Az ÁPV Rt. szerint a két hajó értékesítésének szándéka nem új keletű, hiszen az átvételről szóló kormányhatározat is előírta a Mahart számára az értékesítési kötelezettséget. A hajók eladására később tendert írnak ki.
Az ÁPV Rt. tájékoztatása szerint az értékesítési kötelezettség nem függ össze a Mahart privatizációjának szándékával, amelyet egy kormánydöntés szerint még az idén meg kell valósítani. A privatizációs koncepcióról szóló előterjesztést az ÁPV Rt. igazgatósága megtárgyalta, és a kormány-előterjesztést a részvényesi jogokat gyakorló miniszter rövidesen benyújtja a kormánynak. A döntést követően választják ki a privatizációs tanácsadót.
A Mahart az orosz államadósság fejében a múlt év októberében vette át a Pannon Star nevű, 4600 tonna hordképességű első, mintegy 1,2 milliárd forint értékű tengerjáró hajót. Akkor a hajóstársaság vezetése még azt mondta: ha a kormány jóváhagyja elképzeléseiket, átmenetileg újraindulhat a magyar tengeri fuvarozás.
Azonban egy 3 éve született kormányhatározat még mindig érvényben van, ami megszüntette a magyar tengerhajózást, mivel az akkori kormányzat úgy vélte: hogy budapesti központtal nem lehet gazdaságosan üzemeltetni tengeri kereskedelmi flottát. Az orosz államadósság ellentételezéséről szóló másik kormányhatározat arra kötelezte a hajótársaságot, hogy az adósság fejében kapott 5 orosz építésű hajót a Mahart azonnal értékesítse és a vételárat 30 napon belül fizesse be a költségvetésbe.
Ez három hajó esetében a korábbi években már megtörtént, míg kettőnél a Mahart megpróbálta az üzemeltetést. A Pannon Star 2000-ben készült el az asztrahanyi hajógyárban. A múlt év októberi átvételéig mintegy egymillió dollár kikötő bérleti, és őrzési kiadása volt a Mahartnak. A társaság ezért engedélyt kért az ÁPV Rt.-től, hogy átvegye és egy ideig üzemeltesse a hajót, hogy az ebből származó bevétel csökkentse az addigi ráfordításokat.
A cég vezetése a múlt év októberben még arról tájékoztatta az távirati irodát, hogy szeretnék legalább két évig működtetni a két hajót. Az egyenként mintegy 6 millió dollár értékű hajók csaknem 8 éves üzemeléssel tudnák kitermelni árukat. A társaság vezetése nem titkolta, hogy a két tengerjáró hajó sorsa függ a hajótársaság idén várható privatizációjától.