2018-ban ünneplik a lengyelek függetlenségük visszaszerzésének 100. évfordulóját. Lengyelország 123 éves felosztottságát követően újjászületett és visszatért Európa térképére. Az idei Lengyel Filmtavasz keretében ezt az időszakot az 1918-as Mania című film segítségével idézik fel, melyben
a főszereplőt a némafilmkorszak akkoriban épp emelkedőben lévő sztárja, a bulvársajtónyelv első vampja, az első "latin szerető", azaz Rudolph Valentino későbbi felesége, Pola Negri alakította, rendezője és operatőre pedig a magyar Illés Jenő volt.
A korábban eltűntnek vélt, de 2006-ban megtalált némafilm vetítését élőzene színesíti a Czerwie együttes előadásában.
A visszaszerzett függetlenség elválaszthatatlanul összekapcsolódik a szabadság fogalmával, amelyért az utóbbi évszázad során Lengyelországnak többször meg kellett küzdenie. A szabadságnak azonban sok dimenziója és arca van, amit az idei filmek is szemléltetnek, mind az egyén, mind a nemzet tekintetében. Túlnyomó részük igaz történeteken alapul, hiszen a legérdekesebb forgatókönyveket maga az élet írja.
A nézők olyan hétköznapi emberek sorsát ismerhetik meg, akik a legkegyetlenebb időkben, vagyis a háború ideje alatt éltek, mégis, amikor a leginkább számított, hősiesen helyt álltak. A Letépett kalász egy parasztlány alakját idézi fel, aki az I. világháború során mártírhalált halt a hit és az emberi méltóság védelmében.
A kiátkozott a lengyel antikommunista felkelés hőseiről szól, tisztelettel adózva azoknak a katonáknak, akik a II. világháború után a szovjet megszállás ellen harcoltak, és akiknek nem csak kínvallatással és halállal kellett szembenézniük, hanem azzal is, hogy a népi hatalom minden nyomukat megpróbálta kitörölni a közösség emlékezetéből. A film vetítése utáni találkozó vendége Marcin Kwaśny, színész és a film producere lesz, akinek nagy mértékben köszönhető, hogy a film készítésének kezdeti költségeit, kb. 130 ezer eurót a jövőbeni nézők adományaiból gyűjtöttek össze (a film teljes költségvetése mintegy 625 ezer euróra rúgott). Adakoztak otthon és külföldön élő lengyelek is, nagyon sokan várták ugyanis, hogy film szülessen a második világháború után a kommunisták ellen tovább harcoló csoportokról és azok felszámolásáról.
A népirtás és a veszteség traumájával szembesülnek A madarak Kigaliban énekelnek című film szereplői. A lengyel alkotók ráirányítják a néző figyelmét annak nehézségeire, hogy egy tragédia megtapasztalása után hogyan lehet normális életet folytatni. Bár Ruanda messzinek látszik a maga problémáival, a rossz és a gyűlölet mechanizmusa meglepően univerzális.
Ugyancsak az erkölcsi dilemmákat érinti a Gyilkos vagyok című pszichológiai thriller, mely a XX. sz. hetvenes éveiben történt eseményeket eleveníti fel, ábrázolva az egyén és a totalitárius rendszer konfliktusát.
A szabadság személyes dimenzióját veszi szemügyre a következő két mű. A Legjobb című film Jerzy Górski triatlonista életútját mutatja be, akinek a legmélyebbre kellett süllyednie ahhoz, hogy heroikus csatát vívjon saját gyengeségével és kiváló sportolóvá váljon. A vetítés utáni díszest vendége a film főhőse lesz.
A minden korlátot legyőzni képes belső erőt mutatja meg a Carte blanche című film is, melynek főszereplőjét a súlyos fogyatékosság sem bírja megakadályozni hivatása megvalósításában.
A filmfesztivált meglepetés, egy tudományos-fantasztikus mű koronázza meg. Az Ádám varázsdoboza rendhagyó vígjáték, mely az időutazásról és a téridő határait elsöprő szerelemről szól.
A 24. Lengyel Filmtavasz programjáról további információt itt talál.