A Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium (KvVM) tervezett előterjesztéséről a Világgazdaság értesült. Ezek alapján a szaktárca elvetné az autópályadíjat, és helyette úthasználati díjat vezetne be. A kidolgozott tervezet szerint a díj mértéke megegyezne a 2004-re tervezett gépjárműadó összegével, ám ezt a Magyarországra belépő külföldi gépjárművek után is fizetni kellene. Ennek fejében díjtalanul lehetne igénybe venni az autópályákat.
GKM: a szándékkal egyetértünk
A tervezetben felvázolt, a környezetvédelemmel és az adófizetés egyszerűsítésére vonatkozó jobbító szándékkal a GKM teljes mértékben egyetért, és támogatja azt az elképzelést is, hogy a díjpolitikának a közlekedőket az autópályák igénybevételére kell ösztönöznie, mert ez szolgálja a környezet védelmét is - áll a GKM közleményében.
A gazdasági és közlekedési szaktárca támogatja azt a szándékot is, hogy - hosszabb távon - a gépjárműadót majd váltsa fel az úthasználati díj, de erről természetesen a Belügyminisztériummal mint az önkormányzatok felügyeletét ellátó központi közigazgatási szervvel, valamint az államháztartás finanszírozásáért felelős Pénzügyminisztériummal is egyeztetni kell, a közlemény szerint.
A jogalkotás nem a környezetvédelmi tárca hatásköre
A közlekedési tárca közleménye szerint a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény a közlekedési miniszter hatáskörébe rendeli az autópályák használatáért fizetendő úthasználati díj mértékének, a fizetés módjának és feltételeinek meghatározását. Ebből következően a jogalkotás nem tartozik a KvVM hatáskörébe, közölte a GKM.
Ezenkívül a szaktárca szerint a KvVM javaslata nincs összhangban sem az Európai Unió, sem pedig a hazai infrastruktúra-használat szabályozásával. A GKM szerint a nehéz-tehergépjárművekre az egyes infrastruktúrák használatáért kivetett díjakról szóló irányelv módosítására az Európai Bizottság is tett javaslatot. Az irányelv egyértelműen a használattal arányos díjfizetés mellett foglal állást, mivel a díjbevétel nem adó. Így azt lehetőleg a használattal arányosan, az igénybe vett szolgáltatás után kell fizetni, áll a bizottsági javaslatban.
Az irányelv módosítása szerint az infrastruktúra-használati díjakból befolyó bevételek a közlekedési ágazat termelékenységének és hatékonyságának növelését kell, hogy szolgálják. A bevételeket szigorúan vissza kell forgatni a díjbevételt generáló infrastruktúrákra, tehát a díjbevételek nem használhatóak fel más költségvetési ágak (oktatás, egészségügy, környezetvédelem) finanszírozására, közölte a GKM az Európai Bizottság javaslatára hivatkozva.
Téves az előterjesztés
Az KvVM előterjesztése számos hivatkozást tartalmaz a díjbevételek mértékére, a járműforgalomra, amelyek egy része, például az Állami Autópálya Kezelő Rt. díjbevétele, bizonyosan téves - áll a közlekedési minisztérium közleményében.
A gazdasági és közlekedési szaktárca szerint a tervezett törvényjavaslat előkészítetlen, nincs összhangban sem a magyar, sem az EU díjpolitikájával, hiszen kötelező úthasználati díj nem létezik egyetlen EU-tagországban sem, ezért azt a gazdasági minisztérium nem támogatja.