Mozaikképek egy még velünk élő nemzedék életéből, egy átlagember sorsának villanásai az emberi gesztusokhoz szokott generációból, akiknek élete (felszínes megítélés szerint) szürkébbnek tűnhet a jelenünknél, de létezett még benne az adott szó becsülete és volt valódi figyelem is.
A Kossuth-díjas dalszerző, zeneszerző, költő Kovács Ákos filmjének idős taxisa fiatalon ugyanúgy szabadulni vágyott a kommunista diktatúra béklyóiból, mint kortársai, élt, szeretett, remélt, de idős korára (és megözvegyülve) magára maradt az elidegenedett, megváltozott társadalomban. Ő legalább még beszél, jobb híján ahhoz, aki beül az autójában a háta mögé. De leginkább saját magának. Hosszas monológokban idézi fel a múltját, és keresi a helyét egy számára már idegen világban.
A Magunk maradtunk kamerája tehát erre az idős, sokat megélt kisemberre koncentrál. A hetvenes évek tárgykultúrája, egy élet féltve őrzött emlékdarabjai, egy halott feleség visszhangzó szavai visznek egyre beljebb a taxis belső világába.
Az első pillanattól nyilvánvaló, hogy a magány filmje a Magunk maradtunk, mégis a kezdeti képtől a múlt intenzív újraélése miatt – a lassú képek dacára is – a film mindvégig nagyon gazdag belső érzelmi világot sejtet, amely elevenen lüktet az emlékek sűrűjében.
Egy nyugdíjas ember, aki valamikor a negyvenes években születhetett, ki tudja mióta taxizik, minden reggel megkezdi rutinszerű életét és beül az autójába Budapesten. Vezetés közben pedig olyan erővel fakadnak ki belőle a fiatalkora képei, hogy véget nem érő monológban adja elő azokat. A kisfilmben nem derül ki, hogy valóban hallgatja-e a hátsó ülésen valaki, nincs visszajelzés, csak a taxist látjuk, és a budapesti utcán elhaladó "arctalan" alakokat.
„Kihal az én generációm, aztán csak olyanok maradnak, akiknek semmi sem szent. Sem a törvény, sem az emlék"
– lényegében pusztába kiáltott szavakkal, amelyeket a láthatatlan utasa felé intéz a közel húszperces úton.
A sofőr történeteivel együtt a múlt valódi arcai élénken, tisztán jelennek meg, csak pillanatokra, lassított képekben: az '56- os barátok, a gyermekkori szerelem, szülők, a diktatúra egykorvolt taxis figurái.. A sorsokat csak a lassított képek tekintetei mondják el.
Nemcsak kiváló színészek őszinte játékával – mint ifj. Vidnyánszky Attila, Kubik Anna, Eperjes Károly, Trill Zsolt – lehetett elérni, hogy ezek a tekintetek alig néhány perc alatt sorsokat formáljanak, de a hangulatteremtés és a színészvezetés kimunkált egysége is kellett ezeknek a képeknek költői megformálásához.
Papp János nem egy mai, sztereotipiákból építkező taxis képét rajzolta meg, hanem egy olyan intellektuális figuráét, aki valamiért benne ragadt ebben a munkában. Érdemes megjegyezni ugyanis, hogy az internet korszaka előtt tulajdonképpen a fodrász és a taxis volt az, akik mindenkivel, a társadalom legtávolabb álló elemeivel beszélgettek, akik mindent tudtak, így az elbeszéléseikből többé-kevésbé hiteles társadalmi helyzetképet lehetett alkotni.
Nem véletlen, hogy Kovács Ákos is úgy döntött, hogy egy ilyen fiktív figura tudja elmondani leghitelesebben azt a változást, amely az elmúlt évek magyar társadalmában történt.
A rendező producere, Háberman Jenő vette észre, hogy Kovács Ákos nemrég megjelent, Ezt nem lehet megúszni című kötetében szereplő A taxis című novellában ott rejlik egy kisfilm lehetősége. A forgatókönyv így született meg, végül A taxis és a szintén Kovács által írt Magunk maradtunk novellák ötvözetéből.
A Kossuth-díjas zenész gyerekkori álma a filmkészítés, a Magunk maradunk pedig olyan kisfilm, amely a jelenünkről szól. Huszonhét percben, hitelesen, fekete-fehér képekben.
A film a Magyar Film napjához kapcsolódóan április 30-án és május 1-én az összes Cinema City moziban látható lesz.