Az ACE (Association des Cinémathèques Européennes - Európai Filmarchívumok Egyesülete) által szervezett és a Creative Europe által támogatott A Season of Classics Films elnevezésű nemzetközi projekt keretében mutatja be a Filmintézet a 4K-ban restaurált Habfürdő-t. A projekt célja, hogy elősegítse az európai filmművészet gyöngyszemeinek digitális restaurálását, és széleskörű bemutatásukkal felhívja a figyelmet az európai filmarchívumok munkájára.
Az online premiert követően a kultikus film május 27-től a magyarországi mozikba is visszatér a Pannónia Entertainment forgalmazásában.
Kovásznai György (1934-1983) a magyar animációtörténet legavantgárdabb alakja. Merészen expresszív grafikájú, kísérleti hangkulisszákkal dolgozó animációs rövidfilmjei rést ütöttek az itthon megszokott műfaji tradíciókon.
Első és egyben egyetlen egész estés filmje, az 1980-ban bemutatott Habfürdő az egyik legkülönlegesebb színfolt a hazai és a nemzetközi animációs palettán, amely mára komoly rajongótáborra tett szert.
A Habfürdő radikálisan szembement a korszak gyerekeknek készült, klasszikus irodalmi alapanyagból készült rajzfilmjeivel, melyeknek sorát itthon a János vitéz (1973) és a Lúdas Matyi (1976) indította el. Nem meglepő tehát, hogy Kovásznai jelenben játszódó, felnőtt közönségnek készült filmjét a korabeli nézők értetlenül fogadták, a szakmát is megosztotta, és pár hét alatt lekerült a mozik műsoráról.
Ugyanakkor a Habfürdő formabontó stílusa a mai napig hatással van a fiatal animációs rendezőgenerációkra.
A Habfürdő, a harmadik egész estés magyar rajzfilm restaurálása a Nemzeti Filmintézet filmfelújítási és digitalizációs programja keretében valósult meg 2021-ben, az ACE és a Creative Europe támogatásával. A film teljes körű, 4K felbontású restaurálását a Nemzeti Filmintézet Filmarchívum és Filmlabor igazgatóságainak mintegy harminc munkatársa készítette el négy hónap alatt.
Egy olyan különleges film esetében, mint a Habfürdő, még fokozottabban merültek fel a restaurálás etikai kérdései.
A burjánzó elemekkel dolgozó látványvilág, a hullámzó vonalakból kreált figurák, a zene ritmusára pulzáló pop artos fények és színek más filmeknél még fokozottabban állították kihívás elé a restaurátorokat: milyen mélységig avatkozhatnak be a képbe úgy, hogy ne sértsék az eredeti koncepciót:
a villogásmentesítés ne tüntessen el eredeti villogást, a szoftverek mindent meghagyjanak az eredeti, állandóan alakuló vonalrengetegből.
Szerencsére a film operatőre, Lossonczy Árpád és zeneszerzője, a magyar alternatív zene kiemelkedő alakja, Másik János is közreműködött, a colorist és a hangrestaurátor munkáját segítve alkották újjá a film színvilágát és optimális hangzását.