Számos helyen úgy írt a sajtó - köztük az Origo Filmklub is - a Mindenki Oscar-jelöléséről, hogy Deák Kristóf alkotása a második magyar kisfilm, amelyet díjra jelöltek a legjobb élő szereplős rövidfilmek kategóriájában, először Szabó István Koncert című viszgafilmjét érte ez a megtiszteltetés 1964-ben.
Kiderült azonban, hogy ez az információ téves.
Az MTI helyreigazítást közölt az Amerikai Filmakadémia tájékoztatása alapján, erre Kovács Gellért filmkritikus hívta fel a figyelmünket, aki egy korabeli cikket is előbányászott. Felhívtuk a lehető legkompetensebb személyt az ügyben, Szabó István rendezőt, aki megerősítette, hogy az ő Koncert-jét nem jelölték Oscarra.
A legendás magyar rendező több mint fél évszázaddal ezelőtti vizsgafilmjéről könnyű volt azt hinni, hogy az Oscar közelébe került. Több más honlap mellett a legnépszerűbb filmes adatbázisban, az IMDb-n is ez olvasható a Koncert adatlapján. Visszatekintve azért több dolog is gyanút kelthetett volna az információ helyességét illetően.
Marx József részletesen ír a Koncert-ről a Szabó Istvánról szóló 2002-es monográfiájában, de arról nem tesz említést, hogy a kisfilmet Oscar-díjra jelölték volna. Shirley MacLaine olvasta fel az 1964-es Oscar-gálán a jelölt filmek címét és rendezőjét, de a Koncert-nél Szabó István helyett Ezra Bakert mondott. Ez a lenti videóra kattintva tisztán hallható.
Eddig azt gondoltuk, hogy a Koncert amerikai producerének nevét mondta ki MacLaine, de most már tudjuk, hogy létezik egy The Concert című amerikai kisfilm, amelyet Ezra Baker rendezett, és amelyet 1964-ben Oscarra jelöltek.
1963-ban két azonos című film készült; az a film, amit én csináltam, Oberhausenben és más helyeken is nyert díjakat, de Oscarra a másik filmet jelölték
– erősítette meg az Origónak Szabó István. A később a Mephistó-ért Oscar-díjat nyert rendező szerint az lehetett a félreértés alapja, hogy a cím és a gyártási év is azonos, illetve hogy az ő Koncert című filmje is sok díjat nyert, és híres volt. A kisfilmet az alábbi videóra kattintva teljes egészében megnézheti.
Arról, hogy a vizsgafilmjéről Oscar-jelölt alkotásként írnak a sajtóban, Szabó István egy újságírótól szerzett tudomást a Mindenki jelölése után. Tőle hallotta először azt az elterjedt állítást, hogy a Koncert után egy másik magyar élő szereplős kisfilm is bekerült a legjobb ötbe. Erre Szabó úgy reagált az újságírónak, hogy nem érti, miről beszél.
„Attól félek, hogy ez nem igaz. Huszonöt éves fiú voltam akkoriban, és lehet, hogy nem szóltak nekem, de én erről nem tudok" – idézte fel a beszélgetést Szabó, majd arra kérte az újságírót, hogy járjon utána az ügynek. – "Már az első pillanattól próbáltam eloszlatni ezt a félreértést."
Szabó István szerint ki lehet jelenteni, hogy a Mindenki az első magyar Oscar-jelölt kisfilm ebben a kategóriában, és örüljünk ennek a sikernek. Még nem volt módja megnézni Deák Kristóf alkotását, de azt hallotta róla, hogy egy nagyon szép emberi történet, és talán ezért juthatott ilyen messzire az Oscaron.
A Mephisto rendezője szerint a Saul fia tavalyi győzelme nem játszott szerepet abban, hogy ismét jelöltek egy magyar filmet. „Nem egy zsűri, hanem nagyon sok ember szava dönt. Ebben nincs politika, nem az történik, hogy öt okos ember eldönti, hogy kinek jár most egy díj, hanem az Akadémia több ezer fős tagsága szavaz."
Szabó azt sem hiszi, hogy a Saul fia győzelme óta jobban odafigyelnek a tengerentúlon a magyar filmre. „Őket az érdekli, hogy mit láttak, és hogy az tetszett-e nekik.”
Ezra Baker Oscar-jelölt alkotása, a The Concert egy hatodik évfolyamos diákokból álló iskolai zenekarról és az előadásukra érkező szülőkről szól. A rettentően nagy zajt az egyik gyerek trombitaszólója csendesíti el – derül ki egy helyi újság korabeli cikkéből.
A díjjal kapcsolatos információkat összesítő Oscar Database nevű oldalon az olvasható, hogy a kisfilmben látott koncertet a két nappal korábban meggyilkolt John F. Kennedy emlékére szervezték meg. Baker amúgy 1961-ben Oscart nyert a Day of the Painter című kisfilmjével.