A második világháborúban megsérült budai vámszedő-házikókat 1945-ben elbontották, ezeket a mostani felújításkor sem állították helyre, noha a forgalmat jelentősen nem akadályoznák. A híd 1987 óta a világörökség része. | Fotó: Hirling Bálint [origo]
Az eredeti szegecsek helyére sok helyen hatlapfejű csavarok kerültek a villamosok okozta fokozott hídmozgás miatt, holott a hídon már 1898 óta van villamosforgalom. | Fotó: Hirling Bálint [origo]
A hídmester szerint már a felújítás közben elkezdték összegraffitizni a hidat, mivel akkor az állványzaton könnyebb volt rá felmászni. | Fotó: Hirling Bálint [origo]
A Duna null szintjétől a kapu tetején elhelyezkedő turulmadár 46 méter magasan van, a kapuzatban viszont létrával csak a kereszttartóig lehet feljutni. | Fotó: Gebauer Hanga [origo]
Évente átlagosan 10-15 öngyilkossági kísérlethez vonul ki a tűzoltóság a főváros hídjaihoz. Ilyen esetekben egy-másfél óra alatt hozza le a próbálkozót a hat-hét kocsival a helyszínre érkező 20-25 tűzoltó. | Fotó: Gebauer Hanga [origo]
Az 1896. október 4-én felavatott róla elnevezett hídba az utolsó ezüstszegecset Ferenc József ütötte be erre a helyre. Azóta a gyakori lopások miatt alumíniummal kellett pótolni, de a felújítás után már a pótszegecs sem került a helyére. | Fotó: Hirling Bálint [origo]
A mai lámpák hasonlítanak ugyan az eredetiekre, de sem a helyük, sem a színük, sem pedig a kialakításuk nem felel meg a korábbiaknak. | Fotó: Gebauer Hanga [origo]
Szittya Levente 1993 óta a Szabadság híd hídmestere. Mivel Székesfehérváron lakik, reggelente az 5.20-as vonattal indul munkába. | Fotó: Hirling Bálint [origo]
Felújították a pesti oldalon lévő két vámszedő-házat is, amelyek egyikében található a hídmesteri iroda is. Korábban ő is a déli házikóban lakott. | Fotó: Gebauer Hanga [origo]
A hídon az első felülvizsgálatot 1965-68 között végezték, ekkor le is mázolták. Az akkor még kockaköves útpályát és a villamosvágányokat 1969-ben cserélték ki. 1980-ban a régi pályaszerkezetet elbontották, és új vasbeton pályalemez, a kockakő helyett pedig aszfaltburkolat került a hídra és visszakapta eredeti színét, ekkor szürkéről zöldre mázolták. 1985-86-ban a felső szerkezet korrózióvédelmére került sor . Az 1995-97-es fővizsgálattal párhuzamosan pedig a pályaszint alatti részek teljes felületvédelmét is elvégezték. | Fotó: Hirling Bálint [origo]
Korábban a híd állagának folyamatos ellenőrzése mellett a hajójelző lámpák karbantartása is feladata volt, ma már ezt nem ő végzi. | Fotó: Hirling Bálint [origo]
A felújítás során légkondicionáló berendezést is szereltek az irodába. | Fotó: Hirling Bálint [origo]
A fűtés még nincs bevezetve az épületbe, de zuhanyozni már lehet. | Fotó: Hirling Bálint [origo]
A híd felújításának befejezésével nincs vége az építkezéseknek, a Szabadság híd felújításával majdnem egy időben kezdődtek a 4-es metró Fővám téri építési munkálatai, melyek tovább folytatódnak. | Fotó: Hirling Bálint [origo]
A budapesti hidakról és hídmesterekről szóló sorozatunk többi részét itt tekintheti meg!