Az élelmiszerek, háztartási vegyi áruk és kozmetikumok vásárlásának számát tekintve még nincs változás, ugyanis átlagosan minden századik vásárlásnál fizetnek kártyával a napi fogyasztási cikkekért. Ez az arány az idei első félévben ugyanúgy jellemző, mint a tavalyi és tavalyelőtti év hasonló időszakában.
A bolttípusok között kiemelkedő szerepet játszik a hipermarket, ahol átlagosan minden nyolcadik vevőnél - 13 százalékuknál - kerül elő a kártya. A vásárlások értékét nézve kiderül azonban, hogy a hipermarketek forgalmukból egynegyedéhez - átlagosan 23 százalékhoz - bankon keresztül jutnak hozzá, az idei első félévi adatok szerint. További 3 százalékot egyéb módon egyenlítenek ki. Így a készpénz aránya már csak 74 százalék.
Szupermarketben a forgalomból átlagosan 6, drogériában 5, diszkontban és C+C áruházban a vásárlások beszerzéseinél 3-3, lánchoz tartozó kis boltban pedig 1 százalék jut kártyás fizetésre.
Napi fogyasztási cikkek vásárlásánál a fizetés módjainak megoszlása különböző bolttípusokban, érték szerint, 2002 első félévében, százalékban.
Bolttípus | Készpénz | Kártya | Egyéb |
Országos átlag | 93 | 6 | 1 |
Hipermarket | 74 | 23 | 3 |
Szupermarket | 93 | 6 | 1 |
Diszkont | 95 | 3 | 2 |
C+C a háztartások beszerzéseiből | 97 | 3 | 0 |
Lánchoz tartozó kis bolt | 98 | 1 | 1 |
Önálló kis bolt | 99 | 0 | 1 |
Drogéria | 95 | 5 | 0 |