Mészáros Márta volt az első női rendező a berlini filmfesztivál történetében, aki 1975-ben a legjobb filmnek járó Arany Medve-díjat átvehette.
Örökbefogadás című, finoman árnyalt női portréjában Berek Katalin egyedülálló, magányos gyári munkásnőt alakít, aki hiába szeretne nős szerelmétől gyereket.
Egy nevelőotthonban élő fiatal lánnyal, a „próbagyermekével" való kapcsolat hozzásegíti őt ahhoz, hogy tényleg örökbe fogadjon egy csecsemőt, és életét a másoktól való függőségek nélkül rendezze be. Mészáros Márta ezzel a filmjével lett nemzetközileg ismert rendező.
A film teljeskörű, 4K felbontású restaurálása a Magyar Nemzeti Filmalap 10 éves digitális filmrestaurálási programja keretében, a Filmarchívum szakmai irányításával, az eredeti kameranegatív és az eredeti mágneshangszalag felhasználásával készült 2018-ban, a Magyar Filmlaborban, Koltai Lajos operatőr közreműködésével.
Különösen örülök annak, hogy egy nagy európai rendezőnő mesterművét, az Örökbefogadás-t ismét a legjobb kép- és hangminőségben mutathatjuk be. Mészáros Márta a szerzői film úttörője volt, akinek filmjei sok német női filmrendezőt is inspiráltak – az ő filmjeiknek szenteljük idei Retrospektívünket
– kommentálta a hír bejelentését Rainer Rother, a Deutsche Kinemathek – Museum für Film und Fernsehen művészeti igazgatója, a Berlinale Retrospektív szekciójának vezetője.
Mészáros Márta Örökbefogadás című filmjét követően mindössze egy magyar alkotó, Enyedi Ildikó nyerte el a Berlinale fődíját, az Arany Medvét Testről és lélekről című Filmalap támogatással készült filmjéért 2017-ben.