A Torontói Nemzetközi Filmfesztiválon debütált A hűséges férfi egyértelműen a francia újhullám hagyományait követi, hamisítatlan szerzői művészfilm. Hollywoodban így biztosan nem készülhetett volna el: 75 percesen is ráérős a tempója, nő- és férfiábrázolásában a politikai korrektség hívei találhatnak kivetnivalót, dramaturgiailag annyira fésületlen, hogy a karakterek érzelmeiről és gondolatairól nem a tetteik beszélnek, hanem hangalámondásos narráció, és a történet igazából csak a második felére kezd el igazán izgalmas lenni. Mindezekért cserébe viszont hiteles, őszinte és realisztikus filmet kapunk, ami pont ettől érdekessé is válik.
Úgy kezdődik, hogy Abel (Louis Garrel) és Marianne (Laetitia Casta) 3 éve járnak, amikor a nő közli, hogy terhes, de nem Abeltől, hanem a legjobb barátjuktól, Paultól, akivel vagy egy éve van viszonya. A brutálisan hideg szakítás után Abel nem lép tovább ugyan, de azért megpróbálja, így legközelebb 9 év múlva hall exe felől, Paul halálhíre kapcsán. Tesz egy újabb próbát az immár özvegy anyánál, sikerrel, ám ezzel nincs vége a bonyodalmaknak. Paul és Marianne fia, Joseph szabotálni akarja a kapcsolatot, ahogy Paul húga, Eve (Lily-Rose Depp) is, aki kislány kora óta szerelmes Abelbe, és szexbombává érve nyíltan hadat üzen Marianne-nak.
A romantikus dramedy mellett Garrel egy másik műfajt is bevon, ha csak ideiglenesen is: egy ponton úgy tűnik, a film krimi-paródiába fordul, a Joseph ugyanis azzal hitegeti Abelt, hogy Pault Marianne ölte meg. A kisfiú mesterkedése persze illik a fő történetszálba is, ami viszont - mint említettük - a második félidőre válik csak igazán izgalmassá, amikor Marianne úgy reagál Eve kihívására, hogy megkéri Abelt, álljon rajta bosszút az egykori félrelépéséért, és adja meg Eve-nek, amit szeretne. Abelt amúgy nem érdekli a fiatal nő, de Marianne kedvéért belemegy a játékba. Nem lőnénk le a poént, de a film a kapcsolatok általános buktatóin túl a vágy eszképista természetéről is szól: hogy mindig az kell a legjobban, aki épp elérhetetlen (legyen az idealizált, soha meg nem kapott bálvány vagy csak egy ex, aki végül kosarat adott), és hogy ehelyett inkább a szeretetre érdemes alapozni egy kapcsolatot.
Azt persze nem tudhatjuk, mennyire személyes ez a történet Garrel és Casta részéről, de mindenképpen rájátszanak erre az értelmezésre azzal, hogy pont ezzel a filmmel álltak elő. És ennél jobbat aligha tehetnének: sztárszínészi vonzerejüknek köszönhetően engedhettek meg maguknak egy ennyire őszinte és sajátos filmet. Ráadásul a tehetségnek sincsenek híján: Garrel színészvezetésben sem vall kudarcot, például nem csak a még most is csak 20 éves Lily-Rose Depp ér fel kettejükhöz, de a Josephet játszó Joseph Engel is. A 75 perces játékidő viszont azért pláne kínos, mert lett volna még hová bonyolítani ezt a szerelmi háromszöget.