A bosszúfilmek tipikusan a krimik és akciófilmek műfajai elemeit ötvözve alkotnak tematikai műfajt, jellemzően egy olyan magányos hőst állítva a középpontba, aki valamilyen személyes, vagy szeretteit ért sérelem után a saját kezébe veszi az igazságszolgáltatást. A mai bosszúfilmek a hatvanas-hetvenes évekig nyúlnak vissza, olyan, bosszúálló emberekről és magányos igazságszolgáltatókról szóló filmek készültek ekkoriban, mint A játéknak vége, a Piszkos Harry vagy a Bosszúvágy. Amelyek gyökerei viszont a westernben keresendők, így tulajdonképpen a bosszúfilmek főhősei a vadnyugati mozi törvényenkívüli figuráinak "leszármazottai".
A nézői tapasztalatok "naplózására" szakosodott weboldal, a Letterboxd alapján a Collider összeállította a legjobb bosszúfilmek toplistáját, amelyben a fentieknek megfelelően western is megtalálható.
A Collider cikke szerint ez a legjobb 12 bosszúfilm:
A listában több dolog is szembeötlő: ennek alapján a bosszúfilm jellemzően amerikai műfaj, hiszen még az olasz Leone és a brit Nolan filmjei is Amerikában játszódnak, csak a koreai Oldboy az igazi kivétel. Illetve, ehhez az Amerika-központúsághoz erősen kapcsolódva a 12-es toplistára 3 western is felkerült (Volt egyszer egy Vadnyugat, A visszatérő és Django elszabadul). Továbbá: a Letterboxd felhasználói szerint a legkülönfélébb műfajokban is alkotó, de az erőszakot minden filmjében művészi igénnyel ábrázoló Tarantino készíti a legjobb bosszúfilmeket, hiszen 4 filmje is felkerült a listára (ha a lista összeállítóihoz igazodva a kétrészes Kill Bill első és második részét két külön filmként kezeljük), sőt ő az egyetlen rendező a listán egynél több filmmel.
Az is szembeötlő, hogy a főbb műfajokat illetően, milyen sok zsánerbe belefér a bosszú témája: a már említett westerneken túl van horror (Carrie), történelmi akció/fikció (Gladiátor és Becstelen brigantyk), krimi (Holtodiglan és Memento), és persze klasszikus akciófilm, mint a legjobbnak választott Kill Bill, illetve a Keanu Reeves nevével fémjelzett sorozat nyitódarabja, a John Wick.
A fenti toplistáról persze sokan hiányolhatnak olyan címeket, mint a Bosszúvágy, A holló, a Törvénytisztelő polgár, az Elrabolva, a München vagy A játéknak vége. Hosszan lehetne sorolni, főleg, mert 2024-ben is készült néhány figyelemre méltó bosszúfilm.
Ilyen volt például Dev Patel amerikai gyártású, parádésan koreografált akciójelenetekben bővelkedő indiai filmje, A majomember, Zoë Kravitz első rendezése, a gazdagok világába kalauzoló, társadalomkritikus Vészjelzés , ami sokkal inkább pszichothriller, de köze van a bosszúfilmek alvonulatához, az ún. rape and revenge filmekhez is.