A 100 éve született Marcello Mastroianni (1924. szeptember 28. – 1996. december 19.) az olasz és tulajdonképpen az európai filmművészet egyik legsokoldalúbb filmszínésze volt. Olyan nagy nevű rendezőkkel dolgozott együtt, mint Federico Fellini, Michelangelo Antonioni, Vittorio De Sica, Luchino Visconti, Marco Ferreri, John Boorman, Theo Angelopoulos vagy Robert Altman. Sokszínűsége mellett minden alakításában szembetűnő volt a rá jellemző szinte eszköztelen természetesség és ösztönös könnyedség, amivel leghíresebb filmjeiben (Az édes élet, 8 és 1/2, Az éjszaka, Válás olasz módra, A szuka stb.) legtöbbször a sármos, kiábrándult hős szerepében nemcsak a közönség, hanem partnernői szívét is rabul ejtette.
Az eredetileg könyvelőként dolgozó, de az 1950-es évektől már hivatásszerűen forgató, a világhírnevet 1960-ban Fellini Az édes élet című filmjének főszerepével elérő Mastroiannit a nemzetközi sajtó előszeretettel nevezte úgy: latin szerető. S bár a szegény körülmények közül a filmvilág csúcsára érkező, élete végéig szerény és közvetlen sztár igyekezett cáfolni a róla kialakult képet, az igazság az, hogy magánéletével nagyon is rászolgált a jelzőre. Legalábbis, ha azt vesszük számításba, hány híres színésznővel került közelebbi kapcsolatba.
Még filmkarrierje kezdetén, 1950. augusztus 12-én feleségül vette Flora Carabella színésznőt, akitől egy évvel később Barbara nevű lánya is született. S bár soha nem váltak el (már csak egyházi esküjük miatt sem), 14 évvel később, 1964-ben Mastroianni nőügyei miatt külön költöztek.
A színész igyekezett diszkréten kezelni kalandjait, ami főleg azt jelentette, hogy kerülte az erre vonatkozó sajtóérdeklődések megválaszolását, de a híres színésznőkkel kapcsolatos afférjait sokszor nem tudta titokban tartani. Vittorio De Sica 1968-as, Szeretők című filmjének forgatásán például ő és Faye Dunaway egymásba szerettek, olyannyira, hogy az amerikai színésznő már a közös életet is eltervezte, de mert Mastroianni nem akart elválni a feleségétől, Dunaway véget vetett a kapcsolatnak (filmtörténeti érdekesség, hogy miközben a két színész, a Mastroiannit a 2024-es önéletrajzi filmjében is élete szerelmeként emlegető Dunaway elmondása szerint első látásra vonzalmat érzett egymás iránt, De Sica filmjét sok kritikus azzal támadta, hogy a vásznon túlságosan távolságtartó a két színész egymással).
A színész leghíresebb szerelmével, Catherine Deneuve-vel 1971–1974 között élt együtt, Catherine Deneuve és Marcello Mastroianni gyereke, az 1972-ben született Chiara Mastroianni szintén színésznő lett.
Deneuve és Dunaway mellett a szebbik nemnek nehezen nemet mondó Mastroiannit olyan sztárokkal is hírbe hozták, mint
Mastroianni viszont egész életében visszautasította azokat a pletykákat, hogy nem csak szakmai barátság kötötte Sophia Lorenhez, ahogy a most 90 éves színésznő is cáfolta, hogy barátságon túl bármi lett volna közte és a tucatnyi filmben is partnereként látható sztár között. Azt pedig maga Fellini mondta el újságírók érdeklődésére, hogy Mastroianni és Anita Ekberg között nem történt semmi Az édes élet forgatása alatt, mivel a svéd szépség nem volt Mastroianni esete.
A színész élete utolsó éveiben Anna Maria Tatò rendezőnő volt a társa, akivel 1976-ban ismerkedett meg. Tatò 1996-ban dokumentumfilmet is forgatott a színészről, aminek nyers felvételeit még látta az 1996-ban, hasnyálmirigyrákban meghalt Mastroianni még látta, sőt az a film címét is ő választotta: Marcello Mastroianni: emlékszem, igen, emlékszem. A filmes memoárt Mastroianni felesége, valamint Deneuve és Chiara Mastroianni közösen próbálták "betiltani", de sikertelenül: a filmet 1997-ben bemutatták a cannes-i filmfesztiválon.