A Time kritikusa, Stephanie Zacharek által 2023 legjobb filmjeiből összeállított ranglista rögtön azzal a megállapítással kezdődik, hogy a 21. századra, részben a streaming-szolgáltatók bőséges kínálatának köszönhetően a filmnézési szokások és maga a filmnézés élménye is drasztikusan megváltozott.
A legtöbb filmet ma már az otthon kényelmében, olykor megszakításokkal ugyan, de gyors egymásutánban fogyasztják az emberek, kevés lehetőséget hagyva az élmény megemésztésére, miközben – érvel a kritikusnő – az igazi filmélmény még mindig a moziban éri a nézőt, nem pusztán azért, mert a filmek jelentős része eleve a nagyvászonra (és közösségi élménynek) készül, de azért is, mert a filmszínházakban a néző rá is kényszerül arra, hogy a figyelmét kizárólag a látottaknak szentelje. Így aztán a moziban megnézett film tovább marad meg a néző emlékezetében, az élmény tartósabb, akár még napokkal később is gondolkozik azon, mit látott.
Ennek megfelelően a Time magazin által összeállított, 2023 legjobb filmjeiről készült listáján Zacharek olyan filmeket sorol fel, amelyeket moziban nézett meg, ugyanakkor a listán szerepel olyan alkotás is, ami a szélesebb közönség számára nem moziban, hanem streaming-platformon érhető el.
Az Oscar-díjakat is maga alá gyűrő woke-trend fényében korántsem meglepő, hogy a Time kritikusa 2023 legjobb filmjei közé beválasztott egy olyan francia filmet, amely egy meleg házaspár magánéleti válságát mutatja be. A lista 10-ik helyére sorolt, Ira Sachs által rendezett Passages (Átjárók) konfliktusa egy szerelmi háromszög: a szerepét valóban parádésan alakító Franz Rogowski által megformált német filmrendező megcsalja a "férjét" (Ben Whishaw) egy filmes partin megismert tanárnővel (Adèle Exarchopoulos). Az egyébként a házassági válságokat az egynemű párok szemszögéből bemutató film érdekessége ki is merül a "szexuális kicsapongásban", ennek ellenére a Rotten Tomatoes véleménygyűjtő webhelyen a film 94 százalékos értékelést kapott (165 vélemény alapján).
Az említett weboldalon csak 89 százalékkal áll, de sokkal jobban sikerült film a Time által kilencedik helyre sorolt, Bill Pohlad által rendezett amerikai életrajzi dráma, a Casey Affleck és Zooey Deschanel, illetve Walton Goggins főszereplésével készült Dreamin' Wild, a hetvenes években alakult, de csak az elmúlt években igazán felfedezett rockzenész testvérpárról, Donnie and Joe Emersonról.
A Time TOP 10-es listáján a nyolcadik helyre Kelly Fremon rendezése, a hazánkban csak néhány alkalommal vetített, kellemes humorral átszőtt amerikai felnövéstörténet, az Ott vagy, Istenem? Én vagyok az, Margaret került, amelyben egy keresztény anya és zsidó apa 11 éves lányának identitásválságát és családi, iskolai és korakamaszkori megpróbáltatásait olyan színészek mutatják be, mint Abby Ryder Fortson, Rachel McAdams, Kathy Bates és Benny Safdie.
Martin Scorsese nagyszabású új filmje, a Megfojtott virágok (a filmről kritikánkat itt olvashatja). A főként Robert De Niro és Leonardo DiCaprio rajongói a filmnek már a bemutató előtt, csak az előzetes alapján Oscar-díjat követeltek, és természetesen a Time kritikusa is elismeri színészi nagyságukat, de a Megfojtott virágok színészei közül elsősorban Lily Gladstone játékát emeli ki (akiről a legtöbb amerikai lap tudni véli, hogy meg fogja nyerni a legjobb színésznőnek járó Oscart). Meglepő, hogy a Megfojtott virágok csak a hetedik helyen szerepel, a legtöbb országban, így Magyarországon is a felmérések alapján ez a film volt ugyanis 2023 utolsó hónapjainak legjobban várt (és fogadott) alkotása.
A 2023-as év legjobb filmjeinek listáján a Time a hatodik helyen a magyar mozikba 2024. január 11-én érkező Előző életek című amerikai-dél-koreai drámát szerepelteti. Az egykor gyerekkori barátok, egy sikeres fiatal írónő és egy kevésbé sikeres férfi földrészeken átívelő újbóli ismerkedését bemutató film Celine Song forgatókönyvírói és rendezői debütálása, amely a Time szerint az elszalasztott lehetőségek és vágyak fájdalmas szépségéről szól, felkavaró módon bemutatva egy hétköznapi történetet.
Az ötödik helyre Alice Winocour megrázó filmje, a 2015-ös terrortámadást és annak pszichés hatásait a rendezőnő személyes élményei (pontosabban a bátyja tartózkodott a merényletek fő helyszínén, a Bataclan klubban, és a családja hosszú ideig nem tudhatta, nincs-e a 89 halálos áldozat között) ihlette Párizsi emlékek került.
A Time magazin toplistáján a negyedik helyen egy újabb életrajzi film, a velencei filmfesztiválon a legjobb színésznő díjával (Cailee Spaeny) jutalmazott Priscilla. Sofia Coppola rendezése Elvis Presley özvegyének, Priscilla Presley életrajzából (Elvis és én) készült és ennek megfelelően az ő szemszögéből mutatja be a valaha élt egyik legnépszerűbb sztár viharos életét.
A harmadik helyre egy újabb cannes-i győztest (a fesztivál nagydíja), az Érdekvédelmi terület című filmet sorolta a Time. Az angol Martin Amis 2014-es regényét lazán adaptáló, Jonathan Glazer rendezésében készült amerikai-angol-lengyel háborús dráma Auschwitz parancsnokának Rudolf Höss (Christian Friedel) és felesége, Hedwig (Sandra Hüller) történetét meséli el, akik közvetlenül a koncentrációs tábor mellett alakították ki "álomotthonukat", közönnyel viseltetve a közvetlen közelükben történő, Hess által irányított tömeges emberi szenvedés iránt...
A második helyen a Netflix idei nagy dobása, a Bradley Cooper által írt, rendezett és eljátszott Maestro áll. A Leonard Bernstein (Cooper) és Felicia Montealegre (Carey Mulligan) házasságát, a nagy zeneszerző és karmester ellentmondásos szakmai és magánéletét bemutató film világpremierje szeptemberben volt a velencei filmfesztiválon, a streaming-platformon december 20-tól látható, a Time szerint Bradley Cooper tökéletesen alakítja a művészként és magánemberként is karizmatikus és összetett Bernsteint, miközben egyszerre nagyszabású és bensőséges filmet rendezett az egyebek mellett a New York-i Filharmonikusokat is energikusan, látványos gesztusokkal vezénylő, hétszeres Emmy-, kétszeres Tony- és 16-szoros Grammy-díjas, A rakparton zenéjéért Oscar-díjra jelölt, de a 10 Oscar-díjat nyert musical, a West Side Story zenéjét is megkomponáló Bernstein életéről.
A Time szerint 2023 legjobb filmje a Hulló levelek, a finn Aki Kaurismäki rendezése. A magyar mozikban december 21-től látható fanyar komédia Cannes-ban elnyerte a Zsűri díját, megérdemelten, mert a bevallottan olyan mesterek, mint Robert Bresson, Ozu Jaszudzsiró és Charlie Chaplin előtt tisztelgő Hulló levelek azokról a dolgokról mesél, amelyek egy szebb jövő felé vezethetnék az emberiséget: azaz, a szeretetről, a szolidaritásról, a reményről és a másik ember és a természet iránti tiszteletről.
A Helsinkiben játszódó, a francia Les feuilles mortes (Halott levelek) című dal ihletésére született filmben két magányos ember, Ansa (Alma Pöysti) és Holappa (Jussi Vatanen) véletlenül, de sorsszerűen találkoznak a skandináv éjszakában, hogy megpróbálják megtalálni életük első, utolsó és egyetlen szerelmét.
A 2023 legjobb filmjeit összegző Time kritikusa szerint Kaurismäki az elpusztult humanista vígjáték mestere, aki képes elkapni azokat a hétköznapi pillanatokat, amelyek megmutatják: kik vagyunk.
A különböző újságok mellett természetesen a szakmai szervezetek is készítenek listákat – maradva az amerikai Time magazinnál, érdemes az általuk készített listát a 10 kihagyhatatlan filmről 2023-ból összehasonlítani az amerikai filmes örökség ápolására és megóvására létrehozott, 1967 óta működő, több száz tagot számláló amerikai filmintézet (AFI) listájával, pontosabban az ún. AFI-díjjal, amelyet minden évben a szerintük a kulturálisan és művészileg is kiemelkedő 10 filmnek adnak. Persze, az amerikai (vagy amerikai részvételű) filmeknek.
Az AFI december 7-én hozta nyilvánosságra a 2023-as AFI-díjazottakat, szokásához híven a legjobb 10 film között nem állítva fel értéksorrendet, azaz mind a 10 film egyenlő értékkel szerepel a díjazottak listáján. Összevetve a Time magazin összeállításával, csak három film vonatkozásában van átfedés: az Előző életek, a Megfojtott virágok és a Maestro egyaránt szerepel a magazin és az amerikai filmintézet által megszavazott TOP 10 listákon.
Viszont az AFI nem feledkezett meg 2023 két, legnagyobb bevételt termelő filmjéről sem, így a Barbie (1.442 milliárd dollár) és az Oppenheimer (953.3 millió dollár) is szerepel a top 10-ben.
Ahogy kiemelkedőnek tartják a Pókember: A pókverzumon át című 3D-animációt, az American Fiction komédiát, az Alexander Payne által rendezett The Holdovers című vígjátékot, Todd Haynes újabb bizarr drámáját a szexualitásról, a Natalie Portman és Julianne Moore főszereplésével készült May December-t. Valamint Yorgos Lanthimos új rendezését, a velencei filmfesztivál fődíját, az Arany Oroszlánt elnyerő Szegény párák-at, amelynek főszereplőnője, Emma Stone sokak szerint a 2024-es Oscar-díj nagy esélyese (a magyar mozikban 2024. január 25.-től látható a film).