A világ filmkedvelő része február 9. és 19. között Berlinre koncentrál, és azt figyeli, hogy idén vajon milyen nagy felfedezéseket tesznek a világ egyik legrangosabb filmfesztiválján. A Berlinale jelentősége egyedül Cannes-hoz és Velencéhez mérhető, a legnevesebb rendezők is megtiszteltetésnek veszik, ha meghívják őket, és a legnagyobb hollywoodi produkciók is örömmel választják a német fővárost a világpremier helyszínének.
A legendás finn rendező, Aki Kaurismaki hat év után Berlinben mutatja be új filmjét, a Logan című utolsó Wolverine-történetet is ott vetítik először nyilvánosan, a T2 Trainspotting-nek (kritikánk) pedig ez lesz az első állomása Nagy-Britannián kívül.
Rendkívül erős lesz a magyar jelenlét az idei fesztiválon, az embernek szinte keresnie sem kell majd, úgy is bele fog botlani egy-egy hazai vonatkozású alkotásba. Enyedi Ildikó új filmje, a Testről és lélekről című különös szerelmi történet a versenyprogramban kapott helyet, öt év után ismét esély van arra, hogy magyar film kapja a Berlinale fődíját, az Arany Medvét. 2012-ben Fliegauf Bence Csak a szél-je a zsűri nagydíjával, az Ezüst Medvével tért onnan haza.
Enyedi alkotásának fókuszában két zárkózott ember áll, akik éjszakánként ugyanazt álmodják: szarvasként együtt bolyonganak az erdőben. Álmaikban azonban hiába alakul ki bensőséges kapcsolat közöttük, nappal képtelenek nyitni a másik felé. A Testről és lélekről előzetese egy finom és szuggesztív alkotást sejtet, amely remélhetőleg a zsűri szívét is meg fogja puhítani. Aki már látta a filmet, azt mondta, egyáltalán nem lepődne meg azon, ha a jövő szombati zárógálán Enyedi kezében landolna a fődíj.
A Panorama szekcióban tartják meg Török Ferenc legújabb rendezésének, az 1945-nek az európai premierjét. A második világháború utáni első békés hónapokban játszódó film már bezsebelt egy közönségdíjat Miamiban, most a berlini nézők is elszörnyedhetnek a kopaszra borotvált, helyi kiskirályt játszó Rudolf Péter hatalomvágya és kapzsisága láttán.
Rögtön a fesztivál nyitófilmjében, a csütörtökön este levetített Djangó-ban is fel fog bukkanni egy magyar énekesnő - Palya Bea alakítja a címszereplő, azaz Django Reinhardt dzsesszzenész feleségét.
Pár nappal később, az Egyszer volt Németországban című német filmben Mácsai Pált szúrhatják ki majd a nézők. A Kossuth-díjas színész A lé meg a Lolá-ból vagy A kísérlet-ből ismert Moritz Bleibtreu-val együtt azon fáradozik, hogy a második világháború utáni Németországban elég pénzt gyűjtsenek össze az amerikai emigrációhoz.
2016-ban Bucsi Réka LOVE-ja képviselte a magyar animációt, idén a szintén a MOMÉ-n végzett Lovrity Anna Katalin Vulkánsziget animációs filmjét hívták meg, amelyben egy hímtigris egyre erőszakosabban próbál becserkészni egy fiatal és tapasztalatlan nőstényt.
Egy magyar kísérleti rövidfilmet is megnézhet a berlini közönség, Máté Bori The Headless Appearance című alkotása a Kritikusok Hete elnevezésű szekcióban kapott helyet. És még ezzel sincs vége a magyar vonatkozások sorának: a Penélope Cruz főszereplésével hazánkban forgatott A Spanyolország királynője című vígjátékot is levetítik a német fővárosban.
A magyar vonatkozású filmeken kívül is bőven van mit nézni a berlini seregszemlén. Kíváncsian várjuk, hogy a fanyar humor és a minimalizmus finnországi nagymestere hogyan nyúl a menekültválság témájához, igent fogunk mondani a mindig elbűvölő Rebecca Hall vacsorameghívására, és a lengyel hegyekben játszódó sorozatgyilkosos thrillert sem hagynánk ki. Az alábbiakban az idei Berlinalén debütáló tíz legizgalmasabbnak tűnő alkotást gyűjtöttük össze.
Agnieszka Holland két nagyszerű rendező, Andrzej Wajda és Krzysztof Zanussi mellett tanulta ki a szakmát, A város alatt című filmjét Oscarra jelölték, az utóbbi években pedig rangos amerikai sorozatok rendezőjeként tökéletesítette a tudását.
A lengyel hegyekben játszódó, hidegrázós hangulattal csábító sorozatgyilkosos thrillerjétől azt várjuk, hogy a lehető legjobb módon ötvözze benne az európai érzékenységet a mostani tévésorozatok profizmusával és csavaros történetmesélésével.
Luca Guadagnino felnövéstörténete már számos ujjongó kritikát begyűjtött a januári Sundance filmfesztiválon, és most európai közönség előtt is bemutatkozhat.
Az olasz rendező A Bigger Splash-ben kihozta a bujaságot Dakota Johnsonból, és most is a rá jellemző érzékiséggel mesél egy kamasz fiú sorsdöntő nyári élményéről. A srác vonzódni kezd egy amerikai férfihoz (Armie Hammer), aki pár hónapra hozzájuk költözött.
A cím jól összegzi a thriller kevés helyszínre korlátozott történetét: a legnagyobb német városban kell számos szörnyűségen átesnie egy fogságba esett ausztrál turistalánynak. Egyedül érkezett Berlinbe, és elkövette azt a hibát, hogy egy kedvesnek és megbízhatónak tűnő férfinál töltötte az éjszakát. Másnap már zárt ajtók fogadják, és arra kell rájönnie, hogy egy őrült ejtette rabságba.
A filmnek Sundance-ben tartották a világpremierét, és mindenhol azt írják, hogy Teresa Palmer fantasztikus alakítást nyújt a turistalány szerepében. A rendező az ausztrál Cate Shortland, akinek a Lore című remek második világháborús drámáját a magyar mozik is vetítették.
A spanyol Alex de la Iglesia változó minőségű filmeket gyárt ugyan, de amikor úgy igazából megszállja az ihlet (A fenevad napja, Egy őrült szerelem balladája), akkor az őrület ritkán tapasztalt szintjeire fellépve szórakoztatja és ejti ámulatba a nézőket.
A The Bar-ban egy sarki talponállóban esik fogságba tucatnyi ember, miután az utcán előbb elszabadul a pokol, majd teljesen elnéptelenedik a környék. Ez lenne a világ vége? A rendezőt ismerve sok vér fog folyni és sok elszállt dolog fog történni, mire kiderül az igazság.
Aki Kaurismaki eddigi filmjeivel egy különálló és időtlen világot teremtett magának. A The Other Side of Hope sem úgy néz ki, mintha 2017-ben játszódna, a szíriai menekült beemelése viszont nagyon aktuálissá teszi a filmet. A finn rendező ezt a témát sem komolykodja el, nála még az is humoros tud lenni, amikor a menekült ütésváltásba keveredik egy helyi férfival.
Két fantasztikus színész, Stellan Skarsgard és legutóbb a Phoenix bár-ban remeklő Nina Hoss elmélkedik azon Volker Schlöndorff legújabb filmjében, hogy vajon a múlt megélt, majd elvesztett közös boldogságot vissza lehet-e hozni.
Skarsgard egy New Yorkba utazó írót formál meg, aki tizenhét év után ismét felkeresi régi szerelmét. Románcuk színhelyén, egy álmos tengerparti kisvárosban merülnek el a múltban. Az Oscar-díjas Bádogdob-ot is jegyző Schlöndorff utoljára 17 évvel ezelőtt szerepelt a berlini versenyprogramban A lövés utáni csend-del.
A jó útra tért bérgyilkos is egy olyan hőstípus a filmművészetben, amelyre lehetetlenség ráunni. A Mr. Long egy gengszterfilm és egy szerelmi történet keveréke, amelyben egy eldugott kisvárosban lel menedékre a legutolsó küldetése során súlyosan megsebesült bérgyilkos.
Főzni kezd egy kisfiúra és a drogfüggő édesanyjára, és annyira finom ételeket készít, hogy annak hamar elterjed a híre, és egyre hosszabb sorok kígyóznak a leveseiért. Az ilyen filmekben mindig az a fő kérdés, hogy van-e esély arra, hogy az ember végleg szakítson a bűnös múltjával.
A chilei Sebastián Lelio visszatérő vendég Berlinben, Gloria című filmjét is ott mutatták be 2013-ban, amely három díjat is elvitt, köztük a legjobb színésznőnek járó Ezüst Medvét.
Most egy transznemű nőről forgatott filmet, aki ellen mindenki összeesküszik. De hiába akarja az elhunyt barátjának a családja elüldözni őt, ő fenntartja magának a jogot a gyászhoz. Ahogy a címben is olvasható, Leilo egy fantasztikus nő portréját készítette el, aki kiáll a saját igazáért.
Egy feszült drámához nem kellenek látványos díszletek, néha egy közös vacsora, néhány tehetséges színész és a karaktereket összeugrasztó titkok jó ütemű adagolása is elég hozzá – szűrhető le a tanulság a The Dinner előzeteséből.
Richard Gere, Rebecca Hall, Steve Coogan és Laura Linney ül le egy asztalhoz, mint két házaspár, de vidám csevegés helyett gyermekeik szörnyű tettével kell valamit kezdeniük. Herman Koch magyarul is megjelent regényét Oren Moverman rendező vitte vászonra. Őt sem most fedezte fel magának a Berlinale, már a legelső filmjét, a Woody Harrelson főszereplésével készült A harcmező hírnökei-t is beválogatták a versenyprogramba, majd díjazták a legjobb forgatókönyv kategóriájában.
Búval bélelt, minden porcikája fáj, már nem úgy működik a regenerálódóképessége, mint régen, de azért még így öregen sem kötnénk bele Wolverine-be, akit, ha hitetünk a nyilatkozatoknak, most formál meg utoljára Hugh Jackman.
A szokásosnál jóval erőszakosabb és komorabb szuperhősfilmmel búcsúzik el a színész leghíresebb szerepétől, James Mangold rendező azt ígéri, hogy a Logan a felnőtt közönséget szólítja majd meg, ezúttal minden ütésnek meglesz a következménye.
Az Origo Filmklub a helyszínről fog tudósítani az idei Berlinaléról. Riporterünk, Gyárfás Dóra már megérkezett a német fővárosba, pénteken reggel a Testről és lélekről sajtóvetítésén kezd, kora délután közöljük az Enyedi Ildikó filmjéről írt kritikáját.