Ilyen lehet állatnak lenni
- írja James M. Cain A postás mindig kétszer csenget egyik emlékezetes szexjelenete alkalmával, egy későbbit pedig így fest le:
Tombolva szerették egymást, mint a vadállatok
A regény korát megelőzően nyílt szex- és erőszakábrázolása 1934-es bemutatása idején botrányt kavart, Bostonban például betiltották a könyvet, és az ilyesmi persze már önmagában is garantálja az adott mű kasszasikerét. Nem mintha James Mallahan Cain nem érdemelte volna meg a világsikert: a Mildred Pierce és a Gyilkos vagyok (Double Indemnity, szó szerinti fordításban: Kettős kárigény) szerzőjét az amerikai krimiirodalom egyik óriásaként tartják számon.
A postás mindig kétszer csenget megfilmesítésére éppen a regény merészsége miatt kellett sokat várni: a jogok már 1934-ben elkeltek, az MGM viszont levette a napirendről a gyártást a hollywoodi (ön)cenzúrát szabályozó Hays-kódex szigorú előírásai miatt. Nem is véletlen, hogy mind a franciák, mind az olaszok hamarabb csaptak le Cain történetére: 1939-ben Pierre Chenal rendezett francia (Le dernier tournant), majd Luchino Visconti olasz filmet (Megszállottság, 1943) a regényből. A Gyilkos vagyok a Paramount gyártásában viszont 1943-ban nemcsak kasszasikert aratott és hét Oscar-díjra jelölték, de komolyabb cenzurális bonyodalmak nélkül elkészülhetett, miközben szinte ugyanannak az évezredes történetnek két változatáról van szó: mindkettőben egy férfi segít egy végzet asszonyának megölni annak férjét.
Ami A postás mindig kétszer csenget-et illeti, alighanem a Hays-kódex miatt a főszereplő karakterek motivációját a szexuális vágy felől a szerelem, az ábrázolásmódot pedig a nyíltság felől a sejtetés felé tolták el az alkotók (Harry Ruskin és Niven Busch forgatókönyvírók, valamint Tay Garnett rendező). Munkájuk mindenesetre mestermű: noha már a főcím alatt Cain regénye jelenik meg (fizikai formájában), szó sincs túlontúl irodalmias moziváltozatról. Még a férfihős, Frank Chambers hangalámondásos narrációja is szerves része a történetnek, mivel mint végül kiderül, az immár elítélt gyilkos a halálsoron könnyít a lelkén az utolsó szó jogán. Garnett sokatmondó képekkel mesél: például amikor a film elején Chambers megtudja, hogy a nő, akit megkívánt, újdonsült főnöke felesége, kiveszi az állást hirdető táblát a tűzből, hogy aztán végül mégis visszategye - a karakter vívódását így üres szavak helyett tettekbe öntik az alkotók.
Szinte tökéletes filmről van szó: Cain története alapján Garnett lélektanilag hiteles és gyarló, így nézői azonosulásra alkalmas hősöket teremt, majd roppant izgalmasan mutatja be, milyen úton jutnak el egy bűnös gondolattól rossz döntések sorozatán át a kárhozatig. A csavargó Frank Chambers és trófeafeleség Cora Smith átlagemberek, közel átlagos erkölcsökkel és lelkiismerettel, árnyalt jellemek, akikhez a néző is üdítően szokatlanul, ellentmondásosan viszonyul, hiszen egyfelől házasságtörők és gyilkosok, másrészt viszont válságos élethelyzetbe sodródott szerelmesek, bűnözőkként amatőrök (azaz esélytelenebbek, Dávidok Góliátok ellen), világuk közelebb áll a nézőhöz, mint például az ügyész és az ügyvédjük cinikus játéka (akik fogadnak, hogy bitóra jut-e a nő). A film talán egyetlen hibája az egyébként briliáns cím szájbarágós magyarázata a zárójelenetben: nyílt párbeszéd nélkül is érezni lehetett volna, hogy a címszereplő postás a karmikus végzet (míg a páros az ügyvédjük mesterkedésének köszönhetően megússza a büntetést, Frank végül olyasmiért kerül bitóra, amit nem követett el).
Bár a film - hogy a cenzorok is elégedettek legyenek - végül az igazságszolgáltatás győzelmével zárul, a korabeli amerikai társadalomról se Cain, se Garnett nem fest hízelgő képet. A nyughatatlan főhős mintha csak egy westernhős lenne egy olyan világban, ahol már nincs rá szükség, vagy legfeljebb egy hamburgerező segédjeként. Ereje teljében lévő, fiatal férfi, akit érthetően a szabadság vonz, nem pedig a megalázó kétkezi munkalehetőségek. Szabadságvágyánál csak a szerelem bizonyul erősebbnek: vinné magával Corát is, akinek viszont némi gyalogtúra után hamar elege lesz a csavargó-létből.
Frank Chambers mintha csak egy lenne a Kallódó emberek közül (akikről itt írtunk), a vele szemben álló erők soraiból pedig az idősebb férj, Nick a korabeli amerikai társadalom képviselőjének is beillik: a jóindulatú és joviális férfi, ha tudott is valaha bármit az emberi természetről, mindent elfelejtett. Ő a pénzével kötött magához egy fiatalabb nőt, aki sosem szerette, a nő pedig az anyagi biztonságot választotta, de ambiciózusabb és boldogtalanabb annál, hogy be is érje ennyivel. A postás mindig kétszer csenget a filmvásznon tehát már jóval többről szól, mint hogy milyen érzés állatnak lenni: a bűntörténet tragikus románccá nemesült, köszönhetően részben - akaratlanul is - a korabeli filmes erkölcsöknek és cenzúrának.