Négy éve startolt az Exportakadémia. Milyen céllal hívták életre a képzési sorozatot?
Mindenekelőtt onnan érdemes megközelíteni a kérdést, hogy miért fontos egy cég életében az export. Egyrészt az eredményes külpiaci tevékenység növekvő árbevételt generál, másrészt a magyar gazdaság bővüléséhez is hozzájárul új munkahelyek és plusz adóforintok formájában. Vagyis minden gazdasági szereplő számára jelentős értékteremtéssel jár együtt az exportképesség fokozása. Mégis, azt tapasztaljuk, hogy számos magyar cég még nem él ezzel a lehetőséggel, hiszen hiányoznak a sikeres exporttevékenységhez elengedhetetlen erőforrások, tudás, illetve az élő nemzetközi kapcsolatrendszer.
Leegyszerűsítve, az Exportakadémiának egyetlen fontos célja van, hogy olyan képességekhez juttassa a résztvevő magyar vállalkozásokat, amelyek alkalmazásával sikeres exportőrökké válhatnak. Épp ezért egy átfogó, külpiac orientált tréningsorozatot hívtunk életre, amely gyakorlati tudást közvetít a magyar cégeknek, és amelyek birtokában sikerrel vehetik azt a rengeteg kihívást, melyek végigkísérik egy termék vagy szolgáltatás sikeres exportjának folyamatát.
Milyen területekről és jellemzően milyen exporttapasztalatokkal érkeznek a résztvevők?
A képzés tematikáját úgy alakítottuk ki, hogy olyan univerzális, átfogó tudásanyagot tudjunk átadni az exportálni kívánó magyar vállalkozásoknak, amelyek valamennyi szegmensben alkalmazhatók az exporttevékenység során. Éppen ezért azokra a kérdésekre fókuszálunk a képzések keretében, melyekkel minden, a külpiacokra kilépő vállalkozás vélhetően szembe találja magát, így elsősorban a stratégiaépítés, a piacelemzés, a márkaépítés, a finanszírozás és a kockázatkezelés témáit érintjük.
Ez a tematika a kezdő exportőrök, külpiaci tapasztalatokkal még nem vagy alig rendelkező vállalkozások számára előnyös, hiszen betekintést nyerhetnek az exportpiacok világába, működési logikájába. Az idei évben azonban elindítottuk Haladó Exportakadémia képzésünket is, mely már gyakorló, a nemzetközi piacokon jártas exportőröknek nyújt gyakorlati tudást és aktuális információkat specifikus külpiacorientált témákban, mint például a nemzetközi disztribúciós és adás-vételi szerződések jogi vonzatai, tárgyalástechnika, vállalati terjeszkedés, döntéshozók elérése, ártárgyalás.
A Haladó Exportakadémia tematikájának kialakításakor nagy figyelmet fordítottunk a kezdő Exportakadémiát elvégzett cégek visszajelzéseire. A magyar vállalkozók üzleti sikereiért dolgozunk, így elengedhetetlen, hogy folyamatosan nyomon kövessük fejlődésüket, és visszajelzéseik alapján újra és újra hatékonyabbá tegyük oktatási tematikánkat.
Az Exportakadémián mindenki megtalálja a számára hangsúlyos területeket, így a résztvevő vállalkozások iparági fókusza is változatos képet mutat, szépségiparban működő vállalkozások képviselőivel éppúgy találkozhatunk, mint borászokkal, sportszergyártókkal, vagy épp informatikai cégekkel. A képzések minden vállalkozás számára elérhetők, tevékenységi körtől és exportképességtől függetlenül.
Milyen sikerekről tud beszámolni?
Természetesen már számos, konkrétan az exporttevékenységhez kapcsolódó siker született. Példaként említem azt az élelmiszeripari céget, amely 2015-ben elvégezte az Exportakadémia tréningsorozatot, majd 2016 tavaszán a Haladó Exportakadémiát. Az exportpiaci tevékenység keretében a vállalkozás az elmúlt egy évben kidolgozott egy prémium termékcsaládot, melynek csomagolását, megjelenését a képzésen kialakított külpiaci stratégiának megfelelően tervezte meg. Jelenleg pedig már disztribútori hálózatának kiépítése zajlik Romániában, Szlovákiában, valamint Szerbiában.
A legutóbbi, novemberben zárult Exportakadémia is hozott konkrét lehetőséget egy győri székhelyű, innovatív görkorcsolyákat gyártó cégnek, melynek ügyvezetőjét nagyváradi irodánk munkatársai összekötötték egy romániai sportszerforgalmazóval, az üzleti egyeztetések pedig jelenleg is folyamatban vannak. Más irányú eredmények is vannak, egyik partnerünk a tréningen hallottak alapján ellenőrizte vevője megbízhatóságát, így még időben – az ügylet megkötése előtt - kiderült, hogy a cég nem rendelkezik megbízható háttérrel.
Ám fontos hangsúlyozni, hogy a siker nem csak számokban mérhető. Sok esetben a képzések első kézzelfogható eredménye a szemléletmód pozitív irányú megváltozása, a termék vagy szolgáltatás fejlesztése, melyekkel, ha azonnal nem is, de középtávon exportsikerek realizálhatók.
A résztvevők tehát sokféleképpen tudják hasznosítani a megszerzett tudást. A pozitív visszacsatolások, a sikeres ügyletek, a folyamatos túljelentkezés a képzésünkre mind-mind azt mutatja, szükség van a képzésre, és valódi, az üzleti életben használható ismeretanyagot adunk át. Így a jövőben is folytatjuk külpiacorientált tréningjeink szervezését, hogy minél több magyar vállalkozás exportsikereit tudjuk elősegíteni. Amikor magyar vállalkozásokról beszélek, természetesen a határon túli magyar cégekre is gondolok.
Ezek szerint kiemelten kezelik a határon túli magyar vállalkozások szakmai támogatását?
Igen, kiemelten kezeljük. Meggyőződésünk ugyanis, hogy tudást, exportorientációt és élő kapcsolatrendszert kell biztosítanunk számukra ahhoz, hogy be tudjanak kapcsolódni a magyar exportsikerekbe. Ennek szellemében szolgáltatásainkat elérhetővé tettük a környező országok magyarlakta területein működő magyar cégeknek, és ennek részét képezik magas hozzáadott értéket képviselő képzéseink is.
A határon túli exportképzésre eddig két alkalommal, novemberben került sor, Csíkszeredán és Szabadkán. Alapvetően a legfontosabb célunk, hogy a Kárpát-medencében működő magyar vállalkozásokat képessé tegyük exportsikerek elérésére és fokozzuk a határ menti magyar-magyar gazdasági együttműködéseket.
A csíkszeredai és szabadkai eseményen összesen közel 100 erdélyi és vajdasági magyar vállalkozó ismerkedhetett meg az Áldomás nevű közösségi márkánkkal, szakértőink pedig közelebb hozták a Keleti és Déli Nyitás célpiacait is a vállalkozókhoz.
Mindkét esetben kedvező visszhangja volt a képzésnek, a sajtó és a résztvevők részéről egyaránt. Olyannyira, hogy egy gabonaraktározással és forgalmazással foglalkozó vajdasági cég vezetője például már a tréning napján jelezte, hogy saját kollégái számára is szívesen megrendezné a képzést.
Ezek alapján terveink szerint tovább folytatjuk a tréningsorozatot a szomszédos országok további magyarlakta területein is.
Milyen egyéb terveik vannak a jövőre nézve?
Az Exportakadémián kívül számos más, egy-egy országra, szakterületre fókuszáló képzést is tartunk. Az idei évre megfogalmazott célunk volt, hogy 30 tréningnap keretében 500 résztvevő számára biztosítsunk képzési lehetőséget. A kitűzött célt teljesítettük, hiszen december közepéig 39 tréningnapot tartottunk, összesen több mint 700 résztvevővel. Azt gondolom, erre méltán büszkék lehetünk.
Tematikus képzéseink jövőre is elérhetők lesznek az érdeklődő magyar vállalkozások számára, például a szellemi tulajdonvédelem a kínai piacon, szállítmányozás-biztonsághoz kapcsolódó előadásaink, de a nagysikerű, angol nyelvű interkulturális és tárgyalástechnikai tréningek is folytatódnak.
Továbbá személyes jelenlétet igénylő tréningkínálatunk mellett elindítjuk e-learning felületünket is. Ez egy olyan újdonság, mely helytől és időtől függetlenül lehetővé teszi a vállalkozások felkészítését az exportra. A képzési modulok minden cég számára informatív, gyorsan és könnyen feldolgozható, látványos oktató elemeket fognak nyújtani, videók és interaktív tananyagok formájában.