Egyes szakértők szerint a világ autóeladása a következő két évben 11 százalékkal esik majd vissza, Észak-Amerikában azonban az amerikai eladások akár egyötödével is csökkenhetnek. A szakemberek azonban további veszélyekre is felhívták a figyelmet: bár az előző évtizedben minden korábbinál nagyobb mennyiségben adtak el gépkocsikat, az ipar továbbra is gyenge lábakon áll pénzügyileg; az eladási árak Amerikában és Európában is évről-évre átlagosan 1 százalékkal mérséklődnek; emellett a felesleges kapacitás 25 százalékos, ami tovább szorítja az árakat, főleg, hogy az autógyártók továbbra sem kívánják visszafogni termelésüket.
Rick Wagoner, a General Motors vezérigazgatója úgy nyilatkozott, hogy átmenetileg visszafogják a termelést, mivel felméréseik szerint a tavalyi 17,5 milliós rekordot követően az új járművek iránti amerikai kereslet várhatóan 16 millió darabra csökken. Más gyártók ugyanezt teszik, azonban lehetséges, hogy ez is kevés lesz, mivel külső szakértők szerint a kereslet akár 15 millióra is csökkenhet az idén, ami egy év alatt 15 százalékos csökkenést jelent. Az eladásokat a General Motors (GM), a Ford és a Chrysler már az elmúlt években is csak úgy tudta növelni, hogy a járműveket egyenként 1500 dolláros árengedménnyel kínálta.
Ugyankkor Európában a BMW, a Volkswagen a Renault és a PSA Peugeot Citroen eredményei az erős termékfejlesztésnek köszönhetően folyamatosan nőttek. Ezzel együtt az elmúlt kilenc hónap közül nyolcban azonban csökkentek az európai eladások, és a februári erőteljes, 8,7 százalékos csökkenés minden szereplő ereiben megfagyasztotta a vért. A legnagyobb vesztesek Európában a GM, a Ford és a japán hármas, a Toyota, a Nissan és a Honda voltak. Az előbbi vállalatok, továbbá a csekély mértékben nyereséges Fiat számára a következő hónapok rémálommá változhatnak.
A GM gyenge európai eredményei miatt elsősorban az Opel okolható, amely az elmúlt időszakban számos minőségi problémával küszködött, és a modellek nagy része is kifutott a divatból, ami miatt a márka régi fénye jelentősen megkopott. A héten végre a GM megtalálta a januárban az Opel éléről visszavonult Robert Hendry helyére: az új ember, Carl-Peter Forster három éven belül a negyedik vezető a német cég élén.
A japán cégek a gyenge termékfejlesztést még azzal is súlyosbították, hogy Európában elsősorban Nagy-Britanniában állítják elő a gépkocsikat, és emiatt veszteséget kellett elkönyvelniük a font euróval szembeni erősödése miatt. A Honda beismerte, hogy az európai termelési veszteségük ebben az évben elérheti az 50 milliárd dollárt, ami négyszer több, mint tavaly volt.
Az autógyártók financiális gyengesége elsősorban annak tudható be, hogy a konszolidáció - amely a DaimlerChrysler létrehozásával kezdődött 1998-ban - nem volt eléggé mélyreható, az egyesült cégek még mindig nem racionalizálták működésüket. Ez történt a GM Fiattal, illetve több ázsiai céggel kötött szövetségével is, amelyeket mindeddig nem sikerült megvalósítani.
Az európai autógyártók - mint a Volkswagen, Renault vagy a PSA Peugeot Citroen - innovációból fakadó sikere ugyanakkor példát mutathat más cégek számára is - véli az elemzés. Az elmúlt években a cégek számos költségcsökkentő lépést tettek meg, a siker mégis elsősorban az olyan innovatív autótípusok fejlesztésének köszönhető, mint a Renault Megane Scenic vagy a Citroen Xsara Picasso. A VW úgy faragott le költségeiből, hogy az 54 modelljét négyféle alvázra építi.
A szakemberek szerint egyébként a márkanév kulcsfontosságú tényezővé lépett elő az autóiparban, amelynek jelentőségére eddig a francia és a német gyártók éreztek rá leginkább. A visszaesést azok a gyártók vészelhetik túl a legjobb eredménnyel, amelyek a mérnöki teljesítményt és a termékfejlesztést olyan márkamenedzsmenttel kombinálják, amely csak a luxuscikkek esetében szokás - teszik hozzá a szakemberek.
(Üzleti Negyed)
Korábban:
Az autóipar lemaradt az e-fejlesztésekben
(2001. március 16.)
Több mint 8 százalékkal kevesebb autót adtak el az EU-ban
(2001. március 13.)
Tavaly csak 2,6 százalékkal bővült az új autók piaca
(2001. január 12.)
A General Motors mindenképpen Ladákat akar gyártani
(2001. március 29.)
Dél-koreai ultimátum a General Motors-nak
(2001. március 8.)
Nyolcvan százalékkal nőtt a Peugeot Citroen eredménye
(2001. február 21.)
A VW több mint megduplázta nyereségét
(2001. február 20.)
A Daimler-Chrysler átszervezéseket tervez
(2001. február 26.)
A Mitsubishi több mint egymillió autót hív vissza az Egyesült Államokban és Japánban
(2001. február 16.)
A Ford nyeresége 32 százalékkal csökkent
(2001. január 18.)
Lemondott az Opel elnöke
(2001. január 18.)
A Renault növeli részesedését a Volvoban
(2001. január 3.)