Magyarországon magasabbak az adók (mind a jövedéki, mind az áfa), mint a szomszédos országokban, s ez az autósok egy részét külföldre tereli. Így ők valamelyik szomszédunknál fizetik meg az adót, ám itthon használják az autót - mondta a Magyar Hírlapnak Wilde György, a Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára. A szövetség becslése szerint a benzinturizmus következtében mintegy húszmilliárd forint jövedéki adótól és mintegy tízmilliárd forint áfától esik el az állam.
98-as | 95-ös | gázolaj | |
Magyarország | 240,50 | 231,50 | 205 |
Szlovákia | 202 | 183 | 183 |
Ukrajna | 100-110 | 85-90 | 60-65 |
Románia | 193 | 173 | 138 |
Szerbia | 222 | 214 | 169 |
Horvátország | 245 | 220 | 187 |
Szlovénia | 222 | 216 | 186 |
Ausztria | 230-240 | 219-224 | 203-208 |
Összességében a benzinek forgalma az első félévben 5,3 százalékkal csökkent. Azt, hogy a 95-ös oktánszámú üzemanyag eladásaira ez nem igaz, alapvetően az magyarázza, hogy az ólompótló adalékot tartalmazó 98-as oktánszámú benzint eddig vásárló autósok egy része inkább 95-öst vesz, és maga keveri bele az üzlethelyiségben kapható ólompótló adalékot.
A második negyedévben a gázolaj és a 95-ös benzin kútára egy kivétellel rendre lényegesen magasabb volt, mint tavaly. Ennek egyik oka a 2002. július elsejei adóemelés, a másik a világpiaci áremelkedés. A legmagasabb benzinárat 2001. májusában kellett fizetni (literenként 247,4 forintot), a gázolaj pedig maximumát 2000 novemberében érte el (230,5 forint).