Június 20-án robbant a hír, hogy kreatív nézeteltérésekre hivatkozva a Disney megvált a Han Solo-film két rendezőjétől, Phil Lordtól és Chris Millerről. Azóta kiderült, hogy a rendezőpáros, illetve Kathleen Kennedy producer és Lawrence Kasdan forgatókönyvíró között már a kezdetek óta ellentét feszült, ami odáig fajult, hogy a forgatás előtt három héttel kirúgták Lordot és Millert. A páros improvizációknak nagy teret engedő stílusa, az előző filmjeikből már ismert önirónikus és komikus hangvétel összeegyezhetetlennek bizonyult Kennedy és Kasdan elképzeléseivel.
Egy hete lett nyilvános a kirúgás, a The Hollywood Reporter tényfeltáró cikkéből újabb részletek derültek ki arról, mi is vezetett a szakításhoz. A filmes szaklap egy június közepi napot emleget fel: hiába volt már délután egy, a rendezőpáros a Millennium Falcon pilótafülkéjében ültek és mindössze három beállításon voltak túl a Kennedy által elvárt 12-13 helyett, és az így felvett anyag nem adott sok lehetőséget a vágónak.
A THR forrásai szerint ez egyáltalán nem volt kirívó eset, gyakran megtörtént, hogy Kennedy nem volt elégedett a rendezőpáros tempójával, illetve Kasdannel egyetemben a felvett snitteket is sokszor problémásnak tartotta. Az érzés kölcsönös volt. Lord és Miller azért volt elégedetlen, mert azt érezték, hogy semmilyen kreatív szabadságot nem kapnak, illetve a rájuk erőltetett szűkös határidők is idegesítették őket. Úgy vélték, hogy már a kezdetektől fogva nem kaptak elég időt az egyes jelenetek felvételére.
Kennedy és a rendezőpáros filmkészítési stílusa alapvetően különbözött, és ez már az elejétől fogva feszültté tette a kapcsolatukat. A forgatáson dolgozó, majd a THR által megszólaltatott források úgy vélték, hogy bár Lord és Miller tehetsége tagadhatatlan, túlságosan támaszkodtak a korábban már bevált improvizációs technikájukra. Ez remekül működött a 21 Jump Street című akciókomédiánál és a folytatásánál, akkor viszont kevésbé, ha a forgatáson több száz stábtag malmozik, miközben a szereplők újabb és újabb vicces mondatokat találnak ki.
„Ennél a produkciónál sokkal korábban meg kell tudni hozni a döntéseket, mint ahogy azt ők megszokták” – kritizálta a rendezőpárost az egyik forrás. Sokak számára bizonytalankodásnak tűnik Lord és Miller munkamódszere, ők azonban szeretnek szabad teret adni a színészeiknek, mert szerintük ez hozza ki belőlük a legjobb alakítást.
Az improvizációk miatt rúgták össze a port a Star Wars-produkciókban kulcsembernek számító Kasdannal, aki elvárta, hogy az általa jegyzett forgatókönyvet szóról szóra mondják fel a színészek. A rendezőpáros azzal próbálta megbékíteni A Birodalom visszavág és A Jedi visszatér íróját, hogy először felvették a leírtak szerint a jeleneteket, aztán a saját belátásuk szerint is rögzítették őket.
Kennedy már májusban komoly változtatásokra szánta el magát. Először a film eredeti vágóját, a korábban kisebb kaliberű filmeken (Vaskabátok, Berberian Sound Stúdió, Macbeth) dolgozó Chris Dickenst cserélte le a kétszeres Oscar-díjas nagyágyúra, Pietro Scaliára, Ridley Scott állandó munkatársára.
Majd miután a fiatal Han Solót játszó Alden Ehrenreich alakításával sem volt megelégedve, egy színész trénert fogadott fel mellé. Lord és Miller javaslatára Maggie Kiley színész-rendezőt vették fel, akivel a 21 Jump Street-ben dolgoztak együtt.
A személycserék nem nyugtatták meg Kennedyt, és következő lépésként arra kérte a rendezőként is nagy tapasztalattal bíró Kasdant (aki többek között olyan filmeket jegyez, mint A nagy borzongás, A test melege és a Francia csók), hogy ő is legyen ott a londoni forgatáson. A Zsivány Egyes-nél Gareth Edwars belement abba, hogy félreálljon, és Tony Gilroy vegye át a gyeplőt, Lord és Miller viszont nem fogadta el, hogy csak névleg legyenek rendezők.
Kennedy ezek után döntött úgy, hogy nem maradt más választása, mint megválni Lordtól és Millertől. A forgatás hátralévő három hetét, majd a több hetes utóforgatást az Apollo-13 és az Egy csodálatos elme Oscar-díjas rendezője, Ron Howard fogja levezényelni, ő biztosan nem fogja a saját látásmódja sulykolásával felbőszíteni a producert és a forgatókönyvírót.
A Zsivány Egyes után a Han Solo-film elkészítésére felvett alkotókkal is meggyűlt a baja a stúdiónak. Tavaly csak az utóforgatások során fajult odáig a dolog, hogy félreállították a rendezőt, most viszont már a forgatás idején drasztikus, és merőben szokatlan lépésre szánta el magát a Disney.
Felvetődik a kérdés, miért vesznek fel fiatal, egyéni látásmóddal bíró rendezőket, ha aztán nem hagyják kiteljesedni őket? Lord és Miller joggal hihette, hogy azért alkalmazták őket, mert a Disney-nek tetszett az, amit addig csináltak, és azt folytathatják egy még nagyobb projekt keretében. Ehelyett azzal kellett szembesülniük, hogy szigorú kontroll alatt tartják őket, és minimális lehetőségük van arra, hogy megvalósítsák az elképzeléseiket.
A Disney szempontjából sokkal egyszerűbb lett volna, ha rögtön a megbízható iparosként ismert Ron Howarddal fut neki a projektnek, neki nem okozott volna gondot a forgatókönyv követése. A rajongóknak megnyugtató hír lehet, hogy a Han Solo-filmmel ellentétben az év végén érkező nyolcadik epizód, Az utolsó Jedik munkálatai a legnagyobb rendben zajlottak le.