Sokáig ellenállt a 75 éves Pedro Almodóvar annak, hogy angol nyelvű filmet készítsen. A Szomszéd szoba azonban végül - majd' 40 évnyi várakozás után megszületett. Ugyanis ennyi ideje akarta Hollywood, hogy a mester angol nyelvű filmet készítsen. Bár az utóbbi évben forgatott két, angol nyelvű rövidfilmet, az Emberi hangot Tilda Swintonnal és a Strange Way of Life-ot Ethan Hawke-val és az éppen gladiátorkodó Pedro Pascallal, de nagyjátékfilmet csak spanyolul készített. Évekig pletykálták, hogy a kétszeres Oscar-díjas Cate Blanchett főszereplésével készíti el a Manual of a Cleaning Woman című filmet, de végül Julianne Moore és Tilda Swinton dinamitduója és A szomszéd szoba című film mellett tette le a voksát, ami számos vitát fog kiváltani az emberekből! Az Origo egy madridi vetítésen tekintette meg az év egyik legemlékezetesebb filmjét.
Bár az élete nagy részén már túlvan a spanyol mester, ez a film sokkal inkább a feltámadása, dacára annak, hogy kőkeményen a halálról beszél. Almodóvar az utóbbi 15 évben elfáradt, ami jellemző a rendezőkre: kevés az új téma, saját sablonjaikba süllyednek, nem szólítják meg az új generációt és előbb-utóbb közepes alkotásokkal vonulnak nyugdíjba. Ha a szívünkre tesszük a kezünket, az utolsó igazán eredeti és kiugró Almodóvar film a Volver volt 2006-ban. Utána jöttek a jobb fan-service filmek, mint a Bőr, amelyben élek, a Fájdalom és dicsőség vagy a Párhuzamos anyák, és pár melléfogás, mint a Megtört ölelések vagy a Szeretők, utazók. Egyik se volt egy eredeti film, mindegyiknél az az érzésünk, hogy Pedro újrahasznosította valamelyik korábbi sikerét. A szomszéd szoba alaptémája a halál, ami se nála, se más rendezőnél nem új téma, ám ahogy Almodóvar hozzányúlt, az annyira sokkolóan emberi, ahogy eddig nem sokan mertek a témával foglalkozni. Mindehhez persze szüksége volt két olyan zsenire, mint Tilda Swinton és Julianne Moore, akik - bár egy amerikai és egy angol színésznőről beszélünk - tökéletesen a magukévá tudták tenni Almodóvar nagyon spanyol szerzői világát.
A film Sigrid Nunez nagysikerű, magyarul is olvasható Egy életen át című könyvéből készült, amit a spanyol rendező egy kicsit a saját képére formált. Adott két barátnő, akik évek óta nem látták egymást: Ingrid sikeres író, míg Martha haditudósító volt. Az élet azonban egy borzasztó csavarnál fogva összehozza a két barátnőt, ugyanis Martha végstádiumú rákkal küzd. Az egykor a világot járó nő most egyik kemótól a másik immunterápiáig él, miközben senki sem mondja ki neki: igazából nincs sok esélye! Martha azonban egy kemény nő, és a saját kezébe akarja venni az életét, illetve annak a végét, és ehhez Ingrid segítségére lesz szüksége.
Sok kritikus ünnepelte, hogy az eutanázia, mint téma így még nem került a vászonra, de őszintén szólva ez a film annál sokkal mélyebb, hogy pro vagy kontra érveket hozzunk fel a téma mellett. A film legfontosabb mondatát Swinton karakterének a lánya mondja ki, amikor az anyja megkérdezi tőle, hogy szerinte vállalja-e a kemoterápiát vagy hagyja a kezeléseket: A te dolgod! Ebben a mondatban rejlik A szomszéd szoba teljes esszenciája; a halálunk tényleg a mi döntésünk: kérjük-e a kemót, tartson még életben egy gép, bevesszük-e azt a gyógyszert, amit felírt az orvosunk vagy nem. Szintén ebben a gondolatban ott van egy olyan élet, ahol egy tragikus félreértés miatt egy félreértett anya-lánya kapcsolatba csöppen bele az író Ingrid, aki retteg a haláltól, sőt egy könyvet is írt róla. Miközben igyekszik kiszálazni Martha és a lánya félreértett életét, Ingrid igyekszik felnőni ahhoz a feladathoz, hogy végignézze valakinek a halálát, ami ellen nem tehet semmit, hiszen a rák és Martha döntése elvégzi majd a feladatát.
Ennek a filmnek az egyik legnagyobb kulcsa, hogy egyre jobban fogy el a sztori a film második felére. Míg az első részben Martha és Ingrid közös pasikról, volt titkos románcokról, a leánykori terhességéről beszélgetnek hosszan, addig a második felére Martha elfogadja a döntését, hogy többet nem láthatja a kedvenc filmjét, a hópelyheket és a lányával se tudja rendezi a viszonyát. Almodóvar erősen kerüli a giccset, nem akar feloldozást adni a szereplőinek, se valami hollywoodi nyálat, nagy jeleneteket. A film egyetlen, olyan igazi nagyjelenetéből is egy olyan szürreális pillanatot kreál a spanyol zseni, ahol az egész madridi moziterem röhögőgörcsöt kapott, de fél perccel korábban még nagyokat nyeltünk és egy emberként lélegeztünk a sokktól. Erre tényleg kevesen képesek, de a 75 éves Almodóvarnak sikerült. Olyan, mintha a mester a saját halálára készítene fel minket, mint egy 106 perces tutorial videó arról, mit fogadjunk el, ha itt a vég és egy ronda betegség megtámad minket.
Nos, a világon tán bármelyik filmes producer ölne, ha a két, egyaránt 64 éves Oscar-díjas díva igent mondana egy filmjükre, Almodóvar pedig rögtön mindkettőt megnyerte A szomszéd szobához. Mindkét színésznő zseniális, nagy eséllyel Tilda Swinton fog bejelentkezni a második Oscar-díjáért, főleg hogy a forgalmazó bejelentette, mindkét színésznőt főszereplőként indítják a díjátadókon. Tény, így korrekt, hiába Swinton figurája haldoklik, Moore figurája nagyon nem mellékszereplő, sőt, néha főbb is, mint elsőre gondolnánk! Swinton haldoklása a filmben minden, csak nem maníros. A színésznő androgün eleganciája sokat ad ahhoz, hogy elhiggyük: teljesen elfogadta a sorsát és szép lassan fogy el előttünk a vásznon, hogy aztán egy igazi már-már varázslatos szépségként távozzon. Moore a film első felét intelligens asszisztálja végig és adja meg a lökést Swinton karakterének, hogy közben Moore figurájának egyfajta morbid felnövéstörténetével mi is elfogadjunk egy kicsit az elfogadhatatlanból. Martha és Ingrid párosa lenyűgöző, ezt a két filmes karaktert még sokáig fogják emlegetni, ahogy Swinton és Moore alakítását.
Almodóvar a rendezés mellett a feszes dialógusokkal tesz hozzá a filmhez és azokkal az apróságokkal, amitől ő Pedro: egy film a tévében, éles színű bútorok, virító ruhák, egy mediterránabb New York, asszonyok az idegösszeomlás szélén és a marha férfiak, akik ebben a történetben csak dekoratív kiegészítők vagy hasztalan tesztoszteronbombák. Nagyon női film egy olyan témáról, ami előbb-utóbb, szépen vagy csúnyán, de mindannyiunkat érinteni fog.
Mindenkinek, hisz mindenkit érint a téma. Almodóvar-rajongóknak új alapmű lesz, az érettebb közönségnek, Tilda Swinton és Julianne Moore rajongóknak és azoknak, akik hisznek az önálló döntésekben!
A szomszéd szoba november 28-tól látható a magyar mozikban!
10/10