Oscar előtt: melyik lesz a legjobb film a nagyon furcsa gálán?

A nomádok földje
Vágólapra másolva!
Több szempontból is történelminek nevezhető az április 25-én (magyar idő szerint április 26-án, hétfőn hajnalban 02:00-tól) kezdődő 93. Oscar-gála. Nagyon úgy tűnik ugyanis, hogy először nyerheti el a legjobb rendezőnek járó díjat nem amerikai származású rendezőnő (és ezzel az Oscar történetében a második nő), miközben az amerikai filmakadémia számos változtatást bevezetett az idei díjátadóra, s ezek egy részére a koronavírus-világjárvány miatt volt szükség. Ahhoz ugyan nincs köze a filmvilágot is megbénító pandémiának, hogy a legjobb hangvágás és hangkeverés kategóriáit ezentúl legjobb hang elnevezéssel  összevonják egy kategóriába, de ahhoz már sokkal több, hogy idén olyan filmeket is nevezni lehetett, amelyeket kizárólag streaming platformokon mutattak be, hiszen 2020 márciusa óta a mozik javarészt zárva volt. És természetesen folytatódik a politikai korrektség agresszív előretörése: konkrét kvótáknak - természetesen sokszínűséginek, mi másnak - kell megfelelnie annak a filmnek, amelyik a legjobb film jelölésére akar számítani, 
Vágólapra másolva!

Az Oscar-díjakat odaítélő amerikai filmakadémia tagjai eredetileg február 28-án tervezte megtartani a díjátadót, de a világjárvány miatt már tavaly úgy döntöttek, hogy a gála két hónappal később legyen, ráadásul vörös szőnyeges bevonulás nélkül, valamint idén a ceremónia nagy részét a hagyományos helyszín, a Los Angeles-i Dolby Színházból a belváros art deco stílusú Union Station pályaudvarára költöztetik – és a gála egyik producere, Steven Soderbergh szerint az egész ceremónia olyan lesz, mintha egy filmet néznénk (amelyben a Fertőzés-t is rendező Soderbergh szerint ráadásul a maszkok is különleges szerephez jutnak).

A gála elhalasztása nem újdonság, igaz, nem is fordult elő sűrűn az Oscar történetében: ez a negyedik ilyen alkalom, először 1938-ban, árvíz miatt kellett új időpontot kijelölni, majd 1968-ban, Martin Luther King Jr. meggyilkolását követően, harmadszor pedig 1981-ben, a Ronald Reagan elleni merénylet miatt.

Természetesen a gála halasztásánál lényegesebb, ugyancsak kényszer szülte változtatás, hogy az idei díjátadóra tömegével engedte nevezni az amerikai filmakadémia azokat a filmeket, amelyeket kizárólag streaming platformokon mutattak be. Míg korábban neves filmesek és fesztiválok azért lobbiztak, hogy az akkor a streaming-piacot uraló Netflix filmjeit zárják ki a versenyből, addig a pandémia miatti mozibezárások már egy évvel ezelőtt arra késztették a filmakadémiát, hogy változtasson a nevezés korábbi, mozibemutatáshoz kötött szabályain.

Arcmaszkos nő Bangkokban a többször elhalasztott Bond-film, a Nincs idő meghalni plakátja előtt, 2020. február 28-án Forrás: AFP/Mladen Antonov

A koronavírus-világjárvány miatt nem csak a mozik zártak be, több nagy stúdió elhalasztotta (és halasztja azóta is) már 2020-ra leforgatott filmjének bemutatását, jellemzően azon blockbusterek premierjét, amelyek általában a technikai Oscar-díjak versenyében nagy eséllyel indulnak. Igaz, e technikai díjak közül kettőt (hangvágás és hangkeverés) a koronavírus-járványtól függetlenül az amerikai filmakadémia összevont, így a látványos (pontosabban: a jól hangzó) filmek egyébként is az idei gála kisebb veszteseinek számítanának.

Persze, az átlagnézőt ritkán érdekli, melyik film nyeri a vizuális effektek, smink, látványtervezés vagy épp vágás díját – sokkal jobban izgatják a színészi elismerések, a rendező és a legjobb film díja.

Idén úgy tűnik, hogy rögtön a fődíj, a legjobb film díját nagy eséllyel A nomádok földje nyeri.Ez ugyanis az amerikai szaksajtó egyik kedvence, amely már számos fontos, "Oscar-előrejelző" elismerést megkapott: a velencei filmfesztivál fődíját, az Arany Oroszlánt elnyerő alkotás megkapta legjobb drámának és a legjobb rendezőnek járó Golden Globe-díjait, a legjobb film és rendező elismerését a BATFA-díjátadón, fődíjas lett az amerikai producerek, illetve a rendezők céheinél, legutóbb pedig a rangos függetlenfilmes gála, az Independent Spirit fődíját hozta el.

A film így az utóbbi évtizedek egyik legegyértelműbb esélyese, amelyet a legjobb film mellett további 5 kategóriában jelöltek. Ráadásul a legjobb színésznő (Frances McDormand) és a legjobb operatőri munka (Joshua James Richards) kivételével a kínai származású Chloé Zhao mindegyikben személyesen is érintett: legjobb adaptált forgatókönyv, legjobb vágás, legjobb rendező.

Ugyanakkor A nomádok földje egy fontos Oscar-előrejelző díjat nem tudhat magáénak: a színészcéh elismerését. Mivel az amerikai filmakadémia tagságában a színészek vannak a legtöbben, többnyire előnnyel indulnak az olyan sok sztárszínésznek lehetőséget adó, sokszereplős és színészközpontú produkciók, mint a Spotlight: Egy nyomozás részletei (2015) vagy ilyen például a díj idei nyertese, A chicagói 7-ek tárgyalása című tárgyalótermi dráma is. A színészcéh legjobb szereplőgárdának járó díjára ráadásul nem is jelölték A nomádok földjé-t, amiben egyetlen színésznő, Francis McDormand viszi a prímet amatőr szereplők mellett. Az igazi meglepetés az lenne tehát, ha mind A nomádok földjé-t, mind A chicagói 7-ek tárgyalásá-t megelőzné például a legtöbb, összesen 10 kategóriában jelölt – de az idei gálaszezonban eddig rendre hoppon maradó, pedig valóban nagyszerű – Mank, a főként a forgatókönyvéért magasztalt Ígéretes fiatal nő vagy a Sundance-kedvenc Minari.

A legjobb rendezés díjánál viszont tényleg nagy meglepetésnek számítana, ha nem Chloé Zhao és A nomádok földje nyerne – legnagyobb vetélytársa Thomas Vinterberg a legjobb idegen nyelvű film kategóriájának favoritja, a Még egy kört mindenkinek direktora; esetleg az az Emerald Fennell, akit viszont elsősorban az Ígéretes fiatal nő forgatókönyvírójaként tartanak igazán esélyesnek, s ha nem is feltétlenül az egyébként jól sikerült Mank című filmjéért, de egyfajta kvázi-életműdíjként megérdemelné a szobrot David Fincher is, hiszen nincs még ilyen díja a Hetedik és a Harcosok klubja rendezőjének (és bár fehér férfiként biztosan kavarna némi port a díja a szélsőbalos kultúrvilágban, a fogadóirodák így is második helyre sorolják).

Ha Zhao nyeri a legjobb rendező díját, akkor azzal történelmet ír: ő lesz a második női rendező, aki elnyeri a díjat Kathryn Bigelow (A bombák földjén, 2008) után, valamint ő lesz az első nem amerikai származású díjnyertes rendezőnő a díj történetében – sőt, Ang Lee után (Brokeback Mountain, Pi élete) a második kínai, és Pong Dzsunho (Élősködők) után a harmadik ázsiai rendező, akit az amerikai filmakadémia a legjobbnak választ.

A legjobb színész díját nagy eséllyel Chadwick Boseman fogja kapni a Ma Rainey: A blues nagyasszonya férfi főszerepéért. A tavaly nyáron 43 évesen, vastagbélrákban meghalt sztár (a Fekete Párduc címszereplője) egy kivétellel mindent megnyert az Oscar-előrejelző díjak közül, csak a BAFTA ment a nagy brit színészhez, Anthony Hopkinshoz Az apa főszerepében (aki talán valóban a második legesélyesebb a kategóriában).

A legjobb színésznő díja már nyitottabb verseny, sőt, az első igazán többesélyes díj a legfontosabbbak közül: Frances McDormand a BAFTA, Andra Day a Golden Globe (The United States vs. Billie Holiday), Carey Mulligan a Critics Choice (Ígéretes fiatal nő), Vanessa Kirby (a Mundruczó Kornél rendezte Pieces of a Woman) Velence, Viola Davis (Ma Rainey: A blues nagyasszonya) pedig a színészcég választottja volt. Vanessa Kirby és Andra Day díjára a legkisebb az esély, McDormand ellen pedig az szól, hogy neki már a harmadik lenne a díj, ráadásul filmjéért producerként is jelölték. Mivel a legjobb film díját alighanem megkapja, az Oscar-szavazók gondolkodhatnak úgy, hogy illik megosztani a javakat, azaz inkább Carey Mulligan és Viola Davis nyerhetnek, közülük is inkább az előbbi, hiszen Davis filmjéért már Bosemannek is jár a díj (ráadásul közben Mulligan megkapta a Independent Spirit Awards függetlenfilmes díját is).

Ami a mellékszereplői díjakat illeti, mindkettő egyértelműnek tűnik: a Black Mirror és a Tűnj el! alkalmával már bizonyított Daniel Kaluuya számíthat a férfi színészdíjra a Judas and the Black Messiah mellékszerepéért, hiszen elnyerte a BAFTA, a Golden Globe, a Critics' Choice és a színészcéh díjait is. A női mellékszereplők között Jun Ju Dzsung nyerhet a Minari-ért, mivel a színészcéh és a BAFTA díját is elvitte, és nem igazán van ellenfele: a bolgár Maria Bakalova bánatára vígjátékokat (Borat utólagos mozifilm) ritkán díjaznak, Glenn Close pedig hiába érdemel már régóta díjat, Vidéki ballada az amerikai álomról című filmje enyhén szólva nem remekmű.

Az eredeti forgatókönyv kategóriájában az amerikai szaksajtó kritikái és az eddigi díjak alapján az Ígéretes fiatal nő vagy a A chicagói 7-ek tárgyalása szerzői vihetik majd haza a díjat (előbbit az elsőfilmes Emerald Fennell, utóbbit az egyik leghíresebb élő forgatókönyvíró, Aaran Sorkin írta-rendezte), adaptációként pedig Az apa szoríthatja meg A nomádok földjé-t. A legjobb nemzetközi játékfilm (korábbi idegennyelvű film, de valamiért már ez az elnevezés sem píszi) szinte biztosan a Még egy kört mindenkinek lesz, hiszen rendezőjét, Thomas Vinterberget a legjobb rendezők között is jelölték. A legjobb operatőr díjával a legtöbb jelölést (tízet) begyűjtő Mank alkotói vigasztalódhatnak majd, név szerint Erik Messerschmidt, bár még ebben a kategóriában is A nomádok földje az esélyes.

A 92. Oscar-gálát 2021. április 25-én rendezik Los Angelesben, helyi idő szerint 17:00 órától (hazai idő szerint április 26-án 02:00 órától). Kövesse az eseményt élőben az Origón!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!