább azt lett volna jó megtudni, kicsoda Vági Bence, honnan jött, mit dolgozott, mielőtt elhatározta, hogy cirkuszi társulatot verbuvál, hogyan válogatta össze a csapatot, hogyan szerzett pénzt, előadóhelyet stb. E nélkül megmarad a hűvös és diplomatikus menedzser-alapítónak, aki minden szavában az elképzelt koncepciót képviseli.
Szerencse, hogy aztán a fiatal akrobatáké lesz a főszerep, végre megismerjük néhányukat, és egy kicsit a hátterüket is. Szinte mindegyikük életében van valami izgalmas vagy drámai, és kivétel nélkül mindannyian érzékenyek, szimpatikusak. Megnyitásuk-megnyílásuk hasonló ahhoz, amit a Pina Bausch: Álomtánc című filmben láthattunk, amiben gimnazisták tanulták be a világhírű koreográfus leghíresebb előadását, és míg felnőttek a szerepükhöz, felfedték az életük terheit, traumáit is. Itt is mindenkinek megvan a maga puttonya, és a film egyik legnagyobb erénye, hogy ezekből építkezik.
Lakatos Leonettára emlékeztem legélénkebben az általam két éve látott előadásból, és nem csalódtam: küzdelmeivel együtt színpadra termett egyéniség, de közel kerül hozzánk a magányáról valló Pintér Áron, az édesapjával dacoló Illés Renátó és a saját tanyát építő, később pálinkafőzést tervező Biritz Ákos is.
A csúcs mégis véletlenül pottyan a filmesek ölébe: a társulat bombázójának, Veress Zsanettnek egy idős artista, Simon Árpád a „kabalája”, a mentora, személyes edzője. Ez a gyönyörűen bizarr kapcsolat és Árpi bácsi személye önmagában elég ahhoz, hogy a filmből hazavigyünk magunkkal valamit. És üzenet azoknak a férfiaknak, akik Zsanettben csak csodás adottságait látják: ez a nő arra vágyik, hogy a teljesítményéért és az erőfeszítéséért, kitartásáért szeressék, ne egy kívánatos testet lássanak benne.
Ezek a fontos és drámai történetek a film legigazibb pillanatai. Ezekre fogunk emlékezni, és nem azokra a klipekre, amikben megpróbálták nagyon látványosan feldolgozni a társulat mutatványait, ám végül sokkal laposabban sikerült őket megmutatni, mint ahogy a színpadon hatottak. Külön műfaj koreográfiákat képileg feldolgozni, és egyáltalán nem csoda, ha ebben egy fiatal magyar rendező még nem jeleskedik.
Az is lehet, hogy csak aránytévesztés, hogy inkább arra koncentrált, ő hogyan brillírozhat a filmes eszköztárával, és nem arra, hogy a témáját odaadóan szolgálja. Nem vette észre, hogy nem az a nagy szám, ha Zsanett lábfeje a snitt végén közeliben érkezik a kötélre, hanem hogy a partnere válláról egyenesen a kötélre képes lépni, és azon megállni. Mert minél nagyobb a díszlet, a kameramozgás, és általában a körítés, annál inkább elveszik benne a lényeg: a mutatvány.
Az embernek gyakran van az a nyugtalanító érzése, hogy nem azt mutatják, amit szeretne látni, vagy nem látja rendesen a mutatványt, mert az attrakció nem részleteiben, hanem totálképben érvényesülne igazán. Ritkán fordul elő, hogy a kamera összhangba kerül a tárgyával, és még ritkábban, hogy elkap egy megismételhetetlen pillanatot, például amikor megjelenik a félelem, a düh, az elkeseredettség. Akad ilyen is, de nem elég.
Tévedés azt hinni, hogy valami attól lesz mozifilm, hogy nagyszabású kameramozgásokat használnak benne. Attól lesz az, ha a tartalom kifut egy olyan tartományba, ahol már nemcsak önmagáról szól, hanem valami általános érvényűről. Itt ez nem történik meg, már csak azért sem, mert mire elkészül az előadás, már ellőtték a patronokat a klipekben, és nem merik megismételni színpadi környezetben. Helyette egy teljesen stílusidegen klipet kapunk arról, mekkora világszenzáció lett a nemrég még csetlő-botló produkció.
Ez tehát a végszó: az ügyetlen önreklám, nem a társulat közös erőfeszítése és társulattá válása, amiért az egész megéri. Pedig tényleg nem azért csinálják, hogy megírják az újságok, és bemondják a tévében, hanem mert a színpadon létrejön a csoda, amibe mindenki beletette a maga személyes harcát és drámáját. De arra legalább fogunk emlékezni.