A Rajna-Majna-Duna vízi út szűk keresztmetszeteinek felszámolása keretében 2014-re rendezni kell a Palkovicovo-Mohács szakaszt - irányozza elő a brüszszeli tervezet. A vasútfejlesztési projektek keretében 2010-ig a Bécs-Budapest vasútvonal határon áthaladó szakaszát kell tökéletesíteni, és 2015-ig a Ljubljana-Budapest szakasz is sorra kerül. A közvetlen magyarországi beruházásokon kívül persze sok más projektnek is haszonélvezői lennének a hazai utazók és szállítók. Ilyen például a görög-bolgár határtól Nagylakig húzódó autópálya megépítése, vagy a Párizsból Németországon keresztül Bécsbe tartó vasútvonal fejlesztése. A projekteket Brüsszel szerint legkésőbb 2010-ig kellene elindítani a tagállamoknak, és 2020 előtt mindet be kell fejezni.
A bizottság által tegnap elfogadott listán szereplő 29 közlekedési projekt összköltsége mintegy 220 milliárd euró lenne. A határon átnyúló szakaszok költségeit - az általában jellemző 10 százalékkal szemben - 30 százalékban vállalná az Európai Bizottság. A fennmaradó rész előteremtésére az Európai Beruházási Bank új hitelkonstrukciói és a tagállamok forrásai szolgálhatnak: utóbbiaknál az unió arra törekszik, hogy 20 százalékra emelkedjen a magántőke részvétele. Az új projekteket és az uniós közlekedésfejlesztés új elveit tartalmazó javaslatot - amely a Karel van Miert egykori versenyügyi biztos vezetésével az idén januárban létrehozott szakértői csoport előterjesztésén alapul - a tervek szerint 2004 közepéig kell elfogadni. Ez megfigyelők szerint heves viták árán lesz csak lehetséges, hiszen már a Van Miert-jelentést megvitató júliusi szakminiszteri találkozón is számos törésvonalra derült fény. Németország, Nagy-Britannia és Svédország például nem volt hajlandó támogatni egy európai közlekedési alap és egy a transzeurópai projekteket felügyelni hivatott ügynökség létrehozását - emlékeztet az EurActiv. Belgium, Luxemburg és Görögország az egész javaslatot elvetette. A négy mediterrán tagállam és Franciaország eközben különmegállapodást kötött a földközi-tengeri "vízi sztrádák" fejlesztéséről.
A bizottsági javaslat súlyozása - főként a vasúti közlekedés erőteljes támogatása - sokak szerint egészségtelen. Maga Loyola de Palacio közlekedési biztos igyekszik csillapítani a kedélyeket, mondván: a vasút és a vízi szállítás támogatása nem jelentheti a közút háttérbe szorítását.
(vg.hu)