Bár Sean S. Cunningham producerként jegyezte az 1972-es, az Ingmar Bergman-féle Szűzforrás koppintásaként is jellemezhető Az utolsó ház balra című, a slasher-specialista Wes Craven (Rémálom az Elm utcában, Sikoly) rendezte, ma már szintén klasszikusnak számító horrorfilmet is, a Cunningham által rendezett Péntek 13-nak sokkal inkább az 1978-ban bemutatott Halloween kövezte ki az utat. Persze John Carpenter filmjének is megvoltak a maga elődei: a francia Grand Guignol, a német krimi, a brit gótikus horror, az olasz giallo, a Psycho, a Kamerales és a kanadai Fekete Karácsony, aminek a Halloween egyfajta nemhivatalos folytatása is egyben (erről itt írtunk). Mindenesetre leginkább a Halloween fektette le a slasher alapjait a ledér fiatal lányokra vadászó, maszkos gyilkossal a főszerepben, és kis büdzséjéhez képest aratott kasszasikere is nagyban bátorította a filmeseket a formula kipróbálására.
Az 1980-ban bemutatott, a fiatal Kevin Bacont is felvonultató Péntek 13 szintén óriási kasszasiker lett. Félmilliós büdzséje ellenére csak Amerikában negyvenmillió dollárt kasszírozott, ami inflációval számolva ma már 120 milliónak felelne meg. Ma már a műfaj egyik első klasszikusaként kanonizálták, de bemutatása idején inkább botrányfilm volt: a korabeli kritikusok a filmtörténet legaljaként tekintettek a slasherre, jelen filmre pedig azért is volt okuk haragudni, mert egy nagy stúdió, a Paramount "alacsonyodott" odáig, hogy ilyen B-kategóriásnak számító filmet forgalmazzon számtalan vásznon Amerika-szerte. Ebert és Siskel kritikuslegendák odáig mentek, hogy elárulták a film végkimenetelét és a legendásan sokkoló zárlatát (azaz: "spoilereztek"), hogy ártsanak a film sikerének, valamint arra buzdították olvasóikat, hogy írjanak elégedetlenkedő leveleket Betsy Palmer színésznőnek, aki korábban csupa pozitív nőkaraktert játszott, ezúttal viszont ő volt az őrült Mrs. Vorhees.
Sok kritikát kapott a film erőszakossága miatt az MPAA, az amerikai korhatár-bizottság, amiért mozikba engedték a filmet, minimális vágást kérve. Ez precedenst teremtett, és a bizottságot annyian kritizálták a slasherek miatt (köztük nőjogi csoportok), hogy az MPAA a keményebb cenzúra mellett kötelezte el magát, ezzel nagyban hozzájárulva a slasher (első hullámának) hanyatlásához. Erre azonban még várni kellett, a Paramount viszont le akart húzni egy újabb bőrt a sikeres formuláról (és immár márkanévről). Sokatmondó, hogy Sean S. Cunningham rendező, aki a horror műfajához egyébként később is hű maradt, nem akart részt venni a folytatásban. A villámgyorsan elkészített 1981-es Péntek 13: II. rész egyszerre folytatás és önremake: tipikusabb és olajozottabban működő, azaz esszenciálisabb slasher, ami ugyanúgy a Crystal Lake ifjúsági táborában játszódik évekkel később, ezúttal viszont nem a fiát megbosszuló Mrs. Vorhees benne a gyilkos, hanem maga Jason Vorhees, aki visszaadná a kölcsönt, és az anyja miatt állna bosszút. A második részben született tehát meg a természetfeletti, magányos, gyilkos monstrum karaktere, persze csak a Halloween után szabadon.
Roger Ebert azt írta róla:
évente kéttucat filmben szabadul el egy elmebeteg gyilkos...és mindegyik épp olyan rossz, mint ez.
A filmet az első résznél jobban megvágták a cenzorok, csak 22 millió dollár körül kaszált, de még ez is huszonkétszerese volt az egymilliós büdzséjének. Steve Miner rendező mindenesetre egy évvel később előállt a Péntek 13. - III. rész: Véres kirándulás című újabb résszel, ami 36 milliót kaszált, az első hétvégéjén komoly konkurenciát jelentve Steven Spielberg E.T.-jének. Noha mindkét elődjénél lazábban kezelte a történetmesélési logikát, a Péntek 13. - III. rész: Véres kirándulás sikeréhez hozzájárulhattak a 3D-ben érkező horrorfilmes attrakciók, valamint az, hogy itt viselte először emblematikus hokimaszkját Jason Vorhees, ezzel ikonná válva, aki még Spielberg Ready Player One című filmjében is felbukkant.
Összesen 12 Péntek 13-folytatás és -remake készült, amelyek létjogosultságának megkérdőjelezhetőségét az alkotók is érezték időről időre, a Péntek 13. - IV. rész: Az utolsó fejezet alkalmával például rögtön beígérték a széria lezárását, amit persze az újabb kasszasikert látva nem sikerült betartaniuk (ezt később a Rémálom az Elm utcában-filmek alkotói is eljátszották a Freddy halála - Az utolsó rémálom alkalmával). A slasher mindeközben éppolyan elnyűhetetlen műfajjá vált, mint a halálból is folyton visszatérő antagonistái: még Tarantino is dolgozott a zsánerben, a 2018-as Halloween kasszasikerét folytatások követik, épp felröppent a Sikoly 5. híre, a műfaj pedig a tévét is meghódította, az American Horror Story 9. évada ugyanis retró slasher lett (1984).