Francis Ford Coppola rendezőként, forgatókönyvíróként és producerként is nyert Oscar-díjat, összesen öt alkalommal. De nem csak Hollywoodban ismerték el filmjeit, sőt. Az 1939-ben született, olasz származású amerikai filmművész azon 10 rendező közé tartozik, akik kétszer is elnyerték a legrangosabb filmfesztivál fődíját, a cannes-i Arany Pálmát (háromszoros nyertes nincs még). Cannes-ban mutatták be (hatalmas ovációval) legújabb filmjét, a több mint négy évtizeden át tervezett, teljes egészében saját vagyonából finanszírozott Megalopolisz című sci-fi látomást – a 138 perces monumentális film 2024. szeptember 28-tól a magyar mozikban is látható. A premier kapcsán érdemesnek találtuk összegyűjteni: melyek Coppola legjobb filmjei.
A rendezőként, forgatókönyvíróként és producerként is tevékenykedő Coppola 1969 és 2023 között összesen 25 filmet rendezett, ezek közül válogattuk ki a legjobb ötöt. Azaz csak olyan filmeket, amelyeknek rendezője is volt, így például nem szerepel a listán a Franklin J. Schaffner rendezte A tábornok (1970), amelynek forgatókönyvéért Coppola (Edmund H. North és a film alapjául szolgáló könyv szerzője, Faragó László társaságában) első Oscar-díját átvehette.
A "szűkített listán", számos magazin, kritikus és filmtörténész, valamint a nézők véleménye alapján ez a top 5 Coppola-film:
A parádés szereposztással (Adam Driver, Giancarlo Esposito, Nathalie Emmanuel, Shia LaBeouf, Jon Voight, Laurence Fishburne, Talia Shire, Dustin Hoffman) készült sci-fi eposz, az ambiciózus és látnoki építész és a hatalmát megtartani igyekvő kapzsi polgármester konfliktusára épülő, a hollywoodi stúdiórendszert is célba vevő Megalopoliszt Coppola afféle filmes végrendeletként készítette el.
A témákban gazdag, monumentális filmet azonban még korai lenne Coppola legjobbjai között emlegetni. Eddig ugyanis leginkább csak Cannes-ban lehetett látni (az amerikai premier is csak szeptember 27-én lesz), ráadásul az eddig született kritikák eléggé vegyesek.
Persze ez önmagában nem jelent semmit: a kritikusok gyakran tévednek, nem egy, ma már filmtörténeti remekmű kapott kedvezőtlen kritikákat bemutatásakor. Ráadásul a filmjét az amerikai stúdiórendszer ellenében is készítő Coppola tart is a stúdiók haragjától (márpedig a hollywoodi stúdiók rendre megtalálják a módot, hogyan befolyásolják az amerikai kritikusok véleményét), olyannyira, hogy ennek a cannes-i sajtótájékoztatón is hangot adott, arról is beszélve, hogy el tudja képzelni, hogy már a forgalmazásnál akadályokba ütközik a Megalopolisz.